Full version: Arters bevarande
Överbölingen
Den europiska bison eller visenten är ju som vild utdöd i Sverige. Finns ett fåtal i djurparker. Myskoxen likaså. Samt en liten flock runt Rödfjället i Härjedalen. Jag har sett dem där under fiskturer.

Varför ställer man upp på en predator? Men ingen röst höjs för återetablering av naturliga gräsätare? Som likaväl som vargen har levt i vårt land fast för längre sedan.

Jag vill inte vara provokativ men vill balansera diskussionen lite. Förmodligen finns det faktorer som jag inte känner till. Skador, farlighet, tomtintrång mm.

Låt oss tycka lite spontant i den här tråden sedan tar vi en tråd med bara sakliga argument.

Ställer ni upp?
gnon49
Ja varför inte återinföra dom i svensk flora o fauna. Men då måste kanske älg o rådjurstammen minskas rejält för att få balans. Hör jag ett ramaskri från jägarkåren blush.gif ?
Gossen Ruda
Visenter går ju annars också att jaga. Fast jag tror nog att Sverige är för förändrat för att visenterna skall få plats utom i speciella reservat. Det mesta är uppodlat eller granplanterat.
Huggorm
Det läggs mycket pengar på vargstammen, om vi hade lagt dom pengarna på att utöka nationalparkerna i stället även i södra Sverige så hade många arter kunnat återinföras. Men vargen har blivit något slags symbol, och den skall ha alla resurser själv. Återställande av våtmarker samt naturliga skogar med lövträd som man låter växa sig gamla hade gynnat en stor mängd arter, inte minst fåglar och insekter.
Piccante
Naturvårdsverket har tidigare iaf ansett att Myskoxen inte är att betrakta som en inhemsk art eftersom den varit utdöd i Sverige så länge. Ur ett regionalt perspektiv däremot så har ju myskoxen varit en skandinavisk art som funnits här konstant men bara på norska sidan av gränsen de senaste hundra åren. Nu har man väl flyttat en hane till Sverige? Jag anser att den är ett naturligt inslag i fjällens fauna och därför borde bevaras.
Blomstertanten
Först tänkte jag: Klart man ska återetablera alla arter som funnits här!
Men när jag fick tänka till lite så tycker jag nog att man först måste se till så att inga fler arter som hör hemma i vår natur försvinner innan man försöker få tillbaks andra. För alla arter som inte finns i reservat eller på tex djurparker har ju sämre chans och när de är borta så är det ju kört.
Samtidigt är det ju så i naturen att allt ändras med tiden. Även om vi inte hade människans på verkan på jorden så sker ju förändringar naturligt.
Svår fråga alltså och det finns ju inga rätt eller fel svar på den sleep.gif
Gossen Ruda
Det hade nog varit roligare om exempelvis stortrappen kunde återinföras. Fast då krävs det stora insatser för att skapa rätta betingelser. Visenten kräver nog mer.
hattstugan

Har också funderat på det där med att bevara arter! Vart har Svensk haren tagit vägen? Är den utdöd eller finns den fortfarande kvar på någon plats? Har inte sett eller hört talas om den på mer än 25 år!!

Likaså hur kommer det att bli för Fjällräven?

Det finns säkert ännu flera arter då främst bland fåglar och småkrypen men där har jag ingen som helst aning hur det står till!
Orkidétjuven

Inom ett ekosystem är arter ofta beroende av varandra för att överleva. Alla arter är mer eller mindre direkt nödvändiga och alla har en länk till varandra. Ett rovdjur behöver sina bytesdjur. Hela ekosystemet är som ett byggnad. Men plockar man bort delar riskerar det att rasa. Alla arter är mer eller mindre beroende av varann. Lokalt såväl som globalt nivå.
Därigenom är det också beroende av de djur och växter som bytesdjuren äter, liksom att det finns nedbrytare som omvandlar döda organismer till nya näringsämnen för växterna. För att ett ekosystem ska fungera behövs det alltså organismer som utför olika funktioner som produktion (fotosyntes), konsumtion och nedbrytning. En viss art kan ha större betydelse för ekosystemets funktion än andra, exempelvis om den är ensam om att uppfylla en viktig funktion eller genom att den omformar landskapet och bildar miljöer som andra arter behöver.
Ta exempel mer återintroduceringen av bäver i Storbritannien
Visste ni tex att bävern, som dog ut ett århundrade sedan gynnar fladdermöss. Genom att bävrarna tunnar ut trädskiktet vilket ger mer plats för att jaga i trädskiktet, men också att dammbygget leder mer översvämmat område vilket producerar mer mat åt fladdermössen. Ganska självklart. En viktig art som bävern fyller alltså en viktig uppgift i ekosystemet genom att omforma landskapet och bilda miljöer som fladdermössen behöver.

Ekosystemen på jorden har alltid förändrats. Arter har dött ut och nya har tillkommit. Människans expansion i antal och utbredning har dock lett till att hastigheten på utdöende nu är tredubbel mot vad ett naturligt utdöende motsvarar. Vi är nu inne i ngt som kallas för det sjätte utdöendet, och är det första utdöendet i jordens historia som helt kan skyllas på en art.
De viktigaste orsakerna är jakt, tjuvjakt och att arternas livsmiljöer splittras upp och/eller förstörs när mark bebyggs eller brukas på olika sätt. De processer som "normalt" motverkar en minskning av den biologiska mångfalden verkar över betydligt längre tidsperioder än de nuvarande förändringarna. Populationer isoleras från varandra när deras livsmiljö gradvis försvinner, vilket förhindrar spridning mellan populationerna och nykolonisering efter utdöenden. Nya arter bildas mycket långsammare än gamla arter försvinner.

Varje arter har rätt att existera för sin egen skull och människan har inte rätt att utrota dem.
Man måste också minnas att varje art vi vill bevara behöver ett fungerande ekosystem att leva i.
Att återintroducera arter som har varit lokalt utdöda är självklart för att restaurera , vad vi på nya zeeland kallar för mauri-life force. En länk till historiska och naturliga.
Vi har även en plikt att även framtida generationer ska få uppleva samma mångfald som vi och våra föräldrar.
Om vi inte arbetar för att återställa "livskraften" kommer många barn inte få se djur annat än i böcker eller möjligen i djurpark. Det gör ont att se ett djur i djurpark och med vetskapen att de inte finns kvar i naturen längre.

Tyvärr kostar ju allt detta mängder med pengar och det är därför få projekt och återintroduceringar startas.
Det finns nog dock möjlighet för flera återintroduceringar och restuareringar om fler människor blir medvetna och är villiga att hjälpa till. Volontär arbeten tex. Ngt jag har sysslat med under 2 år på NZ.
Ang stortrappen, Ruda så har ju den återintroduceringen i Storbritannien gått väldigt lyckat. Här kan du läsa mer om det. KAnske vore det ngt för Sverige med om ett par år? http://greatbustard.org/

Fjällrävsprojket finns med.
Skogshare vet jag inte.
Storkprojektet går ju lyckat med.

wikipedia har en del fakta och listor på ngra pågående projekt i Europa och England om man vill veta mer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reintroduction

Varje länstyrelse är väl delatig i olika projket med, eller åtgärdsprogram som de kallar det. Hör efter med dem om det finns ngt man kan vara delaktig i.

Ngn som vill hjälpa till och föda upp kornknarr när jag flyttar hem igen? tongue.gif
Jonny
Som en enkel replik så hadde jag häckande Kornknarr på min lilla åkerlapp för 2'a året i rad...Myskoxen återkomst till Norge blev faktisk under sin första tid i Norge placerad på min släkts gård på Hjerkin (Dovre).....Att återinnplantera vissa fågelarter och mindre däggdjur (ej Bäver) medför i 99% av fallen mycket liten eller inga konflikter alls med resten av samhällets funktioner...Visent,Skogsren och dom mycket omdebaterande Varg och Vildsvin går inte precis lika enkelt......Samhället förandras mycket på några decenier och på ett sekel händer mycket...att säga att det förändras till en fördel är kanske en stärk överdrift men några arter har gynnast exempelvis Vildsvin/Älg/Rådjur.....Varför vi inte kan ha Visent eller Skogsren här kan jag inte fatta...kanske någon vettig kan förklara det?? Skogsbrukets gissel i dom södra delarna av landet är gräset efter avverkning och börjande återplantering.....Problemet är väl också som så att många av dessa arter som en gång fantes i Sverige var på gränsen av sitt utbredingsområde..(Stork,Stortrapp,Tornuggla)Hurvida man ska lägga ned stora summor för att dom ska klammra sig fast i en skör tråd helt på gränsen av deras livsmiljö är en annan fråga...
Piccante
En art som lever på gränsen till sin utbredning och långt däröver men ändå "subventioneras" med mat varje år är rådjur. Rådjur är ingen utpräglad skogslevande art som älg utan finns mer i skogs och mellanbygd dr det finns mycket bryn och småskaligt jordbrukslandskap. Men nu finns de upp till fjällgränsen. Rådjuren har nästan tagit över Visents ekologiska nisch. Men rådjuret är ju väldigt omhuldat av "viltvården" även om jag tycker man kunde skjuta bort hälften gott och väl.
Jonny
CITAT (Markus_H @ 24-01-2011, 11:30) *
jag tycker man kunde skjuta bort hälften gott och väl.

Över hälfen ÄR borta om en räknar från toppåren 90-92 fram tills nu....sen kommer man tillbaka till en viktig sak..hur långt ska man räkna tillbaka??..Mitten av 1930 var Rapphönan om inte vanlig så rätt så allmänt förekommande här jag nu bor...Gammla foton jag har visar en biotop inte olik sydliga Småland/Norra skåne med åkrar och beteshager..altså ett gammalt kulturlandskap som gynnade exempelvis Rapphöna Kornknarr etc.etc.( kulturlandskap=människoskapt inte naturligt)...Skogsbruket missgynnade Älg/Rådjur så dom var betydligt färre...(Plockhuggst inte kalavverkning...Idag är det skog igjen på dom flesta gammla åkrar...både återplanterat (gran) och igjengrodda av sig själva (asp/Björk/sälg)...Ser man till människans påverkan så är det nästan MINDRE påverkan idag än vad det var för 100 år sedan...Det bor 300 personer här nu...1899 bodde det 1.990st på samma yta...Ur ekologiskt synspunkt så var det bättre förr...Jakt/Fiske ...sina egna Grisar kanske en Ko...altså mer eller mindre självhushold....men gu va det var ett hårdare liv än vad vi har nu....Småviltet existerade i betydligt större antall än vad som finns idag...igjen är det människans påverkan (såklart)...Dagens stora kalhyggen producerar betydligt mycket flera smågnagare än Gammalskog...något som igjen skapar bättre förutsättningar för Rödräven...förr betalades kanske 1 månadslön för ett Rävskinn...idag får man 80:- om man har tur...så det är klart att folk jagade en från början betydligt mindre Rävstam hårdare än vad som görs idag...Lägger man till Pcb och DDT annvändningen på '70 talet som nästan knäckte varenda rovfågel i landet så ser det i dagsläget betydligt bättre ut än på länge...se bara på hur Gladan och tornfalk har expandert? (Jag hadde häckande Tornfalk på tomten i år)...Hur ska man då omsetta detta till dags datum?...jeg vet inte hur många år man måste tillbaka för att hitta så livskraftiga stammer av exempelvis stora Rovdjur som vi har idag...men det är riktigt rikigt många år...sätt det i perspektiv till att man från vissa hold hela tiden basunerar ut att allt bara blir sämmre...Jag fattar fortfarande inte varför man inte kan sätta ut Visenter i södra Sverige...kan någon förklarar mig varför?
Piccante
Jag hade gärna sett visenter i södra delen av landet. I takt med att betesdjur försvinner från landskapet pga jordbrukets strukturomvandling så vore visenter intressanta ur naturvårdssynpunkt.
hattstugan

Vill ff ha ett svar om den Svenska haren??????

Överbölingen vet du nåt om den?
Piccante
CITAT (hattstugan @ 25-01-2011, 00:24) *
Vill ff ha ett svar om den Svenska haren??????
Överbölingen vet du nåt om den?

Jägareförbundet säger att den har minskat http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltV...oner/Skogshare/
Överbölingen
Svenskharen eller "den som blir vit om vintern" har minskat. Men det tror jag är temporärt.. Just nu är det enormt överskott av räv och tror att det blir det nästa år också om sorkpoppulationen står sig men minskar den så minskar räven med automatik. Men jag har sett mer harar senaste hösten än på många år.
Orkidétjuven
Det finns en parkområde i södra sverige som är instängslat som har visenter. Kalla det för en fastlandsö. Det kan ju vara en bra grund att börja arbeta ifrån och samarbeta med. Sen gäller det väl att skriva ett åtgärdesprogram, hitta intresserade människor och få fram pengar för återintroducering.
Anders zon 1
Har för mig att det för ett antal år sedan var diskussioner om att införa visenter i Mittlandsskogen på Öland men att det inte blev något på grund av protester från allmänheten och risken för olika problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon