Full version: Jakt
zaaritha
Fy fasen va vidrigt!
Skadesskjuta är tydligen ok?
Ingen borde skjuta vilda djur!
sparvuggla
CITAT (zaaritha @ 23-01-2011, 01:25) *
Fy fasen va vidrigt!

Det händer dagligen men står sällan i tidningarna.
herkules
håller med, endast viltvård är nödvändigt, nöjesjakt/fylla-frysen-jakt är förkastlig.
människan är det vidrigaste OCH girigaste rovdjuret.
malcolm
Jag tror inte att någon jägare skadeskjuter djur med vilje och jag har inget emot jakt under reglerade former förutom vargjakten då. Människan har ju ställt till det så för sig att det knappt finns några naturliga fiender till älg och rådjur längre och dessutom främjar dessa djur med kalhyggen där det växer upp massor av sly så småningom som är mumma för hjortdjur.
Blomstertanten
Förstår inte varför man inte kan vara lite nyanserad när det diskuteras jakt.
Alla jägare är inte oansvariga, blodtörstiga mördare!! Och hur är det med en sån som jag, som gärna fiskar? Är jag speciellt blodtörstig eller grym? För jag måste ju inte fiska för att undvika svält. Men det måste väl vara bättre att jag själv fiskar än att stora fiskeflottor utfiskar havet för att jag sen ska gå till affären och köpa fisken (Med all miljöpåverkan detta innebär).
Jag ser det så här när det gäller jakt och fiske i allmänhet, att eftersom vi männsikor har påverkat naturen och djurlivet så har det blivit en oballans och då måste vi försöka (med tex jakt) hjälpa till för att hålla någorlunda ballans.
Men att jag tycker så här ju inte samma sak som att jag är speciellt blodtörstig! Det betyder inte heller att jag tycker all jakt är okay.
Allt är inte svart eller vitt
herkules
CITAT (Blomstertanten @ 23-01-2011, 14:53) *
Alla jägare är inte oansvariga, blodtörstiga mördare!! Och hur är det med en sån som jag, som gärna fiskar? Är jag speciellt blodtörstig eller grym? För jag måste ju inte fiska för att undvika svält. Men det måste väl vara bättre att jag själv fiskar än att stora fiskeflottor utfiskar havet för att jag sen ska gå till affären och köpa fisken (Med all miljöpåverkan detta innebär).
Jag ser det så här när det gäller jakt och fiske i allmänhet, att eftersom vi männsikor har påverkat naturen och djurlivet så har det blivit en oballans och då måste vi försöka (med tex jakt) hjälpa till för att hålla någorlunda ballans.
Men att jag tycker så här ju inte samma sak som att jag är speciellt blodtörstig! Det betyder inte heller att jag tycker all jakt är okay.

jag tror inte att människan är den som är bäst skickad till att hålla naturen i balans, vi ställer mest till det och inte är vi bra på att ställa det tillrätta heller.
spelar väl ingen om roll om saker och ting är svarta eller vita, beter man sig som en dåre i skogen eller på sjön så har man inget där att göra.
att fiska är lika grymt som att skjuta tycker jag. sen kan man ju försvara sitt fiskande med att man iaf inte tar all fisk i havet, ja visst, det är upp till var och en vad man vill försvara sin kosthållning med.

CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 14:05) *
Jag tror inte att någon jägare skadeskjuter djur med vilje och jag har inget emot jakt under reglerade former förutom vargjakten då. Människan har ju ställt till det så för sig att det knappt finns några naturliga fiender till älg och rådjur längre och dessutom främjar dessa djur med kalhyggen där det växer upp massor av sly så småningom som är mumma för hjortdjur.

jodå nog finns det folk som skadeskjuter med vilje, bara de får slänga iväg några skott så ...
malcolm
CITAT (herkules @ 23-01-2011, 15:28) *
jodå nog finns det folk som skadeskjuter med vilje, bara de får slänga iväg några skott så ...

Vad grundar du det påståendet på? Jag har flera arbetskamrater som är jägare och min far gillade också att jaga och så vitt jag förstår så är det bland det värsta som finns för dem när ett djur blir skadeskjutet och man gör sitt yttersta för att spåra upp och förkorta pinan för djuret vilket också Överbölingen beskriver i ett inlägg. Däremot förstår jag inte de som fiskar och släpper tillbaka fisken igen som en slags sport.
Överbölingen
Ingen jägare är ofelbar. Alla kan bomma eller skadskjuta. Förr eller senare händer det. Då mår den skytten dåligt. För att inte tala om jaktkamraternas extra besvär att försöka spåra det aktuella viltet. Har djuret sedan psassaerat gränsen till ett eller flera jaktområden så drabbas även de jägarna av det tråkiga skottet. Men man kan låta bli att skjuta i en vansklig situation också. Och det görs nog alltför sällan. Tyvärr.

Men stolt för att det small är ingen jägare. Och notera att det är inte jägaren som får medaljen för ett guldhorn. Det är hornet i sig.
Ingemar Stenmark hade en gång en bra replik - Det går int att förklar till nån som int begrip.
Anki på Öland
CITAT (Blomstertanten @ 23-01-2011, 14:53) *

Klokt och sansat inlägg som vanligt!
Gossen Ruda
CITAT (zaaritha @ 23-01-2011, 01:25) *
Fy fasen va vidrigt!

Är det ok att skjuta tama djur då? Det finns en massa hundar som det går att panga på. Hundar förresten, finns det något vidrigare än att förslava ett vilt djur och tvinga det gå i koppel för sitt höga nöjes skull? Svårt att veta om man skall sikta på hunden eller matten?
malcolm
Min uppfattning av jägare är att det är naturälskande människor med ett seriöst syfte och några Åsa Nisse figurer eller folk med fickpluntor lär inte förekomma i jaktlagen numera även om det som i alla sammanhang finns avarter.
gnon49
Det är väl tack vare jakt som människan som art är den hon är idag. Det är väl först när nöje o trofejakt blev vanlig som det gick snett. Afrikas rovdjur, amerikas bisonoxe är ju exempel på vad vi är kapabla till när dödandet är utom all kontroll. Att skjuta av toppen av näringskedjan är inte bara dumt, det är korkat. Idag fiskar o jagar vi med allsköns hjälpmedel och resultatet väntar inte på sig. Djurarter decimeras o försvagas. Det fisket eller den jakten går inte att försvara. Annars är jakt o fiske en utmärkt sysselsättning både som hobby eller som försörjning.
herkules
CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 15:43) *
Vad grundar du det påståendet på? Jag har flera arbetskamrater som är jägare och min far gillade också att jaga och så vitt jag förstår så är det bland det värsta som finns för dem när ett djur blir skadeskjutet och man gör sitt yttersta för att spåra upp och förkorta pinan för djuret vilket också Överbölingen beskriver i ett inlägg. Däremot förstår jag inte de som fiskar och släpper tillbaka fisken igen som en slags sport.

jag grundar mitt påstående på att jag är uppvuxen och har levt i jaktkretsar jag med och har fått lära mig att har du inte fullträff så skjuter du inte.
hur enkelt som helst.

CITAT (Gossen Ruda @ 23-01-2011, 16:24) *
Är det ok att skjuta tama djur då? Det finns en massa hundar som det går att panga på. Hundar förresten, finns det något vidrigare än att förslava ett vilt djur och tvinga det gå i koppel för sitt höga nöjes skull? Svårt att veta om man skall sikta på hunden eller matten?

dagens hundar är inte vilda, jävla tramsinlägg.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 23-01-2011, 18:02) *
dagens hundar är inte vilda, jävla tramsinlägg.

Jo, men jag tramsskriver med vilje. Andra gör det omedvetet. Fö tänkte jag mest på den första vargen som blev en hund för några tusen år sen.
Överbölingen
Bravo Ruda!
Det märkliga är ju att man avlat vidare på missfoster och mutater över åren sett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon