stensätter
23-01-2011, 11:58
Hej!
Har någon av er erfarenhet av att odla klätterrosor i sk. rosburar. Såg en annons från Kullagården.
För och nackdelar.
Tacksam för råd!
Stensätter
Christina i Taxinge~
23-01-2011, 13:06
En fördel måste vara att man kan placera en klätterros varsomhelst, typ "mitt på gräsmattan" om man skulle vilja det.
Jag har ingen rosbur själv, men jag antar att man måste välja ros med omtanke....Skulle man välja en kraftigt växande ros med grova, styva grenar som t ex 'Flammentanz' så ska det nog till en rosbur i hästväg! Istället bör det nog vara en mera vekgrenad ros som förgrenar sig hyfsat rikligt och är blomvillig. Dessutom kanske den inte ska bli hur hög som helst så att man ständigt måste klippa av långa slängande grenar.
Vilken ros kan man tänka sig? Vet inte, men kanske Climbing Bonica eller Climbing Schneewittchen....ingen doftar dessvärre, men är tåliga.
stensätter
23-01-2011, 14:10
Har kollat i Botanica.
Vad tror du om Climbing Iceberg och Climbing Peace?
Är nybörjare på rosor. Bor i zon 3.
Christina i Taxinge~
23-01-2011, 15:06
CITAT (stensätter @ 23-01-2011, 14:10)

Har kollat i Botanica.
Vad tror du om Climbing Iceberg och Climbing Peace?
Är nybörjare på rosor. Bor i zon 3.
'Climbing Iceberg' är samma som 'Climbing Schneewittchen' så den tror jag på - i fullt solsken.
'Cl Peace' har jag ingen erfarenhet av men skulle tro att den är kinkigare.
Vanliga 'Peace' brukar fungera fint i nåt år, sen får man köpa nya, och de är nog ändå tuffare än den klättrande varianten.. Jag bor också i zon 3.
stensätter
23-01-2011, 17:03
Tack för hjälpen!
Ezereht
24-01-2011, 13:34
Är myskroshybrider för starkväxande? Annars har ju dom ganska slanka grenar. Som Ghislaine de feligonde. Nästan inga taggar heller.
Såg det finns en sport av Ghislane som heteer Ghislaine Feuerwerk, den såg ju ursnygg ut. Någon som sett den i sverige? Från 2003.
Christina i Taxinge~
24-01-2011, 17:51
Myskroshybrider går säkert utmärkt.
Det finns många som skulle passa att prova, men om det bara blir en bladmassa "inne i buren" eller ett virrvarr av stela, grova grenar så är det inte så kul.....men hur ska man veta innan??
Kanske är det bästa att prova med en buskros? 'Crown Princess Margaretha' t ex blir ju uppåt 180cm och blommar villigt och doftar gott.
Ezereht
25-01-2011, 18:34
Ah, ja den skulle passa bra också för den behöver stöd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.