Karl-Göran Karlsson
08-02-2004, 20:21
Hej!
Jag kommer i år att byta från en kolonilott till en annan. I detta sammanhang undrar jag om det finns en risk att man tar med sig oönskade skadedjur eller svampsporer från min gamla lott till den nya. Exempelvis hade jag en del problem med potatisröta och klumprotssjuka hos kålväxter. Finns det en risk att jag får med mig dessa problem om jag inte rengör spadar och andra redskap från den gamla kolonilotten?
I så fall, hur går man tillväga för att rengöra redskapen?
Man brukar rekommendera att man rengör sekatören med t-sprit mellan olika träd, för att undvika spridning av sjukdomar.
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2004, 09:59
Rejäl rengöring behövs om du har använt redskapen där det finns klumprotssjuka, oosporerna kan ligga vilande i 15år så de bör tvättas bort. Även stövlar mm. kan sprida vidare klumprotssjukan.
evarina
09-02-2004, 12:46
Ursäkta om jag knycker din tråd Karl-Göran.
Jag undrar om detta även gäller om man haft krukor som man tror att det har blivit något lurt med jorden i och sedan vill byta jord bara.
/E
Ingrid på Västkusten
09-02-2004, 13:42
Bästa är å köra varmt vatten å diskmedel för krukor.
Hmm kokande vatten å sedan t-doja på redskapen? Så hemskt å ha sådant med sig till sitt nya ställe,
Hälsar Ingrid
Karl-Göran Karlsson
09-02-2004, 20:37
Tack för svaren!
(Hoppas nu någon vill ha min gamla kolonilott efter att ha avslöjat tidigare synder!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.