|
ingrid fuxwall
25-01-2011, 16:16
Vilken sorts uppvärmning har Ni? Hur stor är bostaden och vilken är årskostnaden?
Vatten – hur mycket betalar Ni per kubik? Eller hur mäts förbrukningen?
Vad är det mer som man ska räkna in i boendekostnaderna, enligt Er åsikt.
malarmaster
25-01-2011, 18:39
Driftskostnader är ju allt utom rena reparationer, Värme, hushållsel,sophämtning,vatten.
Kostnaderna för detta varierar från kommun till kommun,finns ju inga enhetliga taxor då de flesta kommunala taxer på sopor,vatten m.m är smygskatter. Värme beror på hur huset värms,el,olja,fjärr,ved,bergvärme m.m.
Likaså varierar elpris på vilket bolag du köper ifrån och om du har fast,rörligt eller flexpris.
Mitt hus är ju inget att jämföra med då jag har ved o elvärme,eget vatten o avlopp,fast elpris m.m
mina driftskostnader för 55 m2 boyta,40 m2 biutrymmen(uppvärmda) o frostfritt växthus är ungefär 21-24000/år beroende på hur vintern blir.Jättebilligt tycker jag själv. Ulf
Boyta 104 kvm + 75 i biyta 1,5-plans friliggande villa Uppvärmning med luft-luftvärmepump, stödjer med elpanna. Totalt beräknad elåtgång för huset är ca 25.000 kWh/år.
Sophämning ca 1200:-/år för hämtning varannan vecka, minsta kärlet Vatten egen brunn (borrade ny förra året för 75.000:-), prover bör tas var 3:e år, ca 2.000:- Slamtömning av trekammarbrunn 2 ggr/år ca 1.000:-
Sedan tillkommer ju lån och amorteringar...
Räknade ut för en del år sedan att boendekostanden var ca 9.000:-/månad inkl lån osv. Räntorna har ju ändrats en del nu så jag har tänkt sätta mig och räkna lite igen. Alltid intressant att se.
Edit:
Lägger till husföräkring på ca 2500:- per år också... Och vi har treglas-fönster som ska var sååååå bra så!
ingrid fuxwall
25-01-2011, 19:31
CITAT (malarmaster @ 25-01-2011, 18:39)  Driftskostnader är ju allt utom rena reparationer, mina driftskostnader för 55 m2 boyta,40 m2 biutrymmen(uppvärmda) o frostfritt växthus är ungefär 21-24000/år beroende på hur vintern blir.Jättebilligt tycker jag själv. Ulf Vad är rena reparationer för dig? Jätte billigt! CITAT (Peztis @ 25-01-2011, 19:23)  Boyta 104 kvm + 75 i biyta 1,5-plans friliggande villa Uppvärmning med luft-luftvärmepump, stödjer med elpanna. Totalt beräknad elåtgång för huset är ca 25.000 kWh/år.
Sophämning ca 1200:-/år för hämtning varannan vecka, minsta kärlet Vatten egen brunn (borrade ny förra året för 75.000:-), prover bör tas var 3:e år, ca 2.000:- Slamtömning av trekammarbrunn 2 ggr/år ca 1.000:-
Sedan tillkommer ju lån och amorteringar...
Räknade ut för en del år sedan att boendekostanden var ca 9.000:-/månad inkl lån osv. Räntorna har ju ändrats en del nu så jag har tänkt sätta mig och räkna lite igen. Alltid intressant att se. Tycker inte du att du egentligen borde räkna in borrningen i månadskostnaden? Bara en tanke att man borde dela upp kostnaden på x antal år. Tackar för din detaljerade uppställning - hoppas på svar från fler
Huggorm
25-01-2011, 19:42
Boyta: Pyttelitet Vatten: gratis, grävd brunn Värme: I princip gratis, egen ved Ström: Lite hushållsel, inga stora summor Avlopp: Gratis, utedass samt nästan underhållsfritt BDT-avlopp Amortering och ränta: Runt 500kr per månad Alltså boendekostnader på runt 750kr per månad
ninnisky
25-01-2011, 20:53
Har ca 300 kvm med direktverkande el (rörligt elpris) förbrukning ca 30-32000 kWh, vatten och sophämtning ca 10 000:- per år och om vi därtill räknar försäkringar så kommer vi upp till dryga 55 000:- per år.
Själv hyr jag ju huset men får ju betala för uppvärmning sophämtning, ved mm. Huset är bara på 75 kvm. Snittet per månad inkl allt är c:a 4500:- varav el 1000:- Vet att huset är taxerat till 600.000:- och att hyran är satt därefter. Billigt boende helt enkelt.
Bengalow
25-01-2011, 21:11
110 m², enplanshus, byggt 1960, ej tilläggsisolerat, vattenburen golvvärme Olja ca 1800 liter/år á 12´/m³ Hushållsel ca 500-750 kWh/månad á ~1.- Sophämtning ca 1000.-/år Vatten 2700,- (fast avgift) + 0,22 m³/dag á 11,50 / m³ Amortering+ränta ca 2300.-/månad Försäkring 3500 /år Totalt ca 65 papp, eller 5400/månad för en 4-rummare.
ingrid fuxwall
25-01-2011, 22:03
CITAT (Bengalow @ 25-01-2011, 21:11)  110 m², enplanshus, byggt 1960, ej tilläggsisolerat, vattenburen golvvärme Olja ca 1800 liter/år á 12´/m³ Hushållsel ca 500-750 kWh/månad á ~1.- Sophämtning ca 1000.-/år Vatten 2700,- (fast avgift) + 0,22 m³/dag á 11,50 / m³ Amortering+ränta ca 2300.-/månad Försäkring 3500 /år Totalt ca 65 papp, eller 5400/månad för en 4-rummare. Tycker att Du verkar bo i ett bra isolerat hus - så lite olja och så billig sophämtning! Sedan trodde jag vatten var dyrare än vad ditt är
Bengalow
25-01-2011, 23:38
Vattenburen golvvärme är nog den mest effektiva uppvärmning som finns, Ingrid. Om du tänker dig direktvärmande el, så rusar den upphettade värmen rätt upp i taket. Då bör man isolera med min 400 mm glas- eller stenull, för att behålla värmen i rummet Hos oss är golvvärmen 20-23 grader närmast golvet, precis där det behövs. Närmast under taket håller det 16-19 grader. Och detta är 60-talstänk! Närmare idealet kommer man inte...Ju svalarae värmekällan är, desto effektivare. Vi har ca 20-21° inomhus, men det är en trög värme. Blir det plötsligt solsken ute, så blir det "övervarmt" inne. Väggarna är isolerade med 10 cm glasull, som var standard på 50-60-talet. Fönstren är fast glas med luftspalt på 50 mm till ett öppningsbart ytterfönster. K-värdet, som man pratade om när jag var byggansvarig, är avhängingt av avståndet mellan yttersta och innersta glasrutan. 2-glas "termo"-fönster 15 mm är sämre än gamla kopplade fönster t.ex. Sedan pratar man om vedeldning...Visst, har man obegränsad tillgång till ved, gratis så klart, så har man ändå ern effekt som man inte kan utnyttja. När veden brunnit ut, så sätter värmen i skorstenstock fart på luften som finns där. En öppen spis tar mer värme än den ger, genom rökstockens avsvalning. Elden behöver luft till förbränning - den skapar undertryck i rummet, och undertryck suger in luft utifrån - kall luft. Så länge du kan upprätthålla balansen känns det behagligt. När jag var energirådgivare brukade jag fråga folk, om dom visste hur det gick till i de "gamla goda tiderna". Jo, mor i stugan gick upp i ottan för att mjölka korna...det var varmare i lagården än i stugan. Spisen hade dragit ut all värme under natten + ränta. Nu finns det insatser till öppna spisar. Det är en himla skillnad mot förr. Kan man dessutom ordna så att förbränningsluften till elden kommer i direktledning in i eldstaden så har du skapat ett mycket effektivt uppvärmningssystem.
malarmaster
26-01-2011, 09:44
[quote name='ingrid fuxwall' date='25-01-2011, 19:31' post='1354638'] Vad är rena reparationer för dig?
Jätte billigt!
Reparationer kan vara takbyte,fönsterbyte,ommålning,tapeter m.mDet är ju inga driftskostnader utan går på boendekostnader,dvs den totala kostnaden per år.Här räknas också amorteringar,räntor m.m in. Stora jobb finansieras ju för det mesta med lån. Boendekostnaden är ju högst individuell då alla inte renoverar o en del överrenoverar(nya tapeter varje år). Likaså lånebehov,som ju hänger mycket på inkomst. Själv köpte jag mitt hus kontant(spara i 10 år först) o slipper därmed banken,likaså lägger jag undan ca 5000 varje månad för framtida rep.Ser huset som en framtida pensionsförsäkring,när jag fyller 65 adjö Sverige. Det finns bättre klimat att leva i o där man kan ha trädgård året runt. Ulf
ingrid fuxwall
26-01-2011, 10:29
Ingen som vet hur mycket vatten man normalt förbrukar per person? Vi har nu gratis vatten men man pratar om att alla ska ansluta sig till en anläggning där man betalar förbrukningen - tycker jag inte alls om
ninnisky
26-01-2011, 10:39
Vårt vatten kostar 9.58 per cbm + en daglig avgift på 5.56. Enligt senaste avräknings förbrukar vi 69 cbm vatten per år. Vi är 2 personer och lever halva sommaren på landet. Tvättar inga bilar hemma. Går ofta och simmar och badar vilket minskar förbrukningen till del. Till våra omkostnader kan sägas att vi haft vårt hus länge och väldigt lite lån.
Hoppas du får fram de siffror du behöver, Ingrid !
Googlade, ca 200 l/person och dygn är normalt.
*Stintan*
26-01-2011, 10:50
Har hört att 50 kubik/år och person räknas som ganska normalt men det går säkert att dra ner en hel del på det om man snålar lite. Kostnad runt 15:-/kubik men det kan ju skilja lite beroende på kommun. Ingen större kostnad alltså.
Förutom det ovan räknar jag in sotning, vägföreningsavgift och ev. plogning i driften. Nu har jag nollkoll på vad vi betalar, har lämnat över det till sambon och frågar och glömmer lika fort.
malcolm
26-01-2011, 12:37
Jag bor i ett radus (norrgavel) på 144 kvm där alla utrymmen värms upp till rumstemperatur och för en tid sedan räknade jag ut snittkostnaden för driften under ett år. Kom fram till ca. 4500 kr/mån för el, vatten, sophämtning mm. Huset har vattenburen elvärme och är ganska dragigt, det är byggt 58/59 och på den tiden verkade det som om olja var billigare än isolering så speciellt norrväggarna är tämligen kalla vintertid. För vattnet betalar jag ca. 200 kr/mån inkl. den fasta avgiften och det betraktar jag inte som särskilt betungande, värre är det med elen och den senaste elräkningen var på ca. 5000 kr för en månad. Har fast elpris men med de kalla vintrarna som varit nu så blir det fruktansvärt dyrt ändå.
Margith
26-01-2011, 13:32
Jag jobbar på distans, dvs jag sitter hemma och jobbar. Ett rum i huset är därför uthyrt till min arbetsgivare. Jag får hyra av honom och drar av kostnaderna i deklarationen. Därför var det lätt för mig att kolla kostnaderna Huset är byggt 1903, 189 kvm, vi värmer huset med ved + elpatroner. Vi bor 3 ½ pers i huset. Halvan är sonens flickvän  Hon bor inte här konstant, bara nästan. Kostnaderna 2009 var: Sotning 748,- Vatten och renhållning 4 764,- El 34 179,- Ved 6 716,- Försäkring 5 363,- Larm 2 272,- Total kostnad 54 042/12 = 4 500/månad. Sen tillkommer räntor och amorteringar. Hur mycket vatten vi gör av med vet jag inte. I vår lilla by har kommunen bestämt sig för att inte läsa av vattenförbrukningen. De har bestämt en fast förbrukning och tar betalt för det och som du såg ingår även renhållningen i den fakturan.
ingrid fuxwall
26-01-2011, 17:59
Tack alla för Era svar Fast för mig skulle det bli väldigt dyrt om vi tvingas betala för vattnet - mina odlingar drar mycket
malarmaster
26-01-2011, 19:02
tar du inte hand om regnvattnet?tunnor vid husknuten? Själv har jag tank till det som får vatten från uthus o en hussida.den andra sidan går ner i en damm hade aldrig klarat en torrsommar annars,(egen brunn).har 3m3 som lager. Ulf
ingrid fuxwall
26-01-2011, 19:28
CITAT (malarmaster @ 26-01-2011, 19:02)  tar du inte hand om regnvattnet?tunnor vid husknuten? Själv har jag tank till det som får vatten från uthus o en hussida.den andra sidan går ner i en damm hade aldrig klarat en torrsommar annars,(egen brunn).har 3m3 som lager. Ulf Jo men det räcker inte så långt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|