Christoffer
Kan man lämna in sina digitalkameratagna foton
någonstans så att man kan få de på fotopapper,
helst inom Göteborg?
Alltså att lämna in en CD med digitalbilder
och få de i 10*15-format.
Sylvia
T.ex hos Onoff kan man lämna in. Pricerunner har gjort en jämförelse på olika fotolabb, här kan du kolla det. Man kan nämligen även skicka per post o få korten hemsända.
Pricerunner, Digifoton
vickeva
Jag har letat på nätet för att hitta någon bra sajt för papperskopior av digitala bilder. Kodak hade ett erbjudande där varje bild kostade 1 kr i januari, men det klyddade så mycket att jag inte lyckades ladda upp bilderna. Jag fick besked av dem att det kommer något liknande erbjudande till påsk. Min syster har beställt därifrån och bilderna blev bra. (Man kan skicka in en cd med bilder om man inte vill ladda upp dem). Önskefoto har stående pris på 1.90 kr per bild, det tror ajg är det billigaste jag har hittat. Jag har beställt därifrån och tycker att de var helt ok (är ju ingen expert förstås...)
Önskefoto
evarina
Mitt tips är också att du letar runt lite på nätet, det brukar vara mycket billigare än att lämna in de hos en fotobutik. Ofta kan man välja mellan att få dem hemskickade eller att hämtade på något "utlämningsställe".

Vill du gå till en butik så tror jag att alla Fujibutiker kan printa ut digitalfoton på papper numer, det brukar tom finnas en självbetjäningsdisk för att ladda ner bliderna från CD till apparaten.
/E
Christoffer
Tackar. Vad betyder "klyddade"?
vickeva
CITAT (Christoffer @ 10-02-2004, 19:35)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif oj vad man är omedveten om hur dialektal man är.....
klyddar betyder att något inte gör som man vill, att det är besvärligt... tjorvar sig...begriper du??
Annars finns en bra sida för ickeskåningar här. Den är ganska rolig för skåningar också... smile.gif biggrin.gif tongue.gif
Christoffer
Då förstår jag! rolleyes.gif
Posse
CITAT (vickeva @ 10-02-2004, 21:48)
CITAT (Christoffer @ 10-02-2004, 19:35)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif oj vad man är omedveten om hur dialektal man är.....
klyddar betyder att något inte gör som man vill, att det är besvärligt... tjorvar sig...begriper du??

Jag trodde allt att det betydde strulade! rolleyes.gif

Men hur får man bilderna levererade så att de lagom täcker fotopappret...? Jag beskär ofta de ursprungliga bilderna, grejar hit och dit, och sedan kan ju bildernas storlek i pixlar bli väldigt varierande... eller är det så listigt ordnat att de alltid skapar bilden lagom stor till pappret oavsett hur få eller många pixlar bildfilen innehåller? unsure.gif
humla
Själv rekommenderar jag Onoff eller Siba, därifrån jag alltid beställer mina bilder. Där är det även billigt med förstoringar (9:90 för 13*18cm och 19:90 för 20*30cm). När man laddar upp bilderna väljer man om man vill att bilden ska anpassas (alltså beskäras) till fotostandard (10*15 eller vilken storlek det nu gäller) Eller om man vill ha med hela sin bild som den är, men då kan det bli vita kanter som man får klippa bort.

Jättebra utskriftskvalité tycker jag, och eftersom man hämtar bilderna i butiken slipper man betala frakt.
Posse
CITAT (humla @ 11-02-2004, 20:34)
När man laddar upp bilderna väljer man om man vill att bilden ska anpassas (alltså beskäras) till fotostandard (10*15 eller vilken storlek det nu gäller) Eller om man vill ha med hela sin bild som den är, men då kan det bli vita kanter som man får klippa bort.

Det låter alltså som att det inte spelar någon roll vilken storlek i pixlar bilden håller som man skickar in, man kan tydligen få överföringen till papper utförd så att bilden ändå lagom fyller upp pappret - antagligen med undantag från om höjd/bredd-förhållandet inte stämmer med papprets.

Men det handlar väl inte om riktigt fotopapper - dvs sådant som kopieras på och sedan framkallas - utan istället om utskrifter? unsure.gif
humla
CITAT (Posse @ 12-02-2004, 15:48)
Men det handlar väl inte om riktigt fotopapper - dvs sådant som kopieras på och sedan framkallas - utan istället om utskrifter?  :unsure:

Bilderna jag fått kan jag inte på något sätt skilja från "vanliga" fotografier om jag tittar på papperskvalitén. Det blir precis som vanliga foton!

Men att det handlar om att de skriver ut fotona istället för att framkalla på det "gamla hederliga sättet" är jag rätt säker på. Men jag tror ändå att de använder samma papper.
Posse
CITAT (humla @ 04-03-2004, 22:27)
CITAT (Posse @ 12-02-2004, 15:48)
Men det handlar väl inte om riktigt fotopapper - dvs sådant som kopieras på och sedan framkallas - utan istället om utskrifter?  unsure.gif

Bilderna jag fått kan jag inte på något sätt skilja från "vanliga" fotografier om jag tittar på papperskvalitén. Det blir precis som vanliga foton!

Men att det handlar om att de skriver ut fotona istället för att framkalla på det "gamla hederliga sättet" är jag rätt säker på. Men jag tror ändå att de använder samma papper.

Inte för att jag säkert vet, men jag tar ändå för givet att när man lämnar sin filmrulle för framkallning och får sina pappersbilder, så är de fortfarande framställda på äkta fotopapper, alltså papper belagt med speciella kemiska ämnen vilka sedan den negativa bilden projiceras på, och att bilden sedan framkallas i framkallarbad, fixeras och torkas.

Men jag antar att billig kopieframställning från digitalmedier tillgår så att bilden rätt och slätt skrivs ut på (högkvalitativt) papper.

Men för någon vecka sedan såg jag någon reklam att man visst även kan beställa digitalbilderna konventionellt kopierade på riktigt fotopapper. Jag ska hålla utkik om jag ser erbjudandet/reklamen igen. unsure.gif
Wargen
Vill bara tipsa om att på Önskefoto
kan man beställa "fotoböcker" med sina bilder plus text. T.ex. kostar en tiosidig spiralbunden bok 69:- + port = 108 kr. Man får plats med upp mot 50 bilder i en sådan. Jag har provgjort en sagobok, men inte sett resultatet ännu, mycket hänger på att bilderna är tillräckligt stora för att det inte ska bli "pixligt" ( fyrkantiga rutor i bilden). En sådan bok kan ju vara en bra present t.ex. om någon fyller jämnt...personens levnadshistoria
i text och bild.
Hannele
Man kan göra tvärtom också: få sin vanliga filmrulle på cd-skiva.
Kostar ca 50 kr. Varje varuhus ch fotoaffär gör det - men värt att prisjämföra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon