Madelene_Frisell
Hej!
Vi har tagit bort en granhäck (4-5 meter hög)som stått i ca 50 år och vill nu sätta en Ligusterhäck (vintergrön). vi bor i zon 3-4(på gränsen vad jag kan se (Alingsås)). Granhäckens rötter är fortfarande kvar och ska tas bort i mars/april.
Jag har hört att marken blir väldigt sur när man haft granhäck och kan göra att den nya häcken inte klarar sig. Borde vi vänta ett tag med att sätta nytt?, och isåfall hur länge?Vi vill helst sätta den denna sommaren, går det? Hur klarar sig en Ligusterhäck?- vi har morgon/lunsch/middagsol, inte skuggigt förens när solen försvinner vid 17-18. Idag är det väldigt mycket mossa där häcken en gång stod eftersom det vart väldigt skuggit. Är det någon som vet hur fort Liguster växer? är det mycket skötsel som krävs? Är det 5st "plantor" per meter?
Många frågor, men jag är nybliven trädgårdsskötare=).
Ha det bra!
Mvh Madelene
HelenJ
Ni måste jordförbättra innan ni planterar ligusterhäcken. Jag vet inte vad ni har för jord idag, om det är surt (=blött) eller väldränerat, men liguster vill i alla fall inte ha för blött. Dessutom är jorden alldeles säkert helt utarmad på näring efter granhäcken, så gräv gärna bort lite av den befintliga jorden och blanda upp med kompost/brunnen kogödsel eller bra gödslad planteringsjord, och gärna lite grovt grus också om det behöver dräneras. Ni behöver förbättra ca 50 cm djupt och lika brett. OBS! Ta inte bort all den gamla jorden, utan blanda upp den med ny istället. Så fort det är gjort kan ni plantera. Bästa tiden att plantera barrotad häck är tidig vår eller sen höst, när plantorna är i vila. Köper ni plantor i kruka (betydligt dyrare) kan ni plantera hela sommaren också.

Liguster är väldigt tålig och snabbväxande, men behöver naturligtvis ändå skötsel. Absolut viktigast är att vattna rejält de två första säsongerna och gärna längre än så. Med rejält menas ca 20-30 liter per planta några gånger i veckan lite beroende på vädret. Är häcken lång kan en droppslang som läggs på marken underlätta betydligt. Gödsling är viktig, görs på våren (före midsommar). Det är också viktigt att hålla rent från gräs och ogräs runt plantorna. Ofta ser man högt gräs växa i och runt häcken, men det är verkligen att göra sin häck en otjänst eftersom gräset lägger beslag på all näring. Dessutom ser det väldigt illa ut... Täcker man marken med till exempel täckbark eller gräsklipp blir det lättare att sköta.

Man sätter plantorna med cc 30, eller ca 3 plantor/meter. När de vuxit i ungefär ett år och skaffat sig bra rotsystem klipper man ner dem (antingen vår eller höst) till ca 10-15 cm över marken. Det känns förfärligt trist att göra det när man äntligen har fått känslan av en häck, men det är alldeles nödvändigt om man vill att den ska bli tät och välförgrenad. Redan på en säsong kommer plantorna att ha vuxit ikapp igen. Året efter klipper man ner dem igen, fast 10 cm högre upp än förra gången, och så håller man på tills man nått den höjd man vill ha.

Häcken ska klippas i pyramidform, med bredast nertill och smalast upptill (precis tvärtom mot vad man brukar se). Detta är för att solen ska komma åt överallt så inte de nedersta grenarna dör av ljusbrist. Klippningen gör man oftast mitt i sommaren och ibland kan man behöva putsa en gång till på hösten. Är häcken vintergrön kan den precis som barrväxter behöva skyddas mot stark vårsol för att förhindra sk frystorka, dvs att vattnet i bladen avdunstar men att den inte kan tillgodogöra sig nytt vatten från den frusna marken.

Lycka till.

Edit: stavfel
Alexander-VG-zon3
vintergrön liguster fäller bladen under vintern i takt med kylan. här i zon 3-4 som förra och denna var/är gör att dom fäller bladen tidigt/eller behåller döda svarta blad som fälls till våren. ibland fäller dom bladen till snönivå och är gröna där snön skyddat. vilket kan ge ganska roligt utsennde på våren.

vill man ha en städsegrön häck så är nog inte liguster valet (städsegrön = behåller bladen åretrunt, vintergrön = fäller bladen under vintern/våren).

annars här där jag bor klarar dom vintern utan problem (södra vg zon 3-4), men fäller bladen mer när det är kallt. vintergrön liguster blir nog snyggare i mildare zoner, där den ser grönare ut längre.
Madelene_Frisell
Tack så mycket!, nu visade det sig att vi bor i zon 2-3 det måste väl vara bättre då?

Är det någon som har något annat tips på vintergrön häck, ej gran?

Mvh Madelene
Huggorm
CITAT (Madelene_Frisell @ 23-01-2011, 13:18) *
Tack så mycket!, nu visade det sig att vi bor i zon 2-3 det måste väl vara bättre då?

Mvh Madelene

Klassikern är ju thuja. Annars finns idegran och buxbom, men jag vet inte vilka zoner dom klarar?
Bassam
Hej

Vintergrön liguster är otåliga bra som andra liguster och det är bra om man göra förbättring jord men man ska inte ger dem mycket gödsel före att rötter etablera sig och samma regel för beskärning , men behöver inte beskära första år på grund att växter har alla sina rötter som sug bra vatten o näring , det kan man beskära till 20cm andra år och över 40cm tredje året efter och 60cm fjärde år.

Obs

Det är bättre att satsa på thuja istället .

H:Bassam

HelenJ
CITAT (Madelene_Frisell @ 23-01-2011, 13:18) *

Mvh Madelene

Idegran är en av mina favoriter av många skäl. Den tål både sol och skugga, den går att beskära hårt, den går att formklippa precis som ligustern. Nackdelen är att den växer relativt långsamt och att hela växten är giftig. Går bra upp emot zon 4-5.
Buxbom som nämndes växer sakta och kan vara svår i andra zoner än zon 1.
Annars är nog thuja det enda alternativet om ni ska ha vintergrönt. Behandla ungefär som ligustern med undantaget att man inte får lov att klippa plantorna på höjden förrän de nått den höjd man önskar. Det går däremot bra att putsa den på sidorna. OBS att den inte bryter från gammal ved så man får inte klippa innanför det gröna. Den behöver väldigt mycket vatten och måste skyddas från stark vårsol.

Om det bara är insynsskydd ni är ute efter och det inte måste vara grönt kanske ni ska fundera på avenbok. Snabbväxande, lättskött och behåller bladen hela vintern även om de är bruna. När de nya bladen kommer på våren knuffar de bort de gamla.
Alexander-VG-zon3
det finns ju inte så många mer vintergröna häckar förutom V liguster. bok och avenbok är väl såfall alt. vilket jag tycker är tåliga och vackra.

av städsegröna finns där ju fler. buxbom funkar bra hos mig, välj härdiga sorter. nackdelen är väl att dom växer sakta som skrivits.
Huggorm
CITAT (HelenJ @ 24-01-2011, 09:23) *
Buxbom som nämndes växer sakta och kan vara svår i andra zoner än zon 1.

E-planta har en sort som skall klara sig till zon 3(4). Men det är klart, den kommer ju växa ännu saktare när den närmar sig gränsen för vad den tål

http://www.eplanta.com/art-1.asp?id=213&iPageID=39
Alexander-VG-zon3
buxbom här växer lika bra som i min trädgård i skåne (zon 1-2), jag vet inte om det är härdiga sorter som är planterade här men dom finns här lite var stans både som häckar och inte. och de klarade förra vintern galant (zon 3-4).

tror nog vårsolen/tjäletorka är värre än vinterkölden.
Aqvakul
Fast det visade väl sig väl att TS bor i zon 2-3....
kal
jag skulle köra på en måbärs häck, ej vintergrön dock. men går att formklippa och är tålig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon