MissB
Jag hittade en påse alliumlökar som jag glömt sätta i höstas. Är det kört för i år nu, eller går det att få dem att blomma på nåt sätt?
malarmaster
förutsatt att de inte torkat går de att plantera i en kruka,balkonglåda eller liknande.förutsätter också att du har något utrymme med en temp på 5-10 grader.de behöver stå 3-4 veckor i detta utrymme för att rota sig.
Då tror lökarna att det är höst.sedan kan du sätta dem kallare,tål planteringskärlet frysgrader kan du sätta det ute ,om du t.ex har ett uterum eller balkong.alternativt i ett utrymme som är kallare än 5 grader.Då går lökarna i vila o tror att det är vinter.Sedan kan du antingen vänta på våren eller ta fram dom till ett varmutrymme i april o låta dem komma igång,förutsätter att de har tillgång till fullt ljus.Då blommar de tidigare än om de stått i trädgården.Till nästa höst gräver du ner dem i rabatten.
Jag gör så här själv med tulpaner ,påskliljor o allium för att få en tidigare blommning.har växthus o det underlättar såklart. Ulf
MissB
Tack snälla för svaret, det ska jag prova!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon