Victoria
Hej,

Jag verkar efter femhundraelvfe gången lyckats övervintra iaf 70% mina pelargoner! yahoo.gif

Jag har haft dem i tvättstuga i ca 12-15 grader med lysrörslampa som lyst på dem. Det ser lite långa, rangliga och bleka ut, några verkar ha torkat till lite i någon gren (har varit rädd för att övervattna), men i övrigt de verkar mår bra iaf.

Jag tog fram en av de lite klenare plantorna för 10 dagar sedan. Tänkte att den skulle få försprång så den hinner bli lika kraftig som de andra är till försommaren.

Jag klippte ner den till ca 5 cm (den är redan bra förgrenad) och lämnade en gren med blad kvar. Sedan ställde jag den i ett söderfönster i vardagsrummet där vi har kanske 20 grader vid fönstret. Den fått två skvättar vatten, utan näring fram till nu.

Nu har den kvarstående grenen med blad på börjat slokna. Stammarna visar inga tendenser till att släppa nya skott, jag får nästan för mig att de börjar kännas torra. VÅGAR JAG VATTNA MER? Den har inte inte så mycket stam och blad, är rädd att den ruttnar?

Vad gör jag? Gör jag fel? Hur ska jag göra med de andra som står kvar i tvättstugan? confused.gif

Jag vill ju inte ha ihjäl dem nu när jag ändå lyckats övervintra dem. sad.gif

gnon49
Varför inte passa på att ta skott när du klipper ner dom. Så du har reservplantor. Klippte min pelargoner och satte skott i vatten för en vecka sesdan. Nu börjar rötterna så smått komma. Kan du ha sätt dina plantor för varmt tro. Snabba växlingar i miljön kan få många plantor att ge upp. Men det är alltid svårt att sia om vad felet är.
smuleborg
Vad tidiga ni är, men ni kanske bor i Skåne? Eller så gör jag "fel". Först i slutet eller i början på mars planterar jag om i ny jord. Jag låter det så gå en vecka eller två innan jag beskär.
aldo
CITAT (smuleborg @ 08-02-2011, 19:54) *
Vad tidiga ni är, men ni kanske bor i Skåne? Eller så gör jag "fel". Först i slutet eller i början på mars planterar jag om i ny jord. Jag låter det så gå en vecka eller två innan jag beskär.

Samma här ;-)
smuleborg
Vad skönt, jag är inte ensam smile.gif .
Bassam
Hej

Det är bättre om du kan skicka en bild på dem men du kan hjälpa oss på :

1 Titta noga på dem kanske du kan hitta någon ohyra .

2 titta om du vattnar så mycket så de kan trappa på svamp sjukdom som heter (Rothalsen som attackera rötter och sprider sig på andra växter och det beror ofta på dåliga jord ).

3 sina plats kanske varm och torr så du kan klippa bort dåliga delar och flytta dem till sval plast liksom sovrummet.

Obs

De kan komma igen men du måste ta noga på vatten och öka luft fuktighet genom att duscha dem nästan varje dag tillexempel.

H:Bassam

ingrids
Pelargoner kan ha friska skott ett tag fast de har torkat, i alla fall hos mig. Kan du skrapa och se om det är friskt och grönt en bit ner? I såfall är det bara att klippa av strax ovan det gröna och vänta. Hur känns jorden, har den torkat kan du nog vattna. Lite tveksam till att duscha pelargoner, har nog aldrig stött på det tipset om det inte är den där sorten med blanka blad förstås.
pelargonfreak
Jag tror du hade för bråttom om du inte har tillägsbelysning?
I slutet av februari eller senare är bättre, men man blir ivrig
jag är likadan vill att dom ska vakna snart, jag har börjat höja
värmen för mina några grader.
Sen sätter jag om dom först väntar 14 dagar sen klipper jag dom
Lycka till rolleyes.gif
Lady Hamilton
Jag ger alltid mina Pelargoner svag näringslösning i Januari eftersom att det är just i denna månad som de flesta pelargoner "ger upp" Tror att det beror på att just i Januari är alla näring som fanns i jorden slut. Och för mig funkar detta knep år efter år. Sedan när de börjar vakna till fram emot slutet på februari-början på mars klipper jag ner dem och planterar om dem
smuleborg
Har läst om en förädlare (i Stora pelargonboken) som går mot strömmen, hon planterar om pellisarna i ny jord på senhösten för att, som hon säger, de ska klara den långa vintern. Jag har aldrig testat. Men ska nog anamma Lady Hamiltons tips nästa år. Har samma erfarenhet, januari är en tuff månad. Två av mina miniatyrer har kämpat på, fram till mitten av januari angry.gif Resten verkar - ta i trä - hittills överlevt .

Tack Lady Hamilton smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon