Eva Swahn
Upptäckte precis att någon har råkat trampa ner rödbetor i min ljusa äkta Tibetmatta. Det har hänt i eftermiddag. Hittar inget i tips i något fläcklexikon.

Vet du hur jag ska göra???
vickeva
Jag gnider in allt i olivtvål... kan dock inte säga att det hjälper här, men hittills har det aldrig misslyckats..
Sylvia
Det nya fläckborttagningsmedlet som de gör reklam i TV... glömt vad det nu heter, en rosa bork... kanske kan hjälpa??
Gossen Ruda
Inget svar men en kommentar. Min pappa spillde rödbetssaft på plastmattan i köket för flera år sen, fläcken syns fortfarande. Färgämnet verkar ha trängt in i materialet. Lycka till Eva.
cala98
Kanske galltvål, som alla på kanin-net pratar om
Susanne i Linköping
ohmy.gif Oj, och jag som alltid betraktat rödbetsrött som ofarligt och lätt att tvätta bort med massor av vatten. Fast jag har aldrig spillt rödbeta på någon plastmatta.
nilla
Jag skulle vara väldigt försiktig med fläckmedel på en tibetmatta - testa för säkerhets skull på baksidan så inte färgen följer med.
Kanske citron- eller ättikssyra kan göra susen ev. sprit om inte vatten funkar.

Lycka till - inte kul med fläckar på fina mattan!

Gunilla
Eva Swahn
Ja, nu var det här ingen plastmatta utan en matta som femton år sedan kostade 20.000 kronor sad.gif

Så gott om pengar kommer jag aldrig att ha mer i livet och därför blev jag så stirrig. Nu har jag inte ens råd att lämna in den för rengöring, eller köpa en plastmatta.

Men, med Sylvias tips, kom jag på att det enda jag en gång har köpt från TV-shop var ett "dundermedel". Ett medel som det visserligen stod att man skulle ha till kakel, spisar och diskbänkar - men vad fan...Jag tog en tandborste och utspätt dundermedlet till kakel och borstade försiktigt. Rödbetornas fläckar försvann!! Puh!

Problemet är nu att nu blev det "rena" fläckar istället. Nu ser jag hur skitig mattan är egentligen. Men huvudsaken är att det rödbetsröda försvann. Konstigt dock att fläcklexikon inte tar upp inlagda rödbetor.
*Felix matte*
Var det kanske en burk med fast vitt innehåll som skall blötas upp med svamp?
Sån köpte vi på Noliamässan i Umeå häromåret... Medlet är perfekt till att rengöra textilier, trädgårdsmöbler i plast, diskbänksplåt och spishäll mm. mm. mm.
Faktiskt så håller den vad den lovat i flera fall... dottern rengjorde "bränd" spishäll i nyköpt lgh och resultatet var häpnadsväckande biggrin.gif
likadant var det med diskbänksplåten som var jättemycket missfärgad
biggrin.gif
Ewa L
CITAT (Eva Swahn @ 08-02-2004, 19:38)
Problemet är nu att nu blev det "rena" fläckar istället. Nu ser jag hur skitig mattan är egentligen. Men huvudsaken är att det rödbetsröda försvann. Konstigt dock att fläcklexikon inte tar upp inlagda rödbetor.

Det problemet löser sig nog med tiden! biggrin.gif laugh.gif

Ett av mina barn råkade tappa en burk med rödbetor på min klädda köks-hörnsoffa. Panik!!!
Hällde först massor med salt på för att suga upp medan jag försökte tänka. Borstade bort det och på med massor av potatismjöl för att suga mer. Borsta/dammsuga bort det. Därefter blötte jag ner rejält med vatten, sög upp med blöjor (oanvända!) Efter en stunds arbetande var faktiskt hela fläcken borta, vilket jag trodde var omöjligt. Det visade för mig hur mycket användbara hjälpmedel som finns i skafferiet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon