CITAT (Blomstertanten @ 23-01-2011, 14:53)

Förstår inte varför man inte kan vara lite nyanserad när det diskuteras jakt.
Alla jägare är inte oansvariga, blodtörstiga mördare!! Och hur är det med en sån som jag, som gärna fiskar? Är jag speciellt blodtörstig eller grym? För jag måste ju inte fiska för att undvika svält. Men det måste väl vara bättre att jag själv fiskar än att stora fiskeflottor utfiskar havet för att jag sen ska gå till affären och köpa fisken (Med all miljöpåverkan detta innebär).
Jag ser det så här när det gäller jakt och fiske i allmänhet, att eftersom vi männsikor har påverkat naturen och djurlivet så har det blivit en oballans och då måste vi försöka (med tex jakt) hjälpa till för att hålla någorlunda ballans.
Men att jag tycker så här ju inte samma sak som att jag är speciellt blodtörstig! Det betyder inte heller att jag tycker all jakt är okay.
Allt är inte svart eller vitt
jag tror inte att människan är den som är bäst skickad till att hålla naturen i balans, vi ställer mest till det och inte är vi bra på att ställa det tillrätta heller.
spelar väl ingen om roll om saker och ting är svarta eller vita, beter man sig som en dåre i skogen eller på sjön så har man inget där att göra.
att fiska är lika grymt som att skjuta tycker jag. sen kan man ju försvara sitt fiskande med att man iaf inte tar all fisk i havet, ja visst, det är upp till var och en vad man vill försvara sin kosthållning med.
CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 14:05)

Jag tror inte att någon jägare skadeskjuter djur med vilje och jag har inget emot jakt under reglerade former förutom vargjakten då. Människan har ju ställt till det så för sig att det knappt finns några naturliga fiender till älg och rådjur längre och dessutom främjar dessa djur med kalhyggen där det växer upp massor av sly så småningom som är mumma för hjortdjur.
jodå nog finns det folk som skadeskjuter med vilje, bara de får slänga iväg några skott så ...