stensätter
23-01-2011, 12:09
Hej!
Rådjur eller harar har ätit upp barken på en del av grenarna på våra äppelträd. Träden är 3-4 år. Grenarna är som avskalade pinnar. Vad ska vi göra, går det att rädda träden?
Stensätter
Huggorm
23-01-2011, 18:49
Dom brukar kunna hämta sig om inte barken är borta runt om på stammarna. Är det en remsa kvar uppifrån och ner brukar det kunna gå bra. Är det bara grenarna får ni vänta till sommaren och se vad som klarar sig och vad ni får ta bort
Hej
De kan ordna sig men du kan borta svårt skadad delar om den här är viktiga grennar du kan hjälpar dem med ymp broar som gör trafiken mellan rötten och grönskar bra på grund att vatten och näring ska gå upp från rötter till grönskar och karbohydrat
ska gå ner från grönskar till rötter .
H:Bassam
Hej Stensätter,
Grenarna skriver du - menar du att stamamrna är oskadda? I sådana fall finns ofta gott hopp.
Skicka in bilder så kan du få bra svar!
Nu på vintern är det i stort sett alltid harar som givit sig på och ringbarkat stammar eller grenar. Är det ordentligt uppätna hela grenar så kan det vara älg. Rådjuren brukar ta topparna på låga grenar på vintern, sällan äter de bark på stammarna. Däremot fejar de hornen senare på året, det brukar synas soom långa rispor och ibland uppfläkningar längs stammarna.
Horisontella skador på stammen är värst för träden. Djupa gnagningar runt om stammen också.
Bassam - med karbohydrat menar du kolhydrater, eller hur? Sockerämnen.
Gossen Ruda
24-01-2011, 08:16
Vad den gode Bassam menar kan ibland vara svårt att veta, förmodligen beroende på den maskinöversatta texten.
Cilla, vet du hur man skiljer på hargnag av grenar resp rådjur? En noggrann studie av snittet ger besked. Haren har tänder i både över- och underkäken så den knipsar av grenen med ett fint snitt. Alla hjortdjur har däremot inga tänder i överkäken utan en hornplatta. När de biter av en kvist blir det bara ett fint snitt från undersiden och sen sliter de av resten så det blir en fransig rest kvar.
Hej
Jag menar kolhydrater.
Obs
Alltid finns hopp om rötter friska, det låter inte bra om vi ska kasta bort träd som kostar flera hundra kronor eller mera än flera tusen för skadar som vi kan bota den.
H:Bassam
Hej Ruda/Åke,
Jo, jag tycker sällan det är svårt att skilja på gnag från rådjur och hare, men av de skäl som jag skrev förut.
"Nu på vintern är det i stort sett alltid harar som givit sig på och ringbarkat stammar eller grenar. Är det ordentligt uppätna hela grenar så kan det vara älg. Rådjuren brukar ta topparna på låga grenar på vintern, sällan äter de bark på stammarna. Däremot fejar de hornen senare på året, det brukar synas soom långa rispor och ibland uppfläkningar längs stammarna."
Harar äter så sällan på fruktträdens årsskott att man kan utgå ifrån att sådana knips är från rådjur eller älg. Hararna vill åt ungbarken.
Vilka bästa tips har ni för att skilja på rådjurs och älgars framfart? När det gäller årsskott tar jag det oftast på hur noggrannheten varit, där älgarna gör sig omaket att äta på samma träd längre än rådjur, och dessutom äter mer än årsskottet.
Och sedan fejningsskadorna då, där jag inte vet att jag sett sådana från älg. Men så finns det mycket fler rådjur i de områden där jag verkar också.
Huggorm
27-01-2011, 01:23
CITAT (Cilla @ 27-01-2011, 00:19)

Och sedan fejningsskadorna då, där jag inte vet att jag sett sådana från älg. Men så finns det mycket fler rådjur i de områden där jag verkar också.
Jag har sett skador som ser ut som fejningsskador, men som sitter för högt för att vara från rådjur. Om det verkligen är fejat av älg vet jag inte, det kan ju vara något helt annat också som bara råkar se ut så. Älgen borde ju feja hornen den med? Och hjortar för den delen också?
Ja, det gör de. Just när jag skrivit inlägget kom jag på att på ett älgrikt ställe som jag besöker har sett fejningsskador högt på träden i skogen. På det stället bör det vara från älg. Varför man inte ser det så ofta i älgskogar förbryllar mig lite dock.
Är älgarna inte lika noggranna? ;-) Har de en annan teknik, kanske fejar på stenblock också? Är träden så många fler att man tycker att skadorna är färre än i trädgårdssammanhang?
Gossen Ruda
30-01-2011, 17:01
Rådjuren har ett annat beteende än andra hjortdjur. Övriga fejar bara när basthuden skall bort och det kan gå på några timmar. Detta gör de på sensommaren/hösten. Rådjuren fejar av basthuden på våren men fortsätter sen att feja hela sommaren som en sorts revirmarkering, den har även en doftkörtel i pannan som den markerar med och repar då upp barken på träden.
Intressant att veta, tack!
ett annat osm jag noterar i mina trakter är att ungbockarna använder yngre träd att träna bråk med. Borde vara något sådant, har sett det flera gånger från mitt fönster. De stångas och verkar roas av att åstadkomma rusk i kronorna. Inte samma beteende som fejning, men åstadkommer också skador och håller min tomt lite mindre trädtät än den annars skulle vara. Vilket är bra.
Gossen Ruda
02-02-2011, 18:28
CITAT (Cilla @ 02-02-2011, 17:05)

Intressant att veta, tack!
ett annat osm jag noterar i mina trakter är att ungbockarna använder yngre träd att träna bråk med. Borde vara något sådant, har sett det flera gånger från mitt fönster. De stångas och verkar roas av att åstadkomma rusk i kronorna. Inte samma beteende som fejning, men åstadkommer också skador och håller min tomt lite mindre trädtät än den annars skulle vara. Vilket är bra.
Jo, det har jag också sett. I en del böcker gissar man på att det är någon form att avreagering när de mött en rival som man inte vill slåss mot. Det blir inte mycket kvar av trädet/busken iaf.
Hej
Vi kan tänka bota först viktiga än vem som göra skador, det kommer djuren till trädgården och naturligtvis ska vi göra någonting för att borta dem.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.