Full version: Dokumen utifrån
netha
Mardröm i sagolandet

Mardröm i sagolandet. Tysk dokumentär från 2010. Fattiga flickor lockas till Dubai för att arbeta som hembiträden. För många förvandlas drömmen till en mardröm med slavarbete, misshandel och sexuellt utnyttjande. I kvällens Dokument utifrån får vi följa Trungu, en ung flicka från Etiopien, och hennes väg till Dubai i hopp om ett bättre liv. Även i K 26/1 och K 28/1. Textat sid. 299.
Piccante
Får kolla på play senare. Jag såg en dansk dokumentär på SVT2 om thailändskor som lockas till Danmark för att gifta sig. Missade tyvärr början. Det är också en verksamhet där det både förekommer äkta kärlek, lycka och "lyxhustrur" och misshandel i olyckliga arrangerade äktenskap.
Jag fick intrycket av att thailändskorna var uppskattade för de inordnade sig och var tillmötesgående.
netha
CITAT (Markus_H @ 23-01-2011, 22:29) *
Får kolla på play senare. Jag såg en dansk dokumentär på SVT2 om thailändskor som lockas till Danmark för att gifta sig. Missade tyvärr början. Det är också en verksamhet där det både förekommer äkta kärlek, lycka och "lyxhustrur" och misshandel i olyckliga arrangerade äktenskap.
Jag fick intrycket av att thailändskorna var uppskattade för de inordnade sig och var tillmötesgående.

Den har jag missat .. får kolla på play vad som finns att se.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 23-01-2011, 22:29) *

Och framför allt för att de har lågt ställda krav på sin partner. För övrigt finns det 11 miljoner fillipiner som är utomlands och jobbar, dom finns precis överallt
gnon49
Misstänker att det finns mycket av samma problem i vår svenska ankdamm också. Fast hur stort problemet är i Sverige vet nog ingen.
malcolm
Såg en dokumentär på TV för några år sedan som handlade om hustruimport från Asien, många tjejer som kom till vårt land i hopp om en bättrre framtid men hamnade i misär hos gamla "gubbar". Jag har dock ett par arbetskamrater som "importerat" kvinnor från Asien och bildat nya lyckliga familjer, äldsta kompisen var 50 år och gifte sig med en 25-åring men han har adopterat hennes son och de har nu egna barn, köpt hus mm.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 23:59) *
Såg en dokumentär på TV för några år sedan som handlade om hustruimport från Asien, många tjejer som kom till vårt land i hopp om en bättrre framtid men hamnade i misär hos gamla "gubbar". Jag har dock ett par arbetskamrater som "importerat" kvinnor från Asien och bildat nya lyckliga familjer, äldsta kompisen var 50 år och gifte sig med en 25-åring men han har adopterat hennes son och de har nu egna barn, köpt hus mm.

Ja, för vissa tjejer blir ett par hårda år hos någon jobbig gammal gubbe innan dom får sitt uppehållstillstånd och dom kan skilja sig. Men jag känner också ett par stycken par som är i stort sett jämngamla, och som är som vilka par som helst. Jag tror ändå att de flesta importhustrur får det ganska bra, och särskilt i jämförelse med hur de skulle ha fått det om dom tvingats gifta sig med en gubbe av samma sort där hemma i Isans djungler
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon