Vilket sagolikt land vi bebor. Min första impuls var att öppna ett worlddoc coh skriva om slutet av april och början på maj. Som tur var kom jag på att Sverige är ca 1500 km från norr till söder.
Grattis, för jag tror att så snart husväggen är snöfri kommer krokusarna upp. Och någon vecka senare i rabatterna. Om bara solen skiner.
Den där dagen luktar/doftar i sig på ett alldeles speciellt sätt. Man går ut på bron och likt en stövare sniffar man med näsan ett par gånger. Sticker in huvudet och ropar >Nu är det vår.
Nästa morgon kan det vara - 10 grader. Eller
sommar.
Som födda i Södermanland båda två med minst två till tre veckors vår så saknar vi våren här uppe. Den är så himla kort. Ibland hinner vi inte uppleva den.
Men allt har sin charm. Några dagar efter våren så exploderar allt. Decimetertillväxt på dygnet. Snacka om prassel i gräset. Fast vid min ålder så hör jag det inte längre. Inte morkullans knipps men väl knorpet. Och småfåglarna kan jag inte skilja från min tinitus som till all lycka är fågelkvitter. Le och var glad. Det kunde ha varit värre.
Med andra ord. Tur att du skrev att du bor i zon 1. Och att jag läste innan jag skrev