Peztis
Hittade en jättesöt RÖÖÖÖD ranuckel på ICA igår. Hjärnan skrek att det kommer att gå åt h-e med den illa kvickt! KÖÖÖÖP INTE!

Men så klart, hjärtat lyssnar ju aldrig på hjärnan så där står nu ranunkeln... wub.gif

Hjärnan behöver därför lite övertygelse och input för att den ska fatta att det kanske går att få den att leva ett litet tag i alla fall.
Så vad ska jag göra, hur sköts den bäst?

Vet att jag kan plantera ut den i sommar och att den sedan måste tas in för vintern. Men det är LÅÅÅNGT kvar dit, meddelar hjärnan. Hur har du tänkt att klara den fram tills dess, liksom?
Peztis
Är det ingen som kan något litet om ranunklar?
Garden bliss
Jag undrar precis samma sak som du. Älskar ranunklar men aldrig att de överlever mer än ett par månader. sos.gif
Peztis
Om den överlever ett par månader skulle jag bli väldigt glad.

Tror inte att min kommer att klara sig så pass länge ens...
Ally
Jag har inte heller lyckats med ranunkel nån gång.
Hittade nyss det här:
http://www.odla.nu/artiklar/plantera_ranunkel-fd.shtml

Nu förstår jag varför det blev aldrig bra ...
Ranunkel vill ha det svalt, 0-15 grader, det har man inte inomhus!
Peztis
Ja där ser man, min är ju i det närmaste helvissen nu, gul och dan.
Då borde jag kanske ta och slänga ned den i källaren eftersom jag ändå måste ta och tända lite belysning där för de blommor som snart ska kultiveras om och ställas svalare.
netaave
Ranunkel är ju en kortlivad växt, den blommar men vissnar sen ner och då kan man plantera om knölen året efter.
Peztis
Nu åkte den i komposten igår, då var den definitivt färdig för den hemvisten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon