Scout
Jag ska odla meloner i sommar. Förra året satte jag "Minnesota midget" och "Moon and stars" alldeles för trångt bland pumpor och sqash. Då blev det inte en enda melon. I år ska de få en egen varmbänk med hästbajs och omvårdnad. som jag skriver om i tråden "Varmbänk för meloner" i pallkrageklubben:

Nu funderar jag bara på om det är de bästa sorterna för svenskt klimat. Lotten ligger i Uppsala, och är lite av ett köldhål, så jag vill ha sorter som är snabba och som klarar kalla förhållanden så bra som möjligt, så att det blir mogna meloner innan frosten även om varmbänken inte fungerar som den ska.

Vill odla en sorts vattenmelon och en sorts vanlig melon. Vilka sorter är de snabbaste och köldtåligaste?
Sen är det ju en fördel om de är goda också...
Eldrid

Jag har ialla fall tänkt prova en melon från www.impecta.se

"Citrullus lanatus 'Sweet Siberian'

Vattenmelon

EKO. Kulturarv. Från 1901. Rysk sort med medelstora, ljusgröna, avlånga frukter på ca 3,5-4 kg.
Mycket sött och saftigt, aprikosfärgat fruktkött med små, svarta frön. Utvecklas bäst i nordiskt klimat.
För friland och växthus."

Passar för nordiskt klimat står det, så det kanske går bra smile.gif
Scout
Jag tittade också på "Sweet sibirian". Om den står det som du säger i impectakatalogen: "Utvecklas bäst i nordiskt klimat. För friland och växthus."

Under odlingsbeskrviningen på hemsidan står dock: "Utplanteras i växthus eller frilandsbänk."

Även "Minnesota midget" har samma förföriska text i katalogen: "För friland och växthus, utvecklas även i kallare klimat."

Under odlingsbeskrivningen på hemsidan står dock: "Odlas i växthus eller bänk."

Det är inte riktigt samma sak som står. Friland känns inte som samma sak som frilandsbänk eller bänk. I katalogen låter det som att de klarar mer än det gör i odlingsbeskrivningen. Vilket ska man lita på?

Finns det inga sjukt tåliga sorter, som utan problem klarar att stå på friland (platt öppen mark utan låda eller glastäckning) i mellersta sverige och ge frukt?
Bassam
Hej

Hybrid sorter som säljer i Sverige, de passar Sverige vädret och hinner mognar före hösten.

H:Bassam
Scout
CITAT (Bassam @ 26-01-2011, 00:53) *
Hej

Hybrid sorter som säljer i Sverige, de passar Sverige vädret och hinner mognar före hösten.
H:Bassam
Nu förstår jag inte vilka hybridsorter du menar. Bara för att en sort säljs i sverige betyder det ju inte att den är lämpad för odling på friland, kan ju lika gärna vara framtagen för växthusodling.

Men jag odlar helst inte F1-hybrider. Jag vill kunna ta frön från skörden och odla vidare sorten.
Scout
Är det någon som provat sorten "Sweet granite" (hittade på Runåbergs)? Hur bra tål den klimatet jämfört med "Minnesota midget" (hittade på Impecta).

Sugar baby är en vattenmelonsort som dyker upp på varenda fröfirma, är det någon som provat den? Hur klarar den klimatet jämfört med "Sweet siberian" (Impecta)?
Vignir
sugar baby hade jag i mitt uterum förra året och det blev få men goda meloner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon