|
Meriona
20-01-2011, 21:42
Ang klädkoder i olika länder? Jag har sett två program nu, det första var från Thailand och detta ikväll från Benin. Oerhört intressanta program, och fascinerande hur mycket energi och pengar som läggs ner för att klä sig på rätt sätt.  Kul även om man inte ska resa dit, men kanske nödvändigt om man ska det, så att man förstår varför folk är klädda som de är.
Skulle aldrig falla mig in att åka till ett land som dikterade hur jag ska klä mig.
Piccante
20-01-2011, 22:30
CITAT (netha @ 20-01-2011, 22:26)  Skulle aldrig falla mig in att åka till ett land som dikterade hur jag ska klä mig.  Brukar du gå naken på gatan?
CITAT (Markus_H @ 20-01-2011, 22:30)  Brukar du gå naken på gatan? Nej Markus ... jag går klädd ... precis som jag själv valt. Men ... skulle jag se en gå naken på gatan så skulle jag nog säga till att den borde ta på sig något.
Piccante
20-01-2011, 23:11
CITAT (netha @ 20-01-2011, 22:40)  Nej Markus ... jag går klädd ... precis som jag själv valt. Men ... skulle jag se en gå naken på gatan så skulle jag nog säga till att den borde ta på sig något.  Tror faktiskt att klädkod och normer förekommer mer än man tror. Om det nu vore varmt året om där du bor så hade du inte gått naken till Konsum ändå. Det är något i vår kultur som förutsätter att vi klär på oss. går man i skolan så känner många unga att man måste ha "rätt" kläder för att vara socialt accepterad. Går en tjej i kort kjol och blir utsatt för våldtäkt så brukar nämndemännen ifrågasätta hennes "utsvävande" livsstil.
Aqvakul
20-01-2011, 23:16
Särskilt i länder med många fattiga och stora klassskillnader är det viktigt att markera status med klädseln. Många visar också sin grupptiillhörighet via klädseln.
CITAT (netha @ 20-01-2011, 22:26)  Skulle aldrig falla mig in att åka till ett land som dikterade hur jag ska klä mig.  Oj, vad du begränsar dina resmål! Själv försöker jag att ta seden dit jag kommer, dvs. visa respekt. Självklart är jag inte allt för lättklädd på gatan i ett strikt muslimskt land, skall jag besöka en moské så tar jag av mig skorna, har långärmat och t.o..m. en sjal om håret om det är kutym i landet. Gita
Meriona
21-01-2011, 08:36
CITAT (netha @ 20-01-2011, 22:26)  Skulle aldrig falla mig in att åka till ett land som dikterade hur jag ska klä mig.  Du såg nog inte programmet netha, för det var inte DET det handlade om. Som jag skrev så handlade det om varför folk i det landet klär sig som de gör, INTE att de tvingar turister att klä sig som dem. Detta handlade om färgglada kläder och särskilda mönster för att visa samhörighet, olika färger varje dag i veckan för att hedra kungen osv osv. Jag tycker att det var jättespännande och hoppas att det kommer fler program i serien.
Anki på Öland
21-01-2011, 09:26
Men Netha, inte tror jag du skulle gå på t.ex. en släktings begravning i shorts och blommigt sollinne även om det var sommar och varmt..... och det var väl bl.a. du som tyckte man inte gick och handlade i joggingbyxor eller jobbarkläder! Det är väl också klädkod!
Klädkoder finns i alla samhällen och har funnits i alla tider, det är en del av samhället och det sociala spelet. Däremot är det något som är självkalart för de som lever i det men kan vara fullkomligt obegripligt för besökande. Fantastiskt intressant, synd att jag inte såg programmet.
Självklart ska man som turist anpassa sig till landet man besöker, kan/vill man som turist inte visa respekt kan man stanna hemma.
theseraphim
21-01-2011, 12:19
CITAT (KRT @ 21-01-2011, 11:40)  Klädkoder finns i alla samhällen och har funnits i alla tider, det är en del av samhället och det sociala spelet. Däremot är det något som är självkalart för de som lever i det men kan vara fullkomligt obegripligt för besökande. Fantastiskt intressant, synd att jag inte såg programmet.
Självklart ska man som turist anpassa sig till landet man besöker, kan/vill man som turist inte visa respekt kan man stanna hemma. Skulle alla som inte visar respekt när de åker utomlands stanna hemma istället så skulle länder som Thailand,Grekland och Turkiet väl gå i konkurs när ingen kommer:-)
CITAT (theseraphim @ 21-01-2011, 12:19)  Skulle alla som inte visar respekt när de åker utomlands stanna hemma istället så skulle länder som Thailand,Grekland och Turkiet väl gå i konkurs när ingen kommer:-)
Aqvakul
21-01-2011, 23:09
Visst försöker man visa lite respekt när man åker bort på besök....
CITAT (Aqvakul @ 21-01-2011, 23:09)  Visst försöker man visa lite respekt när man åker bort på besök.... För mig skulle det kännas väldigt konstlat om jag ändrade min klädsel bara för att andra ville så. Lika lite som jag begär att folk som kommer till vårt land, ska behöva ändra sin klädsel. MEN ... ett undantag har jag ... INGEN Burka eller annan heltäckande ... jag vill se vem jag pratar med ... inte bara ögonen.
*Stintan*
21-01-2011, 23:17
CITAT (netha @ 21-01-2011, 23:15)  För mig skulle det kännas väldigt konstlat om jag ändrade min klädsel bara för att andra ville så. Lika lite som jag begär att folk som kommer till vårt land, ska behöva ändra sin klädsel. MEN ... ett undantag har jag ... INGEN Burka eller annan heltäckande ... jag vill se vem jag pratar med ... inte bara ögonen. Men du förfasade dig över folk som handlade i arbetskläder
CITAT (*Stintan* @ 21-01-2011, 23:17)  Men du förfasade dig över folk som handlade i arbetskläder  Du glömde att det handlade om dem som kom i skitiga svettiga arbetskläder. Det var så jag sa. Jag har fortfarande inget emot att folk går och handlar i arbetskläder ... öht så äcklas jag att någonstans råka på folk som luktar svett och har skitiga kläder ...
Aqvakul
21-01-2011, 23:27
CITAT (netha @ 21-01-2011, 23:15)  För mig skulle det kännas väldigt konstlat om jag ändrade min klädsel bara för att andra ville så. Lika lite som jag begär att folk som kommer till vårt land, ska behöva ändra sin klädsel. MEN ... ett undantag har jag ... INGEN Burka eller annan heltäckande ... jag vill se vem jag pratar med ... inte bara ögonen. Så om du blir bjuden på fest eller bröllop, bryr du dig inte om vilken klädkod som gäller?
CITAT (Aqvakul @ 21-01-2011, 23:27)  Så om du blir bjuden på fest eller bröllop, bryr du dig inte om vilken klädkod som gäller? Absolut inte ... är väldigt nogsam med att klä mig propert och som det påbjuds enl inbjudan Men ... det har inget att göra med hur jag vill klä mig om jag åker på semesterresa till annan ort, annat land. Då är det jag som har bestämmanderätten ... tycker jag.
Aqvakul
21-01-2011, 23:33
Även om din klädsel skulle uppfattas som stötande av flertalet invånare?
CITAT (Aqvakul @ 21-01-2011, 23:33)  Även om din klädsel skulle uppfattas som stötande av flertalet invånare? Absolut. Precis som jag uppfattar det som stötande att dagligdags se kvinnor med sjalar ... som totalt negligeras av männen. De är typ osynliga även om de står bara en meter ifrån. Så länge som kvinnan inte har samma värde som mannen, kommer jag att kämpa och slåss för deras rättighet till existens och värde.
Huggorm
22-01-2011, 00:09
CITAT (netha @ 21-01-2011, 23:31)  Absolut inte ... är väldigt nogsam med att klä mig propert och som det påbjuds enl inbjudan Men ... det har inget att göra med hur jag vill klä mig om jag åker på semesterresa till annan ort, annat land. Då är det jag som har bestämmanderätten ... tycker jag. Bestämmanderätt och bestämmanderätt, jag har märkt att man får ett mycket bättre bemötande om man är propert klädd utomlands. Foppatofflor, kortbyxor och linne över sin svettiga och rödbrända kropp kanske funkar på krogen i Sverige, men det gör det oftast inte utomlands. Utom möjligen på Sunny Beach och liknande ställen. Jag är frestad att dra en anekdot från när jag var i Saigon, men jag tror jag avstår
caprifol
22-01-2011, 09:29
I "min" kretensiska by springer jag förstås omkring i shorts och linne även om grekiska kvinnor i min ålder inte gör det. Jag skulle dock aldrig gå in i deras kyrka (som jag besöker då och då av icke-religösa skäl) utan att täcka axlar och större delen av benen. Då tror jag nog att granntanterna skulle titta snett på mig, och själv tycker jag det skulle vara mycket respektlöst mot deras religion.
Meriona
22-01-2011, 09:36
Jag läste nu att det blir 16 program i serien. Så här står det om serien: I det första avsnittet besöker vi Thailand, där vi bland annat får reda på vilken färg man ska klä sig i under de olika veckodagarna och vad dessa färger betyder. I de följande avsnitten blir det spännande besök i Benin, Bolivia, Iran, Texas, Panama, Sydkorea, Egypten, Kina, Israel, Malaysia, Mexiko, Afghanistan, Moçambique, Kongo och Libanon. Allt från enklaste plagg till mer extravaganta utstyrslar får sin förklaring i Klädkod. Torsdag kl 21.30, fredag kl 19.30 & söndag kl 9.30 Härligt!
Elisabeth-Västkustkolonisten
22-01-2011, 09:49
Meriona då får du påminna oss nästa torsdag för inte kommer jag ihåg det annars
Elisabeth
Meriona
22-01-2011, 09:59
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-01-2011, 09:49)  Meriona då får du påminna oss nästa torsdag för inte kommer jag ihåg det annars
Elisabeth Jag ska försöka.
Anki på Öland
22-01-2011, 11:50
Klädkod Benin gick igår, fredag!
aanderss
22-01-2011, 12:34
jag har sätt de på nätet
Meriona
22-01-2011, 15:08
Vad gillade du Benin-kläderna aanders?  Jag tyckte det var väldigt färgglatt, minst sagt.
Det verkar vara ett intressant program som jag missade.Ska kollar på svt play. Vilken kanal?
Meriona
23-01-2011, 16:42
Kunskapskanalen.
CITAT (Meriona @ 23-01-2011, 16:42)  Kunskapskanalen.
hattstugan
23-01-2011, 17:18
Såg programmet i dag! Blev helt tagen av alla dessa underbara tyger och hur de ska användas vid olika tillfällen!
Ska försöka komma ihåg att se de andra också!
Tack Meriona för det här tipset!
Skulle titta på programmet på svt play och kom på att jag sett serien.Det är en repris,men väl värd att se.
Christa
23-01-2011, 20:53
CITAT (Huggorm @ 22-01-2011, 00:09)  Bestämmanderätt och bestämmanderätt, jag har märkt att man får ett mycket bättre bemötande om man är propert klädd utomlands. Foppatofflor, kortbyxor och linne över sin svettiga och rödbrända kropp kanske funkar på krogen i Sverige, men det gör det oftast inte utomlands. Utom möjligen på Sunny Beach och liknande ställen.
Jag är frestad att dra en anekdot från när jag var i Saigon, men jag tror jag avstår Det är sant att man blir olika behandlad beroend på klädval. Några arbetskamrater till mig på 80-talet åkte på tjänsteresa till Tyskland. En av dom hade jeans och träskor. De behandlade honom som luft ända tills de fick veta att han var den enda i gänget som var teknologie doktor. Sedan var det herr doktor hit och herr doktor dit. Att värdera människor efter något annat än deras godhet är i mina ögon ganska förfärligt. Är det begravning eller fest av något slag vill jag förståss inte avvika alltför mycket. Skulle dock aldrig ställa krav på andra om jag bjöd in till något. Sedan kan det förståss vara intressant att få mer kunskap genom programmet ni pratar om. Tur dock att vi inte har så mycket klädkoder i Sverige så man måste välja färg beroende på dag i veckan...
Nu har jag sett Klädkod Benin ... Intressant, men inget som jag önskar att vi skulle ha i vårt land.
CITAT (Huggorm @ 22-01-2011, 00:09)  Bestämmanderätt och bestämmanderätt, jag har märkt att man får ett mycket bättre bemötande om man är propert klädd utomlands. Foppatofflor, kortbyxor och linne över sin svettiga och rödbrända kropp kanske funkar på krogen i Sverige, men det gör det oftast inte utomlands. Utom möjligen på Sunny Beach och liknande ställen.
Jag är frestad att dra en anekdot från när jag var i Saigon, men jag tror jag avstår Du menar väl inte att någon går klädd så till krogen!!!? Propert klädd ... javisst ... tror jag sa det i ngt tidigare inlägg ... eller tänkte jag bara. Det jag vänder mig emot är ... att du som kvinna i en del länder MÅSTE klä dig i hellångt långärmat höghalsat ... kanske t.o.m måste bära sjal.
Meriona
27-01-2011, 21:22
NU är det 7 minuter kvar tills v får lära oss lite om Bolivia.
ninnisky
27-01-2011, 21:26
CITAT (Meriona @ 27-01-2011, 21:22)  NU är det 7 minuter kvar tills v får lära oss lite om Bolivia.  Tack för påminnelsen! Ska bli kul att se
Meriona
27-01-2011, 21:28
Jag har lite bilder framför ögonen, men det kan visa sig vara helt fel. Det kanske är så att jag rört ihop det med Equador eller så.
Huggorm
27-01-2011, 21:42
CITAT (Meriona @ 27-01-2011, 21:28)  Jag har lite bilder framför ögonen, men det kan visa sig vara helt fel. Det kanske är så att jag rört ihop det med Equador eller så.  Jag har också en bild framför mig, men om det är Bolivia eller andra delar av Anderna vet jag inte. Jag tänker på de där konstiga små hattarna som de har på sig, som liksom inte passar på huvudet utan sitter ovanpå
hattstugan
27-01-2011, 21:58
Extra intressant då jag har arbetskamrater som kommer från Bolivia!
Gillar alla dessa färger!
Meriona
27-01-2011, 21:58
Du hade rätt med hattarna Huggorm!  Lite påminde indiankvinnorna det som jag trodde, men jag har nog rört ihop det med nåt annat sydamerikanskt land, det är klart. Kanske Peru? Hmmm...
Meriona
10-02-2011, 18:36
Missade Iran förra veckan, men ikväll 21.30 är det om Texas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|