siberia
Kom precis hem från semester i Thailand, där jag plockade några sticklingar av en Hoya som växte på en trädstam. Nu ska jag försöka rota dem, men är osäker på vad som är upp och ner... Kan någon kunnig Hoya-odlare komma med tips? Och är det rent av någon som har nån idé om vilken art det kan vara?

Hoyan såg ut att växa ur ett brott på trädstammen, kan det vara så att den är parasiterande? Eller är alla Hoyor renodlade epifyter?

Vänliga hälsningar

/nils

[attachment=57657:IMG_1449.jpg]
[attachment=57658:IMG_1450.jpg]
[attachment=57660:IMG_1453.jpg]
[attachment=57661:IMG_1279.jpg]
Red Top
Om jag inte ser alldeles fel på dina bilder, så är början till höger. Åt det håll bladet pekar.

Du har ju redan början till luftrötter, så det blir nog inte något problem att få den att rota sig.

Sorten går jag bet på, men det finns säkert någon annan som har svar.
kentbra
Thailand är fullt av roliga växter. Sitter själv på Koh Phangan och njuter.

Hoyor växer som Epiphyter. Alltså på andra träd utan att parasitera.

Vill ha mycket ljus, men inte direkt solljus.

Om du är osäker på vad som är upp och vad som är ner på din stickling.
Rulla ihop den och plantera den grunt i cocosmull. Det kommer att skjuta upp nya skott . Håll den fuktig men inte blöt.
Roligt med plantor man plockat själv. Får liksom lite extra värde, på något sätt.
Sedan får du vänta tills den blommar, för att se vad det är.
Är ju inte ens säkert det är en Hoya, finns ju många som liknar dessa här nere.

Kent
elinh
CITAT (kentbra @ 22-01-2011, 03:07) *
Vill ha mycket ljus, men inte direkt solljus.

Det vill jag nog säga emot, t.ex. macgillivrayi trivs väldigt bra i gassande sol, men kanske inte som liten stickling!
varghem
jag har märkt att alla ludna hoyor är soldyrkare, t ex pachyclada och calycina
siberia
Tack för era svar! En av sticklingarna satte jag i vatten samtidigt som jag skrev första inlägget, och det stämmer nog, Redtop, att början är till höger på bilderna, den börjar få smårötter från luftrötterna när den får vatten från höger sida. Ska bli spännande att se vad det blir för något... Är avis på dig Kentbra som är kvar...

Topp, tack

Aslev
från: http://www.swedishhoyasociety.com/hoya.htm

Sticklingsförökning

Enklast är att plantera sticklingen direkt i en liten kruka med porös/genomsläpplig jord, se nedan. Stick ner sticklingen till första bladparet, där rotanlagen finns. Ställ krukan i en plastpåse med ett litet lufthål eller använd ett miniväxthus. Placera sticklingen ljust, inte i direkt sol och gärna med undervärme. Se till att jorden är lagom fuktad, varken för blöt eller för torr. Det går också bra att rota hoyor genom att placera sticklingarna i vitmossa, perlit, vermiculit eller direkt i vatten. Använd det sätt du har bäst erfarenhet av sedan tidigare.

kanske är till någon hjälp smile.gif
pelargonfreak
Jag samlar på Ceropegia och på den finns det inget upp eller ner,
det är en släktig till Hoyan kan det inte vara likadant med Hoyan? confused.gif
Bassam
Hej

Man kan lägga 2/3 av sina läng i så jord med värme under och plast påse över och ska man höjer upp plast påse några minuter varje dag för att luften byta , jord ska inte bli blöt eller torr , men upp och ner kan man se på blad Riktning.

H:Bassam
Agnetha W
CITAT (pelargonfreak @ 25-01-2011, 09:18) *
Jag samlar på Ceropegia och på den finns det inget upp eller ner,
det är en släktig till Hoyan kan det inte vara likadant med Hoyan? confused.gif

Hoppsan, 'Pelargonfreak'.
Finns det inget upp eller ned på Ceropegia spp?
Åjo - det gör det verkligen! Men det du beskriver är att de lätt rotar sig nästan varsomhelst utefter stammarna. Liksom de flesta hoyor.
Hos många arter kan man känna små skrovliga eller knoppiga bildningar utefter stammarna, det är rotanlag. Där är det extra lätt att få liv i slumrande rotanlag.
Vatten / relativt packad vitmossa(Sphagnum, inte adventsmossa!) / lavagrus / vattenkristaller, eller kokos...ja vad kallas det här nya? kokos-klipp? - alla dessa är mycket bra att rota i. Bra skjuts bjuder man oxå på om växten får nån slags plastpåse eller miniväxthus om sig under rotningen. Fuktig varm luft och gott ljus utan stekande sol gör susen!
Lättast är att se upp eller ned genom att studera bladskaftets infästning mot stammen. Tänk dig att de kurar ihop axlarna...så kan du se vad som är upp eller ner!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon