Peztis
Sitter här denna söndagsmorgon och vaknar upp med mina älskade fröer och en kopp te, vilken idyll va! biggrin.gif

Kanske är det för att det är morgon som hjärnan inte är riktigt påslagen än men jag kom på en sak nu när jag läser på påsen till perukbuske som jag tänkt att så.

1, Det står att man ska rugga upp ytan på fröna. OK.
2, Man ska stratifiera i kyl en månad enl separat anvisning. Hmmmm... den måste de ha missat skicka med. Men OK, vet hur man gör.
3, Man sår inomhus i blandning av 2/4 såjord, 1/4 torv, 1/4 perlite. OK.
4, Såtid feb-apr. OK. Eller vänta.... Nu förstår jag inte egentligen... g.gif

Här kommer alltså frågan:

Om det står såtid februari, är det då meningen att man ska påbörja stratifieringen då eller ska man stratifiera en månad tidigare så att man i februari kan så det i jorden?

OK, jag vet att det ju inte hänger på att man måste så preciiiiiis just då men tanken slog mig.

Och så en liten följdfråga när jag ändå skriver: har ingen torv hemma men jag har vermikulit, perlite, orkidéekompost, såjord... kan man ersätta torven med t ex orkidéekomposten?
Jag har visserligen mer än en månad på mig (pga stratifieringen) men ibland går det ju fort och då kan det vara bra att vara förberedd...
Peztis
Hittade svaret själv!

Impectas såråd:
"Stratifieringen bör tidsanpassas så att fröerna blir färdiga för sådd enligt vad som anges på fröpåsen."

Blir dock lite fundersam på en annan sak i deras såråd:
"Blanda i fröerna i basmassan och lägg allt i en tät plastpåse. Förslut påsen och märk noga med vilken frösort den innehåller samt startdatum för stratifieringen. Låt påsen ligga i rumstemperatur i 5–6 dagar för att fröerna ska suga till sig vattnet. Placera sedan påsen i kylskåp under 5–8 veckor om inget annat anges på frö- påsen. Skaka om och kontrollera innehållet regelbundet, utan att öppna påsen, minst en gång per vecka. Efter angiven tid är det dags att så. Bred ut massan med fröerna på den genomfuktade jordytan. "

Basmassa är t ex vermikulit eller torv.

Men det står att påsen ska ligga 5-6 dagar i rumstemp.
Jag har alltid hört ett dygn... g.gif
malarmaster
brukar slänga ut mina krukor med de växter som ska stratifieras efter 7-10 dagar inne.jan-febr. är bra månader. sedan sköter vår herre resten.fröna gror när utetemp är den rätta. har gjort så här i 20 år o har en groningsprocent på 80,vilket jag tycker är toppen.sätter ca 100 perenner om året o alla behöver ju inte stratifieras. i år blev det 20 sorter som just nu står ute under snön. de planterades i julhelgen.Har aldrig provat påsmetoden i kylskåp men så gjörs ju av de flesta proffsodlarna.i mitt kylskåp har jag däremot mat o har inte plats för något annat. Ulf
Peztis
Fast "påsmetoden" verkar nästan bättre än en kruka i kylskåpet för den bara välter och sedan hamnar fröna för långt ned när man försöka skyffla tillbaka i krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon