Full version: Gyllenlack
Alexander-VG-zon3
Hej hej

Köpte frön från Ebay och fick Gyllenlack som bonus frön, men jag har aldrig odlat gyllenlack innan, den heter English Red wallflower.

ca 50st frön, efter att googlat antar jag att det är en röd namnsort jag fått.

där står inte så mycket såråd, står bara ''sow at 70F''.

så hur ska den sås och när ska den sås ?

och sedan blir jag inte riktigt klok på om den är ett-två eller flerårig ? står olika om den. så VAD är den och klarar den sig i zon 3-4 (om den är två eller flerårig då).
strandskatan
Gyllenlack är en underbar växt, finns absolut ingenting som doftar så fint, färgerna i olika röda och gula nyanser, inte skarpa, verkligen "gyllene". Rötterna blir stora och kraftiga. Lättsådd enligt min erfarenhet. Plantera fröna i krukor ute på försommaren, plantera ut dem när de växt till sig på sensommaren. De blommar året därpå i maj. Frösår sig lätt själva. Blir risiga efter några år, de blir förvedade, växtsätt ungefär som lavendel, jag har försökt klippa ner dem som jag gör med lavendeln, men det gillade de inte. Barfrost tycker de inte heller om, en del dog här förra vintern. Räknas som "kortlivad perenn". Ej härdiga i norrland, står det på fröpåsen jag ursprungligen köpte. Å vad glad jag är att kunna svara på en fråga från dig, som gett mig så många goda råd!
Alexander-VG-zon3
tack för svar thanks.gif

då är den tvåårig alltså, och jag är nog lite orolig om den ska klara sig här på vintern. får täcka den annars. men den kommer nog passa bra i min nya rabatt där jag ska ha eldigafärger.

tack för såråd då vet jag hur jag ska göra med den thanks.gif
strandskatan
Man ska kunna ha den som krukväxt inne också, jag tog in en på hösten ett år, hade den i ca 17 grader i ljust fönster, och den blommade på våren någon gång.
Alexander-VG-zon3
CITAT (strandskatan @ 25-01-2011, 13:28) *
Man ska kunna ha den som krukväxt inne också, jag tog in en på hösten ett år, hade den i ca 17 grader i ljust fönster, och den blommade på våren någon gång.

ja det skulle jag också kunna göra, fick ju en del frön och kan ju testa lite olika med dom. för man ju ju såklart gärna se dom blomma. och har man några inne i säkert förvar så får man blommor på dom åtminstone. mitt köksfönster är ju svalt och ljust (extraljus på vintern fram till mars) det borde dom nog gilla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon