Christina i Taxinge~
Ja, nu börjar jag undra vad det är för vildsint djur som stryker runt husknuten!?
Imorse hittade jag ännu ett slaget rådjur. Den här gången alldeles i kanten på gräsmattan, alltså inte alls långt från huset.
Detta rådjur var slitet i två delar och det var i princip bara pälsen och benen kvar. Bröstkorgen var uppäten förutom bröstbenet. Revbenen var verkligen klippta som av sekatör.....
Jag fick en bild på "pälshögen" men batteriet tog slut när jag skulle ta på resten av kroppen.
Nu måste jag vänta tills batteriet laddat upp sig.

De två slagna rådjur vi hittat inom ett dygn ligger ungefär 75m från varandra och inne på vår tomt.
Vem är så orädd?

Jonny
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 21-01-2011, 09:45) *
Ja, nu börjar jag undra vad det är för vildsint djur som stryker runt husknuten!?
Imorse hittade jag ännu ett slaget rådjur. Den här gången alldeles i kanten på gräsmattan, alltså inte alls långt från huset.
Detta rådjur var slitet i två delar och det var i princip bara pälsen och benen kvar. Bröstkorgen var uppäten förutom bröstbenet. Revbenen var verkligen klippta som av sekatör.....
Jag fick en bild på "pälshögen" men batteriet tog slut när jag skulle ta på resten av kroppen.
Nu måste jag vänta tills batteriet laddat upp sig.

De två slagna rådjur vi hittat inom ett dygn ligger ungefär 75m från varandra och inne på vår tomt.
Vem är så orädd?

Nu börjar det lukta Varg lång väg....en fråga...bär snön en människa där eller går du gjenom ??Det är ingen osannsynlighet,,,Rådjuren söker sig till där det finns mat och någon form av skydd....Vargen söker mat där mat finns.....enkelt
Christina i Taxinge~
Snön bär mig (och nästan maken som väger 90kg)
Det finns inte ett enda spår runt det senaste "fyndet" och heller inget blod. Det är stor skillnad på slagplatserna "blodmässigt".
Dessutom tror jag att det här senaste fyndet är slaget före det andra rådjuret.....bara en känsla jag har.
Jonny
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 21-01-2011, 10:23) *
Snön bär mig (och nästan maken som väger 90kg)
Det finns inte ett enda spår runt det senaste "fyndet" och heller inget blod. Det är stor skillnad på slagplatserna "blodmässigt".
Dessutom tror jag att det här senaste fyndet är slaget före det andra rådjuret.....bara en känsla jag har.

Jag tycker det möjligens nått ställe borde vara så att vargen i språng vid något tillfälla borde ha slagit igjenom snön men det är inte säkert...om djur 2 nu har legat längre så kan skadorna uppkomma av Räv som ätit på kadavret....Ta kontakt med Länstyrelsen och be någon besiktnngsman komma och kolla....om dom inte vill komma så kontakta mig så ska jag fixa en besiktningsman åt er......
Christina i Taxinge~
Nu har storyn ändrat sig.......
Det första rådjuret är borta!
Och om man följer släpspåren så ser man att det är samma rådjur som jag trodde var ytterligare ett.
Alltså, någon har hämtat sitt byte inatt och släpat fram det på gräsmattan och käkat upp det.
Detta ligger kvar med ca 5 meters mellanrum:

[attachment=57655:DSCN8533.JPG]

[attachment=57656:dscn8534.jpg]

Jag tycker det är jättespännande och blir kanske lite för ivrig att skriva här.....jag kunde ha kollat innan om det var samma rådjur.... blush.gif

Jonny
Det är iblandt lite "CSI" över det hela när man ska stadfästa vem som är "förövaren"...scenariot kan vara Lo som sedan Räv/Rävarna släper iväg nästkommande natt och äter på......Varg..som återkommer och äter klart sitt mellanmål.......Räv som slår bytet sedan återkommer nästa natt.......och igjen några kombinasjoner till biggrin.gif ....Det är detta och alla mil med spårning som gör att man lägger så mycket av sin fritid på denna syssla...man lär sig nått nytt nästan varje gång...Hela naturens dramaturgi ligger där framför dig och man lär sig läsa hur det hela har gått till....iblandt kan det verka mycket grymt som när jag efter en kort spårning hittar 2 st älgöron...800m längre bort ligger älgen...det var en rätt stor Älgko som verkeligen hadde bjudit upp till kamp...så är naturen...brutal i sin enkelthelt... så facinerandes i sin komplexitet....Hur några kan komma på att benämna rovdjuren som "Blodtörstiga lustmördare" fattar jag inte...andra igjen tror att rovdjuren enbart snabbt dödar sjuka och svaga djur....Om nån någon gång vill se verkligheten så kontakta mig så kan vi spåra...normalt händer det inget mer än att man ser några spårlöper kilometervis men det i sig är facinerandes nog iblandt.....
Myosotis
Spännande! Ring länsstyrelsen, de är säkert intresserade!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon