|
Jag inser att jag behöver äta mer frukt och grönsaker.
Helst så lite frukt som möjligt men vilka 5 frukter resp. 5 grönsaker ger mest vitaminer/näringstillskott och täcker upp behovet?
Ett äpple om dagen tar dig långt!
Red Top
21-01-2011, 20:39
Här hittar du en lista på vad som innehåller vad när det gäller vitaminer och mineraler, plus lite annan information om vilken mat, som är nyttig. Vitamin- och mineralguide
Jag vet inte så mycket om vilka som är allra mest näringstäta, men *minst* näring har jag för mig att det är i gurka, tomater, isbergssallat, meloner, druvor och sådant vattnigt. Kål och rotfrukter är nyttigt och billigt, precis som groddar (om man gör groddar själv). Vanliga frukter som äpple, banan, apelsin, kiwi och persikor är nyttiga och kostar inte så mycket. Och så är det bra att variera sig.
Huggorm
21-01-2011, 20:50
När det gäller grönsaker typ sallad och liknande, så kan man som regel säga att dom blir nyttigare desto mörkare färg dom har. Har jag hört, men jag är absolut ingen expert. De grönsaker jag äter mest av är jalapeño
Red Top
21-01-2011, 20:50
CITAT (amonik @ 21-01-2011, 20:39)  Jag vet inte så mycket om vilka som är allra mest näringstäta, men *minst* näring har jag för mig att det är i gurka, tomater, isbergssallat, meloner, druvor och sådant vattnigt. Kål och rotfrukter är nyttigt och billigt, precis som groddar (om man gör groddar själv). Vanliga frukter som äpple, banan, apelsin, kiwi och persikor är nyttiga och kostar inte så mycket. Och så är det bra att variera sig. Tomater har fått oförtjänt dåligt rykte. Varför vet jag inte riktigt. Här finns information om vad tomater innehåller: Näringsvärde tomat Tomaten måste värmas för att vi ska kunna tillgodogöra oss lykopenerna. Lykopener fungerar som antioxidanter.
Anki på Öland
21-01-2011, 20:54
Avokado!!
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=300&lang=svHär finns massor att läsa om varje grönsak - om man orkar!
CITAT (xlxl67 @ 21-01-2011, 18:09)  Jag inser att jag behöver äta mer frukt och grönsaker.
Helst så lite frukt som möjligt men vilka 5 frukter resp. 5 grönsaker ger mest vitaminer/näringstillskott och täcker upp behovet? Så lite frukt som möjligt skriver du... Har du provat att göra en fruktsallad? Hur mumsigt som helst! Skär små-små bitar av vardera apelsin, banan och äpple och lägg i en skål. Börja gärna med apelsinen och blanda sedan ned den andra frukten så missfärgas den inte lika mycket. Sedan är det ju så klart bara att blanda ned det man har hemma, tycker om eller som är billigt: vindruvor, russin, mango (kan slå ihjäl en hel del i smaken precis som passionsfrukt, färsk el konserverad ananas, kiwi (kan dock bete sig lite konstigt ihop med annat), sharon, päron (så klart!), plommon... Vet att en del gärna vill ha grädde eller vaniljvisp till - hoppa över det!
Tack mycket bra tips från alla!
Är det färre vitaminer i fryspåsar/konservburkar med ex fruktsallad?
Peztis: Grädde/Vanilj går bort. Det skall vara naturell... ; )
Det är väl så att det mesta brukar vara nyttigare i rått tillstånd. Pratar om frukt och grönsaker nu!  Om du inte känner för att äta görnsaker rått så kan jag rekommendera att ångkoka. Jag fick en ångkokare till mikron. SUPER!!! Och konserverad frukt är ju mestadels BLÄÄÄÄ! Och mest socker... Vilket ju är big NO-NO! Jag kanske bör tillägga att jag är absolut ingen fanatiker vad gäller mat och nyttigt! Ser kanske ut som en som petar i maten eftersom jag är så himla slank (en del säger smal, andra säger spinkig men jag själv föredrar slank - låter snyggare!  ) men de som känner mig vet att jag gärna äter godis i alla former och mängder smat gärna har grädde i maten. Däremot är jag medveten om vad man BÖR äta och vad man BÖR undvika. Har ju en man och son att tänka på också som inte har samma fysiologi som mig. Och sedan gillar jag ju frukt och grönsaker!!! Ångkokt färskpotatis och broccoli med gräddfil och örtsalt - det är sååååååååååååå gott!!!! (Åh vad jag önskar det fanns en smiley som drägglar!) Eller fruktsallladen på russin, bananer, äpple och apelsiner i all enkelhet - det står en skål och väntar på att bli serverad just nu!
Piccante
22-01-2011, 18:53
CITAT (amonik @ 21-01-2011, 20:39)  Jag vet inte så mycket om vilka som är allra mest näringstäta, men *minst* näring har jag för mig att det är i gurka, tomater, isbergssallat, meloner, druvor och sådant vattnigt. Kål och rotfrukter är nyttigt och billigt, precis som groddar (om man gör groddar själv). Vanliga frukter som äpple, banan, apelsin, kiwi och persikor är nyttiga och kostar inte så mycket. Och så är det bra att variera sig. Visst är det så att vattenrika grönsaker innehåller mindre näring men man ska inte stirra sig blind på en sak. Ju mörkare ju nyttigare sägs det om man ser till innehållet av flavonoider och andra antioxidanter. Så blå druvor är bättre än gröna och melon ska visst vara rikt pånäring om de får mogna rätt. Annars sägs det att vattenkrasse är en av de näringsrikaste grönsaker som finns.
Christina i Taxinge~
22-01-2011, 19:45
Lättkokt BROCCOLI - finns det nåt nyttigare?!
*Stintan*
22-01-2011, 20:27
Näringsfysiologen Stefan Branth har tagit fram en rankinglista över de näringstätaste frukterna och grönsakerna.
De nyttigaste frukterna och grönsakerna: 1 Broccoli 2 Brysselkål 3 Grönkål 4 Böngroddar 5 Sparris 6 Blomkål 7 Morot 8 Kronärtskocka 9 Kål 10 Tomat 11 Lök 12 Apelsin 13 Majs 14 Banan 15 Gurka
Intressant lista! Precis det som är godast  Anmärkningsvärt att gurka kommer så högt som man trodde innehöll mest vatten...
Platinum
22-01-2011, 21:18
Blåbär och vitlök tror jag ingen nämnt.
Huggorm
22-01-2011, 21:22
CITAT (xlxl67 @ 22-01-2011, 20:32)  Intressant lista! Precis det som är godast  Anmärkningsvärt att gurka kommer så högt som man trodde innehöll mest vatten... Jag vet inte, men jag tror snarare man har rangordnat just de där femton grönsakerna, och då kom gurkan sist. Det finns helt säkert andra grönsaker som är nyttigare. Men även den nyttiga Broccolin innehåller ju 89% vatten
Men är det inte så att nyttigheten är också beroende på vad man behöver, vad kroppen saknar? Vissa behöver ju mer järn medan andra kanske behöver mer av någon vitamin. Är t ex broccoli fortfarande bäst då? Eller kan det vara att för en annan person är bananen bättre? Eller avocado (som ska vara så nyttigt men inte heller står med på listan). En annan faktor är ju varifrån de kommer, om de har fått mogna på kvist eller plockats görna. det måste väl också spela roll. Jag menar inte att "dissa" listan eller så, försöker bara att tänka utanför ramarna - inte alltid så lätt. Alltså, jag vet inte... jag bara spekulerar.
Många grönsaker och frukter innehåller massor med nyttigheter men sen återstår ju frågan hur bra människan tar upp dem. I många år tjatades det om att persilja var så bra, innehöll så mycket järn! Först nu långt senare har det konstaterats att det är i en form som vi har väldigt svårt att ta upp - det mesta går rakt "igenom"!
Och hur var det med blodpudding/korv ? Man var tvungen (i skolan, alltså) att dricka apelsinjuice (??) samtidigt, för att järnet skulle tas upp bättre av kroppen ??? Kommer inte riktigt ihåg hur det var. Förmodligen en skröna, men jag hänger på Lokans kommentar litegrann.
Kanske kombinationer av olika sorters grönsaker, frukt, "vanlig" mat och dryck OCKSÅ spelar roll ??
Sen kan man ju proppa sig full med hur mycket vitaminer som helst. Kroppen tar bara åt sig vad den behöver, resten pissar vi ut ....
CITAT (xlxl67 @ 22-01-2011, 20:32)  Intressant lista! Precis det som är godast  Anmärkningsvärt att gurka kommer så högt som man trodde innehöll mest vatten... Gurka innehåller, om jag minns rätt 96 -97 % vatten ...det lilla i övrigt innehåll kan man glömma... om man inte har för avsikt att äta kanske 100 kg/dag Går väl att jämföra med tillsatsen av Omega3 i olika produkter ... du skulle äta typ 12 kg pasta/dag för att få i dig samma mängd som om du åt en liten bit sill.
Huggorm
22-01-2011, 22:39
CITAT (omk @ 22-01-2011, 22:34)  Sen kan man ju proppa sig full med hur mycket vitaminer som helst. Kroppen tar bara åt sig vad den behöver, resten pissar vi ut .... Nja, levern kan ju lagra en del godsaker, men bara till en viss nivå förståss
Så det skulle vara en skröna att C-vitamin (apelsinjuicen) hjälper kroppen att ta upp järnet (blodpuddingen)? Och är det i så fall en skröna att man inte ska dricka mjölk till blodpudding för att kalciumet (?) förhindrar kroppen att ta upp järnet? Det är i så fall två skrönor på raken som jag lever efter!
Platinum
22-01-2011, 23:26
CITAT (omk @ 22-01-2011, 22:34)  Och hur var det med blodpudding/korv ? Man var tvungen (i skolan, alltså) att dricka apelsinjuice (??) samtidigt, för att järnet skulle tas upp bättre av kroppen ??? Kommer inte riktigt ihåg hur det var. Förmodligen en skröna, men jag hänger på Lokans kommentar litegrann.
Kanske kombinationer av olika sorters grönsaker, frukt, "vanlig" mat och dryck OCKSÅ spelar roll ??
Sen kan man ju proppa sig full med hur mycket vitaminer som helst. Kroppen tar bara åt sig vad den behöver, resten pissar vi ut .... C-vitamin kan göra så att kroppen tar upp mer järn, men jag kan då inte begripa den kombinationen smakmässigt...blodpudding och apelsinjuice.  De få gånger jag äter blodpudding typ vartannat år äter jag lingonsylt till och lingon är ju smått ett superbär (vitaminer (A, C, B1, B2, B3), kalium, kalcium, magnesium, och fosfor....att så många benämningar ryms i något cm-stort är otroligt). Äter du varierad kost så borde du få i dig tillräckliga doser av rekommenderat dagligt intag som det så fint heter...undantaget D-vitamin då kanske nu när det är vinter eftersom den största källan när det gäller det vitaminet är solen (annars fisk, ägg). Vad gäller spårämnen och mineraler så står svamp som nummer ett på min lista - energisnålt, smakrikt och mycket nyttigheter för kroppen om det intas i lagoma doser (svamp är hårdsmält). Att jag föredrar svamp på den punkten beror då inte främst på dess nyttigheter utan för att det är gott.
Jag har ingen aning om det är en skröna, men det känns som om man inte hört talas om detta "60-70-tals-faktum" på MINST 25 år, så kanske är det inte så som det troddes vara ??
(Förtydligande: detta inlägg har med apelsinjuice och blodmat att göra)
herkules
23-01-2011, 09:13
CITAT (xlxl67 @ 21-01-2011, 18:09)  Jag inser att jag behöver äta mer frukt och grönsaker.
Helst så lite frukt som möjligt men vilka 5 frukter resp. 5 grönsaker ger mest vitaminer/näringstillskott och täcker upp behovet? varför måste du äta mer frukt och grönsaker? äter man en hyfsat varierad kost så får man i sig allt man behöver i vitamin/näringsväg.
Red Top
23-01-2011, 10:14
CITAT (omk @ 22-01-2011, 22:34)  Och hur var det med blodpudding/korv ? Man var tvungen (i skolan, alltså) att dricka apelsinjuice (??) samtidigt, för att järnet skulle tas upp bättre av kroppen ??? Kommer inte riktigt ihåg hur det var. Förmodligen en skröna, men jag hänger på Lokans kommentar litegrann.
Sen kan man ju proppa sig full med hur mycket vitaminer som helst. Kroppen tar bara åt sig vad den behöver, resten pissar vi ut .... Det finns ju två olika typer av järn. Det som vi får genom animaliska produkter och det som kommer från växtriket. Vi människor har lättare att tillgodogöra oss järn från animalisk föda. Beror kanske på arvet från våra förfäder, stenåldersmänniskorna, som åt betydligt mer kött än vi gör i dag. C-vitamin underlättar upptaget av järn, främst det järn som finns i vegetabilier. Kalcium(som finns i mjölkprodukter) hämmar upptaget. Även kaffe och andra drycker, som innehåller polyfenoler(antioxidanter) hämmar upptagningen av järn och bör inte drickas i direkt anslutning till måltiden. Saker som påverkar järnupptaget
Christa
23-01-2011, 10:50
Helst så lite frukt som möjligt men vilka 5 frukter resp. 5 grönsaker ger mest vitaminer/näringstillskott och täcker upp behovet? Frukt är inte nödvändigt så gillar du inte det så kan du hålla dig till grönsaker. Gröna grönsaker är det allra nyttigaste. Skulle jag sätta en i topp så är det grönkål, helst färsk från landet även om man tillagar den. Den fryst har ju tappat mycket i och med att man förvällt den och hällt bort spadet. Vitkål skulle jag sätta som tvåa eftersom man kan äta den rå. Spenat är mörkgrön som någon skrev och det är bra. Innehåller dock oxalsyra men hur mycket man kan äta av det har jag inte lyckats får reda på. 3 gånger i veckan är nog bra. Mangold är lättodlad och mycket nyttig men innehåller också oxalsyra men i mindre omfattning än spenat. Broccoli är bra men jag har inte satt den överst eftersom man ofta häller bort kokvattnet. Hör dock till de bästa och tar man vara på kokvattnet så är det mycket bra. Morötter är mycket bra men man bör inte bara äta råa eftersom kroppen har svårt att ta vara på karotenet i råa morötter. Alla grönsaker är ju bra så jag räknar inte upp fler. Läste dock någonstans att palsternackor ätits som afrodikum (osäker på stavningen).
CITAT (Christa @ 23-01-2011, 10:50)  Broccoli är bra men jag har inte satt den överst eftersom man ofta häller bort kokvattnet. Hör dock till de bästa och tar man vara på kokvattnet så är det mycket bra. .... Läste dock någonstans att palsternackor ätits som afrodikum (osäker på stavningen). Men då borde ju ångkokt broccoli vara jättebra. Ska hälsa mannen nästa gång jag tillagar palsternacka att det förr ansågs vara ett afrodisiakum.  Fast jag tror inte att han smakar ändå.
ryss_борис
24-01-2011, 23:00
Antar det beror på hur mycket du redan får i dig av dessa ämnen osv. Är ej insatt, men vet att Majs är nyttigt, morot också. Tomat är mest vatten, men ska innehålla antioxidanter tror jag. Vitkål är bra har jag hört. Lök likaså. paprika innehåller stora mängder C-vitamin.
theseraphim
24-01-2011, 23:37
För några år sedan fick jag nog av min kropp, inte för att jag var tjock men jag föredrar ett sexpack istället för en bag in box i det här fallet....
Drog ner på sötsakerna, käkar havregrynsgröt till frukost med kanel men äter fortfarande vanlig mat varje dag så ajg är inget hälsofreak ala Anna Skipper men dessa små skillnader har gjort susen+ långa promenader ibland med kameran o ibland utan plus gymmet en gång i veckan. Vill du ha något nyttigt o gott så ta en apelsin och en banan och skala dessa och skär dem i bitar, häll dem i en skål och häll på lite nötter eller müsli för att sedan hälla på lite naturell vaniljyougurth....MUMS! och mättar bra o länge.
Annars så är advocado och keso på hårt bröd ett bra mellanmål.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|