Alexandra
Jag skall flytta till ett nytt hus till våren! Framför detta hus (framför ingången alltså) ligger en plantering i norrläge. Det går en liten plattlagd gång i halvcirkel fram till huset (usch vad jag är dåligt på att förklara) som börjar vid garaget som ligger till vänster om huset. Till höger om ingången är bara gräsmatta och ett stort prydnadsträd av något slag (vet ännu inte vad det är för sort, men det verkar ha taggar).
blink.gif blink.gif
Mot gatan ( sista huset i en återvändsgränd) finns en liten plantering - ca 1 m bred och ca 6 m lång med städsegröna risiga växter. Jag skulle vilja ta bort den och behöver bra ideer för en fantasifull nyplantering. Jag är öppen för alla förslag, såväl klassiska lösningar som nydanande okonventionella... rolleyes.gif

P.S. Huset är ljusgult med vita knutar D.S.
Helen i Skåne
Så spännande! Har du ingen bild du kan lägga in och visa? Blev lite vilsen i din beskrivning... wacko.gif Vi har precis gjort en ganska stor förändring på vår entrésida och det blev jättebra, tycker vi. Jag ÄLSKAR att idéa fram en massa och nu i stilla juletider så skulle det vara roligt att få sätta igång fantasin lite. Som motvikt till allt ätande och slöande! biggrin.gif Jag ska ta en bild på vår nya entré imorgon när det är ljust och lägga in den och en gammal bild så ser du skillnaden.
Alexandra
Ja lägg ingen bild Helen!!! Tyvärr så måste jag erkänna att jag faktiskt inte VET hur man lägger in bilder.... unsure.gif
MVH/
Alexandra
Helen i Skåne
Kolla under supporten, där finns en massa som har testat och där finns svar från webmaster om hur man gör! Jag är nyfiken! tongue.gif
Cilla
Hej Alexandra,

Var någonstans i Sverige är detta, vilken klimatzon alltså?
Är det sol på platserna du vill ha förslag på någon gång på dagen, är jorden torr, väldränerad eller flyter vårvattnet äver platsen? Är markerna sura, jordlagren tunna?

Det är kul att fundera och planera! Ofta är det bra att lära känna en plats innan man planterar nytt. Det finns mycket man kan plantera i kruka först och sedan sätta ut i markerna när man ser var de skulle passa.

Cilla
Helen i Skåne
Hej Alexandra!
Här kommer före/efter bilder på vår entré. Den översta visar hur det såg ut från början. Det var helt öppet ut mot allmänningen och rena blåshålet. Grannen har ett svart plank som vätter mot vårt så vi gjorde en "fortsättning". På det sättet fick vi en liten innergård och nu till våren ska det upp en massa klängväxter så att planket blir "grönt". Jag ska leta rätt på en stor trätunna och ha vid ena dörren där jag kan ha vatten och kanske en näckros! Har diskuterat detta på vattenavdelningen och det borde gå. Vårt ena köksfönster vätter ut mot gården så det är trevligt om man kan se lite växter. Du kan se vår skugghörna på ena bildenoch om man följer gången komemr man runt huset. Jag köpte en massa lökar nu i höstas på Odla som ska komma i hörnan till våren. Där skulle jag också vilja ha ett litet vattenblänk. I flyttade en massa lessna rhododendron som stod torrt och soligt, trodde de var döda men de har blommat och är såå tacksamma. Marktäckare är vinca minor och det ska planteras in diverse andra skuggväxter för att få en lummig hörna. Här är nästan ingen sol alls, bara en lite kort stund på morgonen. Huset ska vi måla om, förhoppningsvis längre fram mot sommaren och spröjsarna är borta... Har lite svårt för att försöka klä ut ett 70-talshus till herrgård så vissa utsmyckningar har vi gjort oss av med. Nu blev jag jättesugen på att gå igång med trädgården!!! wub.gif

Cilla
Fint med äppelträdet som avslutning på innegården Helene! För det är väl ett äppelträd? Är det limringar som syns i grönt på stammen?

Cilla
Helen i Skåne
Hej Cilla! Det är ett plommonträd det med de gröna banden, bakom det står ett äppleträd, ytterligare ett plommonträd till höger om det första. De gröna banden är plastband som jag har annvänt för att ge kaprifolen lite stöd, en tillfällig lösning. Det är inte så himla snyggt med den färgen precis... smile.gif
Vad är limringar för något? Något som ska stoppa oönskade kryp?
Gott nytt år på dig!
laugh.gif
Cilla
Hej Helen,
Vilket fint plommonträd, det är sällan man ser dem så skulpturala! Ser ut att vara beskuret med kärlekshand också.

Limringar sättar man runt stammen strax innan första frosten om man har angrepp av frostfjäril. Hindrar de vinglösa hoanorna att klättra upp. Det är helt enkelt en bit papp med ett lim på som inte stelnar. Brukar vara gröna som de på din bild.

Cilla
Helen i Skåne
TACK! Nu blev jag glad! Att ett proffs som du säger så! laugh.gif
Det tog mig faktiskt en HEL DAG att beskära det gamla trädet, det såg bedrövligt ut från början och det såg ut som om det skulle välta, helt felsågat och konstigt. Men det gav MASSOR av frukt. Nu tycker jag själv att det blev fint och jag hoppas att det ska må bra den här säsongen.
Ska man sätta sådana ringar på eller det är bara om man vet att det är drabbat av nåt? Det hade någon sorts sjuka som jag har skrivit upp, fick tips av Åsa vad det kunde vara. Hon rekommenderade svavel på våren.
Cilla
Det kan ta en hel dag att beskära ett träd - och det är det värt! Har man inte tid är det bättre att inte beskära alls, eller att endast ta bort det döda ur trädet.

Ja, limringar sätter man bara upp om man har frostfjäril. Även nyttodjur fastnar i limmet.

Att bespruta med svavel är inte så lätt, men rekommenderade Åsa det är det säkert det man kan göra. Var det skorv månne? Bruna fläckar på bladen och fnasiga unga grenar?

Cilla
Helen i Skåne
Det ena plommonträdet hade "plommongallkvalster" och det andra "plommonstekel". Ärligt talat minns jag inte vilket som hade vad. Bara hur det såg ut. Det med de gröna banden hade fullt brunt mögel på plommonen, det var ändå massor av frukt. Det andra hade små vita maskar med brunt huvud i så gott som varje plommon, men det gav också massor av frukt trots allt. Äppleträdet hade nästan ingen frukt men fick ruttnande äpplen med bruna fläckar och mögel. Jag tror att träden dels smittar varandra eftersom de står så nära men också att deras underhåll varit ruggigt eftersatt. I höstas "plöjde" vi upp den sk gräsmattan under träden och blandade i ny jord, gödsel och torv. Ruskigt stenhård lerjord. Efteråt planterade vi trädgårdens alla rhododendron, hostor och vincor. Kanske kan träden känna sig ompysslade och starkare till våren och komma igång bättre av bara farten. Får väl ge dem en chans att repa sig nu efter allt pysslande med beskärning och uppgrävning.
Cilla
OK, det var trots allt inte så allvarliga angripare. Man kan minska angreppen med enkla åtgärder.

Möglet på plommonen och det på äpplena som får dem att ruttna och bli bruna (senare skrumpnar de och svartnar och hänger kvar i träden hela vintern om man inte plockar bort dem) är monilia. Helt rätt att de vandrar från träd till träd. Åtgärden är att plocka bort angripen frukt och lägga en bit ned i komposten, och inte låta dem hänga i trädet under vintern. Förebyggande är att gallra, särskilt plommonen.

Både plommonstekeln och plommonvecklaren (larven) övervintrar en bit ned i marken eller under barken där de spinner en kokong. De följer med karten när de faller ned, och deras vandirng ned i marken börjar då. Åtgärder är att lägga pressenning under marken och plocka karten när de faller, eller plocka så många kart man finner. Mot stekeln kan man också hänga klisterskivor i trädet under blomningen.

Plommonvecklarens framfart

Behandlingen av dessa är alltså i stort sett detsamma. Vill man skilja dem ser man plommonvecklarens spår i plommonet som en liten, klar seg droppe där larven gått in. Plommonstekelnlämnar små svarta hål där de gått in.

UJ förlåt!!! Ser nu att det andra du hade var plommongallkvalster! Jaha, men det är inte så farligt. Värre när det går på svarta vinbären. Iallafall brukar det inte göra större skada på uppvuxna träd än att de håller tillbaka tillväxten något - om det är spritt i hela trädet. Om trädet är hårt drabbat kan man spruta med svavel. Det lär finnas en ekologisk metod också där man använder ett annat kvalster som äter upp gallkvalstrena. Hur man applicerar denna vet jag inte, men Typhlodromus puri heter den och en ekologisk fruktträdodlare har säkert påsar eller band eller vad det kan vara som man hänger i trädet.

Cilla
Annika zon 4
Växter i skugga: Akleja, Hostor, Astible, Stjärnflocka, Riddarsporre, höstanemon, astrar, fänrikshjärta, isop, nepeta, nejlikerot, några av de som jag har i norr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon