mats08
Hej alla!

Ville bara visa min blommande garderobsblomma. Har efter lite eftersökningar, både på nätet och i blomsterhandeln, fått klart för mig att det inte är så vanligt att den blommar. En del handlare sa t.o.m. att den inte ens KAN blomma. Vilket här motbevisas. Fast inte är det en vacker blomma direkt... Påminner lite om Fredskallan, fast mycket grövre och mindre graciös.

mats08@mail.nu
Blomstertanten
unsure.gif Hur har du burit dig åt för att få den att blomma ???

Något knep måste du ju ha ! tongue.gif
vickeva
Jag tycker att den är jättefin!!!
zeppo
Min blommade i somras med en kolv (se abum) å nu i februari har den två stora blomkolvar !!!
Eva St
Hur gör ni???
Eva St
estet
Wow, va läckert!
I mina ögon så påminner blomkolven om den på Alocasian.
Nutten
Tycker inte det är så ovanligt att den blommar. Till och med min pappa har lyckats få sin att blomma och han är inte känd för att ha god hand med växter tongue.gif men visst är det kul ändå !
mats08
CITAT (Nutten @ 09-02-2004, 14:58)
Tycker inte det är så ovanligt att den blommar. Till och med min pappa har lyckats få sin att blomma och han är inte känd för att ha god hand med växter  :P men visst är det kul ändå !

Det kanske är just det som är knepet! Att liksom "misshandla" den lite. Skrämma upp den så den blommar av ren överlevnadsinstinkt för artens fortlevnad. biggrin.gif
zeppo
Att misshandla för att få den att blomma stämmer inte.
Hos mig har den fått lagom med vatten näring och ljus. Samt tror att den tycker om att stå ganska varmt samt lite trångt i krukan.
mats08
CITAT (zeppo @ 10-02-2004, 15:06)
Att misshandla för att få den att blomma stämmer inte.
Hos mig har den fått lagom med vatten näring och ljus. Samt tror att den tycker om att stå ganska varmt samt lite trångt i krukan.

Det var mer ett skämt. ;-)

Att krukan står varmt stämmer bra hos mig, (den står över ett element), likaså växer den trångt. Och det kan ju faktiskt vara den enkla orsaken.
Ella
Tack för den tråden! Jag vet inte varför måste ha gjort någon annat när garderobsblomman kom för jag visste faktiskt inte att det var den som heter så unsure.gif

Jag känner mig faktiskt lite dum men jag har undrat så över vilken denna så ljusoberoende väx är.

Nu vet jag äntligen tack vare din fina bild. wub.gif wub.gif
gmasterb
Tror att en stor anledning till att blomsterhandlare mfl. inte visste om att den blommar beror på att växten isäg är bara ett par år gammal ute på marknaden. Finns inte många blomböcker som den står med i.
Men läcker växt är det. Har hört att det inte ska kunna tas vanliga bladsticklingar utav den men har då själv lyckats. Även om det tog ett par månader innan något hände. Zamioculcas lever ju som fredskallan med en jordstam och då är ju det bara bladen som är ovanför jordytan vilket gör det ganska svårt till att ta bladstickling. Men men.. Det går..
mats08
CITAT (gmasterb @ 15-02-2004, 17:35)
Tror att en stor anledning till att blomsterhandlare mfl. inte visste om att den blommar beror på att växten isäg är bara ett par år gammal ute på marknaden. Finns inte många blomböcker som den står med i.
Men läcker växt är det. Har hört att det inte ska kunna tas vanliga bladsticklingar utav den men har då själv lyckats. Även om det tog ett par månader innan något hände. Zamioculcas lever ju som fredskallan med en jordstam och då är ju det bara bladen som är ovanför jordytan vilket gör det ganska svårt till att ta bladstickling. Men men.. Det går..

Hur exakt gjorde du när du tog bladstickling? Skulle väldigt gärna vilja försöka det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon