Garden bliss
Jag bor på Västkusten i zon 1 och i höstas satte jag massor av vårlök (t.ex. snödroppar och krokus). När kan man vänta sig att de dyker upp? Otålig! =)

Överbölingen
Vilket sagolikt land vi bebor. Min första impuls var att öppna ett worlddoc coh skriva om slutet av april och början på maj. Som tur var kom jag på att Sverige är ca 1500 km från norr till söder.

Grattis, för jag tror att så snart husväggen är snöfri kommer krokusarna upp. Och någon vecka senare i rabatterna. Om bara solen skiner.
Den där dagen luktar/doftar i sig på ett alldeles speciellt sätt. Man går ut på bron och likt en stövare sniffar man med näsan ett par gånger. Sticker in huvudet och ropar >Nu är det vår.
Nästa morgon kan det vara - 10 grader. Eller sommar.

Som födda i Södermanland båda två med minst två till tre veckors vår så saknar vi våren här uppe. Den är så himla kort. Ibland hinner vi inte uppleva den.
Men allt har sin charm. Några dagar efter våren så exploderar allt. Decimetertillväxt på dygnet. Snacka om prassel i gräset. Fast vid min ålder så hör jag det inte längre. Inte morkullans knipps men väl knorpet. Och småfåglarna kan jag inte skilja från min tinitus som till all lycka är fågelkvitter. Le och var glad. Det kunde ha varit värre.

Med andra ord. Tur att du skrev att du bor i zon 1. Och att jag läste innan jag skrev smiley_small_hug.gif
fuchsian
Ja du Överbölingen,

Saknar du dem redan?
Jag har planterat olika sorters lökar i krukor och lade dom till "vintervila" i höstas. Nu kommer dom upp och inte kan jag ta ut dom än för vi har massor med snö.
Det finns allt från krocus till tulpaner och andra som jag har nog slarvat bort lappen..... confused.gif .... delar gärna med mig av den delen av vårkänslor på bild. ....... Fuchsian......
Bassam
Hej
De kommer mellan januari och Mars, det beror på vädret så du behöver bli tålamod på den här kalt väder.

H:Bassam
Garden bliss
Vad härligt du skriver Överbölingen! Nu längtar jag ännu mer efter våren.

Fuchsian: Lägg gärna in en bild eller två! Det skulle vara härligt att se. Själv har jag en kruka med krokus och en med iris som jag köpte på Blomsterlandet förra veckan och irisen blommar fint nu. Och även om det är jättemysigt och en försmak så är det ju inte riktigt samma sak som att se dem utomhus! wink.gif

Bassam: Ja, tålamod får man nog ha. Det tinade jättemycket här förra veckan, men sedan dess har det varit både 7 och 9 minus, + att mycket snö fortfarande ligger kvar.
kerstin z5-6
och många ÄR redan uppe under snön .. de bara väntar!
Garden bliss
-11 grader här idag på morgonen (nollgradigt på eftermiddagen). Gick en sväng på tomten och funderade. Översta jordlagret är stenhårt. På många ställen har jorden sugit upp smältvatten som sedan har frusit igen. Kan något verkligen tränga igenom vid sådana förhållanden?
Garden bliss
Någon som vet?
EsterM
Egentligen är det nog ingen som vet. Det är väl det som är charmen med trädgård, allt beror på så mycket.
Eftersom det är första året så kan det nog dröja lite innan lökarna tittar. Snödropparna kanske inte kommer alls, de kan vara svåra. Vintergäck har jag inte lyckats med heller trots flera försök.
Om du har satt lökarna vid en södervägg så kan du snart börja leta där snön smält bort. Men det måste till lite värme och sol för att det ska hända något.
Mina krokusar har ett bra läge, men nu har all snö och is rasat ner från taket precis där de första brukar komma upp, så jag lär väl inte se dem innan april. Snyft.
Ester i Västra Frölunda
Gunilla T
CITAT (Garden bliss @ 27-01-2011, 23:06) *
Någon som vet?

När kylan som håller dem tillbaka släpper, vilket datum det sker i din trädgård kan jag inte sia om...
Alexander-VG-zon3
krokus finns oftast redan redo under snön, redan på hösten finns dom där. och så fort det är plusgrader så kommer dom upp mer och mer. första år med lökar får man oftast alltid garanterad blomning. därefter kan det bli sådär beroende på hur dom trivs och sprids.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon