Mårbacka
21-01-2011, 18:37
Men va i...?! Är det bara jag som får sorgymyggeinvasion varje gång jag köper amaryllisar och hyacinter, efter blomningen när jag vill spara dem!!!??? Och nej, övervattna gör jag inte... Just dessa får ovanligt mycket sorgmygg helt enkelt!
Man måste helt enkelt kasta bort allt för det är omöjligt att ha kvar dem, fastän jag så gärna vill spara dem.
Ja, det är nog bara du!

Skämt å sido, jag har inte märkt att de får mer sorgmyggor än andra växter på vintern.
Du kanske borde låta lökarna torka upp ordentligt emellanåt?
Mårbacka
21-01-2011, 22:48
Som sagt övervattnar ingenting. Det är flera rad i år det händer så kan jag även tillägga.
Helen i Piteå Zon 5
21-01-2011, 23:57
Nejdå Mårbacka du är inte ensam!
Så har även jag sagt i några år nu att.. så fort man har köpt hem av julens alla blomlökar så blir det en sorgmyggsinvation... precis lagomt då man ska börja fröså
Det är så irriterande......
jag vattnar överhuvudtaget knappt mina Amaryllisar, Hyacinter m.m så inte beror det på någon övervattning... sorgmyggorna lever och förökar sig i alla fall
Jag har också råkat ut för det! De kan säkert övervattnas i affärerna innan du köper dem? Jag har fått det i hyacinter som finns i arrangemang med "slutna" behållare, bara ytterkruktyp kruka.
kentbra
22-01-2011, 03:16
Sorgmyggor är ett elände.
Har provat nematoder, Provado spray, Provadopinnar, ja praktiskt taget det mesta.
Verkar vara omöjliga att få bort helt.
Jag har dock hittad en naturlig lösning som håller dem i schack.
Jag odlar bönsyrsor i mina blomsterbäddar.
Desa äter helt rent på vuxna sorgmyggor, och utan vuxna myggor blir det inga larver.
Tog väl en 4 veckor innan jag såg resultat. Men nu har jag nästan all ohyra under kontroll.
Bönsyrsor äter alla slags insekter. Tripps, Spinn, Vita flygare, Sorgmyggor, Bladlöss, ja till och med spindlarna i blomrummet har försvunnit.
Kent
Mårbacka
22-01-2011, 13:11
Tur att jag inte är ensam om saken då

. Övervattnas de i affärerna? Tror faktiskt inte det. Vet ni vad jag tror? Det verkar som sorgmyggorna lägger sina ägg även i löken, bland lökskalen, lite parasitärt.

Annars
måste det ha något med jorden att göra.
Och ja, det är just vid frösåddstiderna denna invasion börjar, precis när det egentligen ska vara sorgmyggefritt. Tur att jag inte har börjat förkultivera något för i år ännu.
Helen i Piteå Zon 5
22-01-2011, 17:14
Vattnar numera alla mina innesådder med Nemablom. De sådder som har stått på kylbehandling vattnas direkt då dom kommer in under lysrören.
BÖNSYRSOR??!? Inomhus? Nä, det tror jag inte att jag vill ha...
Fast katterna kanske vill det...

men då har de knappast avsedd verkan.
Jag har också börjat använda Nemablom, i första vattnet som jag vattnar igenom sådder med.
Eftersom nematoderna lever flera månader i jorden så använder jag dem i förebyggande syfte. Min sådder kommer mer än tidigare, bättre grobarhet alltså. Det beror inte på fröna utan på att inga sorgmyggelarver äter upp groddarna. Helt biologiskt.
Mot bladlöss (långt senare på säsongen) använder jag provadopinnar som fått ligga och lösas upp i vatten i blomkannan. Men var försiktig, många småplantor dog sent ifjol, vet inte om det var för starkt med 1 provadopinne per 1,5 liter vatten eller om jag kom igång försent. Gift???
Såpablandning tycker jag inte är tillräckligt effektivt på stora täta plantor, det är så svårt att spruta på alla bladlöss. Efter några dagar tycker jag att det är fullt med bladlöss igen.
Gunilla T
13-02-2011, 13:09
CITAT (amatör @ 13-02-2011, 12:28)

Mot bladlöss (långt senare på säsongen) använder jag provadopinnar som fått ligga och lösas upp i vatten i blomkannan. Men var försiktig, många småplantor dog sent ifjol, vet inte om det var för starkt med 1 provadopinne per 1,5 liter vatten eller om jag kom igång försent. Gift???
Den verksamma substansen i bekämpningsmedlet Provado är Imidacloprid som tillhör gruppen Neonicotinoider. Ämnet är systemiskt dvs det tas upp av växtens alla delar, även nektar och pollen. Det har förbjudits i en hel del länder pga av dess giftighet, dock inte i Sverige. Ämnet misstänks ligga bakom den omfattande bidöden i världen.
mimmi 1
13-02-2011, 21:21
vad är nemablom? och var köper man det?
Helen i Piteå Zon 5
13-02-2011, 22:32
CITAT (mimmi 1 @ 13-02-2011, 21:21)

vad är nemablom? och var köper man det?
Nemablom är nematoder, här kan du läsa mer
http://www.bionema.se/produkter/nemablom/Finns att köpa i handelsträdgårdar och blomsterbutiker, man får söka i deras snittkyl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.