Full version: odla olika gurkor
asali
I år tänkte jag odla gurka i ett slags minidrivhus i stället för längs väggen. Jag tänkte prova att odla i en pallkrage och lägga glasrutor uppepå, så gjorde alltid min mormor. Där tänkte jag sätta djungelgurka men nu undrar jag om man kanske kan sätta slanggurka el äppelgurka tillsammans med den el befruktar dom då varandra och så blir de kanske ingenting? Vad tror ni?
Christa
CITAT (asali @ 20-01-2011, 20:20) *
I år tänkte jag odla gurka i ett slags minidrivhus i stället för längs väggen. Jag tänkte prova att odla i en pallkrage och lägga glasrutor uppepå, så gjorde alltid min mormor. Där tänkte jag sätta djungelgurka men nu undrar jag om man kanske kan sätta slanggurka el äppelgurka tillsammans med den el befruktar dom då varandra och så blir de kanske ingenting? Vad tror ni?

Tänk på att gurkor drar mycket näring och vill ha gott om plats! Jag satte för många i en pallkrage och de bli jättefina först men sedan räckte inte näringen. Skulle tro att 2-3 plantor är lagom i en pallkrage.

Förra året odlade jag Marketmore på friland och det är den mest rikgivande gurkodling jag har haft inklusive när jag hade växthus.
Kryddan03
Åh, en gurktråd! Vad trevligt! smile.gif
Är själv väldigt sugen att pröva att odla lite gurka på min terrass. Särskilt inläggningsgurka (heter de så) då jag älskar inlagd gurka och skulle vilja testa att göra egen - från ax till limpa, så att säga.
Hittade en gurka på Runåbergs häromdagen som heter Northern Pickling. Den är slutsåld just nu, men kommer in igen i februari. Funderar på att testa den så jag kommer att följa tråden för att ta del av alla tips med stort intresse. smile.gif
officinalis
Minidrivhus fungerar bra. Glöm inte att vädra!
Vippan
Gjorde samma misstag som Christa och satte alldeles för många plantor i en pallkrage blev bara 3 gurkor,i år ska jag sätta gurka i kruka dom blir mindre än slanggurkor,är det nån som har testat dom?
snigel
Jag har tänkt att så slanggurka och en vit frilandsgurka. Jag har aldrig haft frilandsgurkor förrut. Några bra tips?
imjoh
Hade gurkor i somras i växthuset som blev 10-15 cm, dom blev så goda som godis, glömt namnet men ska sätta i år med.
Christa
CITAT (snigel @ 21-01-2011, 10:57) *
Jag har tänkt att så slanggurka och en vit frilandsgurka. Jag har aldrig haft frilandsgurkor förrut. Några bra tips?

Massor av naturgödsel! Helst välbrunnen med mycket mull. Gurka vill ha mullrik jord och mycket näring.

Förkultivera och plantera ut när värmen kommer och skydda med fiberduk fram till blomning.
asali
Aha, bara tre plant i en pallkrage, jag brukar ha tätare men då ska jag prova de så kanske det blir mer skörd:-). Funkar det lika bra att odla slanggurka i en sån drivlåda som i ett drivhus där man kan binda upp gurkan?
asali
Gurka i kruka, är de ett namn på en speciell sort? Och är de som en slanggurka fast mindre helt enkelt? De låter som en rolig sort att prova på.
Vippan
CITAT (asali @ 24-01-2011, 12:31) *
Gurka i kruka, är de ett namn på en speciell sort? Och är de som en slanggurka fast mindre helt enkelt? De låter som en rolig sort att prova på.

Dom blir ca 10 cm och dom passar bra att odla i kruka,på fröpåsen står det gurka kruka.
Första ggn jag testar själv enligt en kompis ska dom vara lätta att odla.
Vignir
Jag hade gurka i odlingslåda förra året, hade sju st i en låda. Det gick bra och vi är en stor familj, 6personer, och vi köpte inte gurka förrän långt in på hösten. Underbart goda att äta som de var. Jorden var välbrunnen stallgödsel så den var nog mycket näringsrik, gödslade dessutom i slutet av sommaren.
skall absoulut göra om detta i sommar.
sådde inne och planterade ut under fiberduk när temperaturen tillät.
Christa
CITAT (Vignir @ 06-02-2011, 22:51) *
Jag hade gurka i odlingslåda förra året, hade sju st i en låda. Det gick bra och vi är en stor familj, 6personer, och vi köpte inte gurka förrän långt in på hösten. Underbart goda att äta som de var. Jorden var välbrunnen stallgödsel så den var nog mycket näringsrik, gödslade dessutom i slutet av sommaren.
skall absoulut göra om detta i sommar.
sådde inne och planterade ut under fiberduk när temperaturen tillät.

Om du med låda menar en pallkrage så är det ju intressant. Hade du flera kragar ovanpå varandra så att det blev en stor jordvolym? Jag har i och för sig provat med 3 kragar ovanpå varandra men hade gödlad jord.

Menar du att du satte dom direkt i ren gödsel? Att det är lätt att misslyckas när man har många i en pallkrage beror ju på att plantorna då får för lite näring så jag förstår ju i så fall varför det funkade för dig. Det svåra är dock att veta var gränsen går för när det blir för mycket näring.

Hur många år hade gödseln brunnit? Hade den legat under bar himmel?
officinalis
Man behöver inte bottna pallkragarna med ett ogenomsläppligt material. Det fungerar också bra att använda dem för att höja upp odlingsbäddar.
Katti med torpet
Är det någon som har testat att odla något som heter frilandsgurka (slanggurka, inte inläggningsgurka att döma av bilden på fröpåsen)?
Jag har planterat ut dem i bänkar utanför växthuset och bundit upp dem men de verkar inte alls må bra. Bladen gulnar och faller av nerifrån och fruktämnena skrumpnar. Näringsbrist kan vara en orsak.
Vill den hellre slingra på marken och inte vara uppbunden?
Borde jag täcka med glas el dyl? "Frilandsgurka" fick mig att tro att den skulle gilla svensk blåsig utomhus-sommar men det kanske var att ta i?

Trösten är väl att jag har 30-40 finfina gurkor på gång inne i växthuset =)
andersen
CITAT (Katti med torpet @ 15-06-2011, 21:11) *
Är det någon som har testat att odla något som heter frilandsgurka (slanggurka, inte inläggningsgurka att döma av bilden på fröpåsen)?
Jag har planterat ut dem i bänkar utanför växthuset och bundit upp dem men de verkar inte alls må bra. Bladen gulnar och faller av nerifrån och fruktämnena skrumpnar. Näringsbrist kan vara en orsak.
Vill den hellre slingra på marken och inte vara uppbunden?
Borde jag täcka med glas el dyl? "Frilandsgurka" fick mig att tro att den skulle gilla svensk blåsig utomhus-sommar men det kanske var att ta i?

Trösten är väl att jag har 30-40 finfina gurkor på gång inne i växthuset =)

Jag odlar gurkor varje år och både kinesisk slanggurka och västeråsgurka ingen gurksort binder jag upp utan dom får slingra på marken, det går bra att så ganska tätt, vattnar mycket och gödslar varannan vecka med lite hönsgödsel. Har aldrig täckt med något men har funderat på att göra det är nog inget minus att göra så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon