Full version: Vilket är bäst?
Mårbacka
Hoppas ni förstår denna fråga....

Tänk att ni gör ett experiment. Experiment går ut på att få rötter på X växtslag. Vilket av följande alterniv skulle ni tycka var bäst resultat?

1. Få rötter som är långa.

2. Fler rötter som är kortare.

Överbölingen
Inte alls knepig fråga men knepigare att svara på. Har funderat i de banorna själv.

Vad jag har förstått så är vattenrötter sådan som pellisar mm utvecklar i ett glas vatten. Dessa rötter blir tämligen täta och långa men är väldigt lättskadade och jag har fått för mig att de inte kan ta upp annat än fukt ur jorden.
Rätta mig gärna.

Rötter som bildas i mossa grusblandning (t ex sticklingar) får sparsamt med rötter när och om jag lyckas. Men de tar sig bättre vid krukningen.

Hoppas någon med kunnande tar sig an och klarlägger det här.
kentbra
Har för mig något liknande.
Rötter i vatten (hydrokultur) är inte alls samma som rötter i medium.
Jag tror att i medium så fyller rötterna även funktion som stöd till plantan. Därför blir de grövre och kraftigare.
Tittar man sedan på dessa rötter i förstoring, så ser de nästan ludna ut.
Massor med små korta rötter längst hela roten. Kan tänka mig att de är dessa som suger upp vatten.
I hydrokultur blir det tunnare och inte alls lika ludna.
Kan bero på att det finns ett överskott av vätska där rötterna är.
Alltå inte alls samma behov av ändar att suga med.

Sedan är väl suga inte rätt uttryck.
Växterna använder väl kappilärkraften för att transportera vatten upp till bladverket.

Personligen gillar grova rötter framför de tunna långa.
Peztis
En annan aspekt: beror inte rötternas utseende också på vilken växt det är?

Jag menar, en stickling av en pelargon ser inte lika ut i rötterna som en stickling av garderobsblomma...

Men för att svara på din fråga så skulle jag nog hellre ha fler än en lång. Varför vet jag inte men kanske för att om en rottråd dör eller skadas så finns det fler som kan ta vid i stället för att sätta allt hopp till denna enda långa.

g.gif
Mårbacka
CITAT (Peztis @ 23-01-2011, 17:27) *
En annan aspekt: beror inte rötternas utseende också på vilken växt det är?

Jag menar, en stickling av en pelargon ser inte lika ut i rötterna som en stickling av garderobsblomma...

Men för att svara på din fråga så skulle jag nog hellre ha fler än en lång. Varför vet jag inte men kanske för att om en rottråd dör eller skadas så finns det fler som kan ta vid i stället för att sätta allt hopp till denna enda långa.

g.gif

Jag förstår hur du menar. Men jag skrev X växtslag och då menade jag bara en sorts växt.
Och ja, jag tror också jag "röstar" på alternativ 2.
Alexander-VG-zon3
jag skulle villa ha fler och korta rötter. rotar jag i vatten låter jag det aldrig gå så långt att dom fyller hela glaset med en massa tunna sugrötter (det är bättre att dessa sugrötter utvecklas i jorden senare). utan planterar dom till jord när rotanlag och början till rötter brukar komma.

däremot ska man odla växten i hydorkultur så gör det ju inget om man fortsätter att låta den bilda rötter nu när den ända ska vara där. även ''vattenrötter'' tar upp näring.
theseraphim
CITAT (flaxss @ 24-01-2011, 10:21) *
jag skulle villa ha fler och korta rötter. rotar jag i vatten låter jag det aldrig gå så långt att dom fyller hela glaset med en massa tunna sugrötter (det är bättre att dessa sugrötter utvecklas i jorden senare). utan planterar dom till jord när rotanlag och början till rötter brukar komma.

däremot ska man odla växten i hydorkultur så gör det ju inget om man fortsätter att låta den bilda rötter nu när den ända ska vara där. även ''vattenrötter'' tar upp näring.

Håller helt med, de första rötterna bör utvecklas i vatten för att sedan få utveckla sig i jorden vilket enligt odlarna ger bäst resultat.
pebblelake
Det beror väl på hur ofta du tänkt vattna whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon