Hallo alla glada!
Här i min offantliga längtan till våren och trädgården har jag börjat fundera lite på min köksträdgård som jag tänkte anlägga så fort det bara går...
Jag funderar lite på blåbär. Jag har en Amerikans blåbär och två vanliga blåbär som jag funderar på om de skulle trivas i en odlingskrage med surjord. Kan de göra det?
Jag funderar även på om "vilda" blåbär kan trivas där?
Hur gör jag för att göra den bästa surjorden? Min tomt är en gammal bondträdgård med rätt torr och näringsrik jord.
Eva i Skåne
25-01-2011, 14:48
Köp en stor förpackning torv och fyll pallkragen med. Det blir bra till blåbärsbuskarna.
Om det går att flytta vilda blåbär får nån annan svara på.
Hej
Blåbär behöver mull sandig jord sur som är 4,5 PH, det är viktigt att jorden väldränerad .
H:Bassam
Jan af Lisö
27-01-2011, 15:21
Amerikanska blåbär har relativt små rotsystem så du måste vara noga med vattning under torra perioder. Torven har den trevliga egenskapen att den håller vatten bra, men torr torv är mycket vattenavstättande, vattnet bara rinner av.
Jag skulle i så fall skaffa grov torv och blanda med lite bruna tallbarr och trädgårdskompost.
Tänk på att amerikanska blåbär vill vara flera sorter för att pollinering skall funka, då får man flera och större bär.
Vet inte vad du menar med "vanliga blåbär", svenska skogsblåbär eller hybridblåbär (som Emil, Putte, Oskar, Northblue) ?
Med "vanliga" blåbär menade jag både hydriderna Emil och Putte (eller rättare sagt är jag nästan säker på att det är Emil och Putte, men det kan också vara någon annan sorts hydrid) och svenska skogsblåbär.
Jag funderade på om det kunde fungera att flytta svenska skogsblåbär från skogen där de växer till "min surjordskrage"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.