Full version: Bin och humlor
niggle
Jag skulle gärna vilja skapa ett litet område som är så gynnsamt som möjligt för bin, humlor och fjärilar.
Jag har kollat lite med fackkunskapen om vilka växter som är bra för detta ändamål.
En del av dessa lämpar sig inte för en radhusträdgård i stan, salix t.ex.
Jag har själv gjort vissa iakttagelser. Som att t.ex. Polemonium (Blågull) är rena magneten, liksom Mahonia.
Buddleja och Rudbeckia lika så. Jag tar tacksamt emot tips på sådana växter. Gärna sådant man kan så själv.
Jag vill gärna slå ett slag för honung som livsmedel. Den är full av näring om man inte hettar upp den över 37 grader. Hembakt, ljust fullkornsbröd som just har svalnat är en delikatess med honung på.
Dessutom gör alla dessa små kryp, en enorm insats för våra fruktskördar.

hälsningar,
niggle
Olle A
Vad roligt att du vill ha en mångfald av dessa trevliga insekter i din trädgård! Många arter minskar i antal, så här kan du göra en lokal naturvårdsinsats. Tänk på att det ska finnas nektarrika blommor under hela säsongen. En sälg (hanträd) lockar många humlor på våren, och även vårblommor som t ex krokus är utmärkta. På sommaren finns massor att välja mellan. Kryddväxter brukar vara populära. Min favorit är kungsmyntan, som man inte kan misslyckas med och ger kalas för diverse insekter. Sedan finns klintar, vädd, prästkrage och kaprifol för att ta några exempel. Naturskyddsföreningen har fröpåsar för "humleväxter" som du kan beställa. Föredrar du trädgårdsväxter så är mycket riktigt buddleja och röd solhatt oslagbara. Man ska också komma ihåg att larverna behöver värdväxter. Nässlor är bra att spara på något soligt ställe där de inte stör, likaså lever många larver på ärtväxter (t ex käringtand och klöver), violer och olika gräs. Låt gärna ett hörn bli ganska vildvuxet med gräs och vilda växter, då brukar det bli ett rikt insektsliv. Slår du detta som en äng bör du göra det sent, helst inte före september. Lycka till!

Olle
Piccante
Under naturavdelningen finns flera trådar med tips om hur man anlägger insektsträdgårdar. Sen har naturskyddsföreningen bra info på sin hemsida. Buddleja är jättebra fjärilsväxt.
niggle
Tack för svaren!
Min utmaning är att jag har en liten täppa, så jag kan inte anlägga någon liten äng eller likn.
Men jag har plats för lite krukor, och lite rabatter.
Jag funderar också på att sätta några pelaräppelträd.
Men kryddväxter är nog bra. Det får bli frösådda. Det är för dyrt att dra till plantskolan och shoppa.
Är det någon som vet något om nejlikor och tagetes? (Mina favoriter).
Ljung är kanske bra? Stockrosor?

niggle
Fröken Knuff
Om inte jag är felinformerad så gillar bin när det är många blommor av samma sort på ett ställe eftersom olika blommor har mycket nektar vid olika tidpunkter. Bin älskar också blå blommor, t ex blå snokört är en favorit för bin. Även isop. smile.gif

Men tror även att de gillar blåklint, lavendel, luktärter och ringblommor...

Jag älskar också bin, har funderat på att odla min egen honung flirting.gif . Tyvärr så har ju många bisamhällen dött ut av någon anledning som man inte vet (tror jag)..
Så bra av dig att stödja dessa underbara små varelser! tummenupp.gif smiley_small_hug.gif

Olle A
Pelaräppelträd blir utmärkt, humlor och bin älskar äppleblommor. Jag vet inte hur tagetes är, men nejlikor fungerar utmärkt om de inte är för hårt avlade. Mina fjädernejlikor har ofta humlebesök. Ljungen är ju helt omsvärmad av humlor och bin på sensommaren, och även stockrosor är säkert bra.

Olle
smuleborg
Våra riktiga humle- och fjärilsmagneter är:
Isop
Stäppsalvia (rekommenderar: Caradonna)
Timjan
Lavendel
Jättevädd
Rysk Martorn
Blå bolltistel
Gul fetknopp (har bara kommit till oss, vi blundar för den skrikigt gula färgen; det myllrar av humlor)

Också:
Kransveronica
Geranium
Höstvädd
Solhatt
Rudbeckia
Digitalis (pluppar upp här och där hos oss, gott om frö tycks finnas i jorden)
Riddarsporre

Som Olle skrivit ska man ha någonting från tidig vår till senhöst. Vi har krokus på våren enbart för humlornas skull. Lönnen blommar rätt tidigt (det är ett himla liv i den då).

Plommonträden är också poppis när de står i blom; Vildkaprifolen likaså.

Kungsmynta har vi inte, den är kopiös på att sprida sig och ta över (det är ju det också). Prästkrage kan också bli en övertagare i rabatt, men vi har den i en utkant. Liksom ett bestånd nässlor.

Enkla (inte fyllda) tagetes kan nog funka. Stockrosor borde funka bra. Och givetvis ljung.

Vi har frösått det mesta.

Vi odlar väldigt mycket annat också, men har medvetet en andel humle- och fjärilsgodis.
niggle
Tack Smuleborg för ett fylligt svar.
Jag ska verkligen gå in för detta.

hälsningar
niggle
smuleborg
Det var så lite så. Lycka till.

Dela gärna av dig av dina erfarenheter.
Peztis
Åsså lägger jag till en av mina favoriter: kärleksört!
I alla fall är den en favorit för humlor och bin hos mig och de blommar ju tills frosten kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon