Epilobia
Jag älskar lök! Främst vitlök, men även gul lök är gott.

Jag har för mig att för att få en skörd av gul lök så ska man sätta sättlök. Men jag har sett i frökataloger att dom säljer frön. Fungerar frön lika bra som sättlökar?

Jag är superny på detta så jag blir jätteglad för alla svar smile.gif

Malin_MeL
jag har haft sättlökar tidigare och det har gått bra, jag har nog hälften kvar fortfarande av sommarens skörd smile.gif

iår ska jag testa med att så rödlök
schalottenlök ska jag köpa sättlök till för då sätter man en lök och får typ 5st (vanlig lök växer bara till sig)

purjo har jag satt, det gick jättebra, de blev väldigt fina och stora, men jag är ingen purjofantast så jag får se om jag kanske sår ett par st bara iår

vitlöken är redan i jorden här, den sattes i slutet av hösten, men det går att sätta dem tidigt på våren oxå
theseraphim
Ärligt talat.... så skulle jag satsa på sättlök först o främst då det är ett enkelt och bra sätt att få en garanterad skörd dvs bara du sköter trädgården. Frödriven lök kan däremot vara ett bra sätt att få lite annorlunda sorter ibland tex japansk jättelök som kan väga över kilot.
rosita
Förra året förkultiverade jag lök, som senare utplanterades i landet. Det blev lika fin och stor lök, som av sättlöken! Jag sådde också lite frön direkt på friland, men den hann inte växa sig stor. I år ska jag förkultivera all gul och röd lök. Purjolök brukar jag också förkultivera.
Laura
Jag har precis skrivit en inlägg i min blogg om mina lökförsök smile.gif

http://ruralsweden.blogspot.com/2011/01/onions.html
Epilobia
Tack för alla svaren. Jag känner att jag är lite klokare och jag kommer nog köpa sättlökar smile.gif

Lökarna ska i jorden när den reder sig eller hur?
theseraphim
CITAT (Epilobia @ 25-01-2011, 16:11) *
Tack för alla svaren. Jag känner att jag är lite klokare och jag kommer nog köpa sättlökar smile.gif

Lökarna ska i jorden när den reder sig eller hur?

När tjälen gått ur och det blivit lite varmare både i backen och i luften.
rosita
Om man sätter löken när det är för kallt, kan den tro att det varit en vinter och vill kanske därför gå i blom.
Thilda
Hejsan! Jag har försökt så purjolök i år, från frö. De flesta har mer eller mindre dött efter första flytten, hur ska man odla purjo från frö?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon