Peztis
Har sett och hört att en del använder gamla persienner och klipper dem i bitar för att använda som etiketter till sådderna.

Men jag undrar, är det i plast eller aluminium? Det känns som att aluminium borde få väldigt vassa kanter? Eller ni som använder det, sitter ni och filar dem också?
Känns som en väldans massa jobb då...

Tror nämligen att det sitter gamla persienner i fönstren som ligger ute på baksidan. Och nu börjar man ju så smått fylla krukorna med såjord. Märkning av dem är ju inte helt fel, liksom. biggrin.gif
Maggan H
Jag har köpt en gammal al.persienn på loppis för en billig peng. Klipper dem i 1-2 dm storlek och jag rundar av den övre kanten genom att klippa av hörnen och den nedre delen som en pil. Lite extra jobb men det räknar jag inte, dessutom tvättar jag av text (aceton) och jord en gång om året, har precis gjort det.
Peztis
Då kanske man ska ta och pulsa ut i snön då...
Har för mig att jag la en av persiennerna ovanpå fönstren. Annars kommer jag ju aldrig åt dem nu under vintern och kylan om de sitter kvar inuti.
malcolm
Det finns speciella persiennklippare som inte lämnar några vassa kanter, köpte min på Clas Ohlson för drygt 30 kr. Tror IKEA har också.
Eva 33c
Jag har aldrig filat kanterna, bara klippt av, ibland på längden också eftersom jag har ett omättligt behov av etiketter... whistling.gif
Har aldrig gjort mig illa på kanterna i allafall. smile.gif
malcolm
Jag har en sådan här som det är perfekt att göra snygga etiketter med, de sitter bra i ur och skur men är ändå lätta att ta bort om man vill byta.

[attachment=57696:31_4332_...5108_896.jpeg]
Peztis
Knatade ut i snön - eller snarare PÅ den eftersom den nu är hårdfrusen! - och hittade två gamla persienner snyggt och prydligt liggandes ovanpå de gamla fönsteren! Tänk vad duktig jag är ibland! biggrin.gif

Nu har jag stått och skrubbat rent dryga 50-talet lameller från den ena persiennen och har börjat klippa dem så smått. Har gjort en mall så det är bara att lägga en utmed mallen och markera och sedan klippa.

Klippa dem på längden är ju inte helt fel, faktiskt! De är ju rätt breda, 2,5 cm, och med en tunn penna får man plats med mycket text.

Hmmm... 52 lameller och jag får ut 5 på vardera... ca 250 etiketter... eller 500 smala. Jag har en till perisenn här inne som jag inte har rört och jag tror jag har två till daär ute...

WOW!!!! 2000 etiketter!!!

Det räcker nog i år i alla fall! biggrin.gif
Maggan H
CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 13:51) *
Det finns speciella persiennklippare som inte lämnar några vassa kanter, köpte min på Clas Ohlson för drygt 30 kr. Tror IKEA har också.

Kanon, tack för tipset malcolm! Ska inköpas omgående, man får ganska ont i fingrarna av saxen.
Peztis
Kollade som hastigast på Claes Ohlson men jag hittade inget på deras hemsida... IKEA ligger lite för kångt ifrån för att bara åka och köpa en "klippare" för 30:-.

Men det är klart, ska man klippa 2000 bitar...
Tror dock inte att jag gör alla på en gång eller ens i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon