Full version: Fortköringsböter
Anma
Om man fått fortkörningsböter som man erkänner på plats, sen efter ett par dagar får man brev från polisen att det står fel datum på boten och man har 8 dagar på sig att överklaga deras rättelse, kan man då hävda att boten är ogiltig?
Gunilla T
Du kan alltid hävda det du vill....kör smile.gif
Huggorm
Kan du bevisa att du inte var på platsen den dagen som boten hävdar?
theseraphim
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 17:22) *
Om man fått fortkörningsböter som man erkänner på plats, sen efter ett par dagar får man brev från polisen att det står fel datum på boten och man har 8 dagar på sig att överklaga deras rättelse, kan man då hävda att boten är ogiltig?

Försöka går ju alltid men hoppas inte på förmycket då du erkände på plats och det kommer nog vara det som räknas i första hand.
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 17:37) *
Kan du bevisa att du inte var på platsen den dagen som boten hävdar?

Ja.
Boten personen befann sig i ett annat land den dagen boten hävdar att fortköringen skedde.

Edit:
det var så sjukt felskrivet så det får stå kvar där ovan. rotfl.gif

Alltså, Personen boten gäller befann sig i annat land det datum böteslappen hävdar att fortkörningen skedde.
Men trots allt har personen erkänt och skrivit under på plats? Fast det stod fel datum.
Huggorm
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 17:40) *
Ja.
Boten personen befann sig i ett annat land den dagen boten hävdar att fortköringen skedde.

Dåså, då är det ju inga problem. Men det kommer förmodligen en ny bot med rätt datum i stället då rolleyes.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 17:42) *
Dåså, då är det ju inga problem. Men det kommer förmodligen en ny bot med rätt datum i stället då rolleyes.gif

Jamen det var ju inte det som var frågan. Frågan var om det är någon idé att överklaga och hävda att boten är ogiltig för att datumet är fel, eller kommer man ändå bara förlora? Om man ändå förlorar så kan man lika väl strunta i det från början, man ska ju spara på samhällets resurser och överklagar man något som man redan från början vet att det är lönlöst är det ju helt meningslös resursanvändande.
Huggorm
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 17:46) *
Jamen det var ju inte det som var frågan. Frågan var om det är någon idé att överklaga och hävda att boten är ogiltig för att datumet är fel, eller kommer man ändå bara förlora? Om man ändå förlorar så kan man lika väl strunta i det från början, man ska ju spara på samhällets resurser och överklagar man något som man redan från början vet att det är lönlöst är det ju helt meningslös resursanvändande.

Man kan även se det som en moralisk fråga. Själv kör jag ständigt för fort, men när jag får böter så erkänner jag genast. Jag ser det lite som att det råder fri hastighet för den som är beredd att betala för det rolleyes.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 17:56) *
Man kan även se det som en moralisk fråga. Själv kör jag ständigt för fort, men när jag får böter så erkänner jag genast. Jag ser det lite som att det råder fri hastighet för den som är beredd att betala för det rolleyes.gif

Erkännandet skedde också direkt. Men nu när polisen uppenbarligen gjort ett fel så är läget lite annat.
Huggorm
Jag fastnade på bild i en norsk fartkamera för ett par år sedan, och kallades sedan till polisen i Sverige för att signera ett erkännande. Efter det fick jag ett papper hem där dom ville att jag skulle signera ytterligare ett erkännande. Bötesbeloppet var 2600kr - eller tre dagar i fängelse. Jag ville ju prova fängelset, men missförstod på något vis och trodde jag skulle få göra det om jag inte signerade och returnerade pappret. Efter något halvår fick jag besked om att dom lagt ner hela saken. Där kan man prata om meningslöst slöseri av handläggarnas skattefinansierade arbetstid.
fuchsian
OK, ANMA,

Här kommer mer fakta;
Man ska inte skriva på boten på plats, vänta att det kommer en ny på posten, då kan man hävda att man inte var på plats eller att den personen det gäller inte skriver på.

"Experten" här råder att inte skriva under, det är inte emot lagen. Då får man en mäjlighet att klaga om det inte stämmer eller att det inte var rätt.
Detta är en rättighet som bilisten har och polisen kan inte tvinga en att skriva på det.

Har man skrivit på boten på plats, vilket man oftast gör i rena paniken, så då verkar det vara kört.
.... Fuchsian .....
Anma
CITAT (fuchsian @ 25-01-2011, 18:41) *
OK, ANMA,

Här kommer mer fakta;
Man ska inte skriva på boten på plats, vänta att det kommer en ny på posten, då kan man hävda att man inte var på plats eller att den personen det gäller inte skriver på.

"Experten" här råder att inte skriva under, det är inte emot lagen. Då får man en mäjlighet att klaga om det inte stämmer eller att det inte var rätt.
Detta är en rättighet som bilisten har och polisen kan inte tvinga en att skriva på det.

Har man skrivit på boten på plats, vilket man oftast gör i rena paniken, så då verkar det vara kört.
.... Fuchsian .....

Men grejen är att har man kört för fort så har man. Däremot, om polisen gjort ett fel vid tillfället kan man ju hävda att boten är ogilitg därför tänkte jag. Att neka till en sak man vet med sig själv att man är skyldig till är inte helt rätt tycker jag.

Fått svar på annat håll, det är bara att betala! Så, nu var det utrett. smile.gif
Blomstertanten
Men jag får för mej att jag läst nånstans ( min ärthjärna minns inte alls var och när) att om polisen gjort fel så slipper man böterna. Att de skrivit fel datum är ju ett allvarligt fel!
Ska luska vidare lite, kanske kommer på var jag sett det g.gif
smuleborg
Håller med, har man kört för fort så har man och får - om man åker fast - ta konsekvenserna av det. Rackarns otur, kan man tycka också. Sambon "åkte fast" för något år sedan. Kamera. Stressad till jobbet, körde 50 på 40 väg. Det var vid 6-tiden på morgonen, det fanns ingen annan bil i sikte, tomt på trafik. Dokumentation skickades hem, med foto och allt. Det fanns en kryssruta, jag erkänner.
AndersKbg
Man kan ha som enkel tumregel att aldrig någonsin erkänna något på plats.
Bestrider du anklagelsen så är chansen väldigt stor att ärendet bara läggs ned, så länge det inte är någon form av grov överträdelse vill säga.
Eva i Skåne
CITAT (Blomstertanten @ 25-01-2011, 20:29) *
Men jag får för mej att jag läst nånstans ( min ärthjärna minns inte alls var och när) att om polisen gjort fel så slipper man böterna. Att de skrivit fel datum är ju ett allvarligt fel!
Ska luska vidare lite, kanske kommer på var jag sett det g.gif

Jag tycker också jag läst om liknande fall där folk sluppit böter för att polisen skrivit fel
Anma
CITAT (AndersKbg @ 25-01-2011, 21:04) *
Man kan ha som enkel tumregel att aldrig någonsin erkänna något på plats.
Bestrider du anklagelsen så är chansen väldigt stor att ärendet bara läggs ned, så länge det inte är någon form av grov överträdelse vill säga.

Om man är en person som vill göra rätt för sig så är ditt råd ganska meningslöst. 2 km från att förlora körkortet, är det grovt?
Huggorm
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 22:35) *
Om man är en person som vill göra rätt för sig så är ditt råd ganska meningslöst. 2 km från att förlora körkortet, är det grovt?

Nej, det är inte grovt. Grovt blir det när du kör mer än 30km/h för fort och därmed förlorar körkortet, du får då dagsböter i stället för bestämda belopp, och du kan också bli åtalad
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 22:38) *
Nej, det är inte grovt. Grovt blir det när du kör mer än 30km/h för fort och därmed förlorar körkortet, du får då dagsböter i stället för bestämda belopp, och du kan också bli åtalad

Oki! smile.gif
AndersKbg
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 22:35) *

Personer som vill göra rätt för sig kör inte för fort.
Anmäler du dig själv varje gång du passerar hastighetsgränsen menar du?

Anma
Äsh... ångra mig. Det var så dumt så det är bäst att inte kommentera alls.
AndersKbg
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 23:25) *
Men om jag erkänner och det sedan visar sig att polisen gjort fel, då har jag ju rätt att hävda att domen är felaktig.

Alltså vill du inte göra rätt för dig. Isf hade du inte påpekat felet med datumet och bara betalat dina böter eftersom de är korrekta.

Och mitt råd riktade sig inte personer som vill göra rätt för sig. Det trodde jag var underförstått.
Huggorm
Det är en fråga om värdighet. Att neka till något när man blivit tagen på bar gärning är att förnedra sig själv.
Anma
CITAT (AndersKbg @ 25-01-2011, 23:30) *
Alltså vill du inte göra rätt för dig. Isf hade du inte påpekat felet med datumet och bara betalat dina böter eftersom de är korrekta.

Och mitt råd riktade sig inte personer som vill göra rätt för sig. Det trodde jag var underförstått.

Meh, och så hann du citera.
Tur att du tog bort en del i alla fall.
Men du missade delen där jag förklarade att det inte handlar om mig.

CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 23:32) *
Det är en fråga om värdighet. Att neka till något när man blivit tagen på bar gärning är att förnedra sig själv.

Håller med dig 100%, bara en sån sak!

CITAT (AndersKbg @ 25-01-2011, 23:30) *

Polisen har påpekat felet med datumet. Ingen annan.
AndersKbg
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 23:32) *

Haha, va??

Men om man nu har åkt fast för fortkörning och erkänt brottet så kan man alltså neka för att det står fel datum på boten? Är inte det lika förnedrande?

Man har ju kört för fort trots allt?
Nu fattar jag verkligen inte hur du tänker...
Anma
CITAT (AndersKbg @ 25-01-2011, 23:36) *
Haha, va??

Men om man nu har åkt fast för fortkörning och erkänt brottet så kan man alltså neka för att det står fel datum på boten? Är inte det lika förnedrande?

Men gör dig inte dum nu.

Personen har erkänt fortkörningen på plats. Polisen gör ett fel, vad som helst. Personen hävdar då att böterna är ogiltiga på grund av felet polisen begått. Tar alltså inte tillbaka sitt erkännande, hävdar endast att föreläggandet är felaktigt pga en teknikalitet.

Vad är det som är så svårt att förstå?

Huggorm
CITAT (AndersKbg @ 25-01-2011, 23:36) *
Haha, va??

Det är inte lika förnedrande. Båda parter vet att man har gjort fel och erkänt det, men polisen har slarvat i jobbet. Det ingår liksom i spelet.
AndersKbg
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 23:39) *
Men gör dig inte dum nu.

Personen har erkänt fortkörningen på plats. Polisen gör ett fel, vad som helst. Personen hävdar då att böterna är ogiltiga på grund av felet polisen begått. Tar alltså inte tillbaka sitt erkännande, hävdar endast att föreläggandet är felaktigt pga en teknikalitet.

Vad är det som är så svårt att förstå?

Men tanken med tråden var ju att kolla om man kan slippa att betala böterna för att det står fel datum på böteslappen.

Vem gör sig dum?
Anma
Jag bryr mig inte om att kommentera mer här. Har fått reda på att polisen har en vecka på sig att korrigera ett sådant fel. Sker det senare blir böterna ogiltiga. Denna korrigering skedde inom denna veckan och det räcker gott.
Anma
CITAT (AndersKbg @ 25-01-2011, 23:41) *
Men tanken med tråden var ju att kolla om man kan slippa att betala böterna för att det står fel datum på böteslappen.

Vem gör sig dum?

Kan inte låta bli. Sorry.

Klart man hellre vill behålla sina 3200:- än att betala böterna. Men att sitta och ljuga en polisman rätt i fejset är under de flestas värdighet, hoppas jag. Men att sitta och hävda att polisen gjort ett tjänstefel är inte ett dugg ovärdigt, inte om de har gjort felet i fråga.

Om du fortfarande inte kan förstå resonemanget kan jag tyvärr inte hjälpa dig, det kan inte sägas tydligare.
AndersKbg
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 23:47) *
Kan inte låta bli. Sorry.

Klart man hellre vill behålla sina 3200:- än att betala böterna. Men att sitta och ljuga en polisman rätt i fejset är under de flestas värdighet, hoppas jag. Men att sitta och hävda att polisen gjort ett tjänstefel är inte ett dugg ovärdigt, inte om de har gjort felet i fråga.

Om du fortfarande inte kan förstå resonemanget kan jag tyvärr inte hjälpa dig, det kan inte sägas tydligare.

Har jag påstått att man ska ljuga en polisman rätt i fejset?
Jag skrev att man aldrig ska erkänna på plats för att förhoppningsvis få fallet nedlagt.

Du försöker att slingra dig ur detta på ett väldigt klantigt sätt nu.

Du ville veta om man kan slippa undan böter. När jag ger ett tips så är det "förnedrande".
Lägg av.
Anma
CITAT (AndersKbg @ 25-01-2011, 23:55) *
Jag skrev att man aldrig ska erkänna på plats för att förhoppningsvis få fallet nedlagt.

Du försöker att slingra dig ur detta på ett väldigt klantigt sätt nu.

Du ville veta om man kan slippa undan böter. När jag ger ett tips så är det "förnedrande".
Lägg av.

Du tolkar som du vill tydligen. Men om du mår bättre av det så be my guest.
AndersKbg
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 23:59) *
Du tolkar som du vill tydligen. Men om du mår bättre av det så be my guest.

Jag läser vad du skriver. Det gör säkert alla andra också som ser hur du slingrar dig.
Om du inte hinner redigera bort det vill säga.

Snyggt debatterat.

Du sitter där och dömer mig när jag ger ett tips som du själv ber om, eller åtminstone i samma ämne.

Falskt? -Japp. Som fan.
Anma
CITAT (AndersKbg @ 25-01-2011, 23:55) *

En sista sak bara. Om en polis stoppar dig och säger att du har kört för fort och du vet med 100% säkerhet att så är fallet. Du nekar till det, är inte det att ljuga? Om inte, vad är då att ljuga?

Du behöver inte ens att svara. Jag har nu för sista gången sagt mitt och lämnar tråden.

Mycket nöje!
AndersKbg
CITAT (Anma @ 26-01-2011, 00:03) *
En sista sak bara. Om en polis stoppar dig och säger att du har kört för fort och du vet med 100% säkerhet att så är fallet. Du nekar till det, är inte det att ljuga? Om inte, vad är då att ljuga?

Du behöver inte ens att svara. Jag har nu för sista gången sagt mitt och lämnar tråden.

Mycket nöje!

Du ställer en fråga men vill inte ha ett svar?
Det kommer iallafall.

Jag behöver inte ljuga eller neka. Polisen frågar om man erkänner på plats eller om man vill tänka över saken. Det händer varje gång.
Du behöver inte säga ett ljud om skuldfrågan till polismannen. Sen kommer det hem papper där du har valet att erkänna eller ej.
Erkänner man då inte så är chansen stor att ärendet blir nedlagt. Det är som du sa tidigare, det är ju bättre att få behålla sina pengar.
Anma
CITAT (AndersKbg @ 26-01-2011, 00:09) *
Du ställer en fråga men vill inte ha ett svar?
Det kommer iallafall.

Jag behöver inte ljuga eller neka. Polisen frågar om man erkänner på plats eller om man vill tänka över saken. Det händer varje gång.
Du behöver inte säga ett ljud om skuldfrågan till polismannen. Sen kommer det hem papper där du har valet att erkänna eller ej.
Erkänner man då inte så är chansen stor att ärendet blir nedlagt. Det är som du sa tidigare, det är ju bättre att få behålla sina pengar.

Fan vad trött jag blir på mig själv att jag inte kan låta bli att svara.
Polisen frågar: "Erkänner du eller nekar du? Om du nekar hamnar det hos åklagare."

Tänka över saken, ja, kanske i dina drömmar de frågar om du vill. Den här polisen fråga i alla fall inte. Så dumma är dom inte. de vill ju göra sitt jobb =sätta dit folk för fortkörning. Annars kan de ju lika gärna stanna hemma.

De sidor jag läst på blir det oftast inte nedlagt om det inte finns några felaktigheter.
AndersKbg
CITAT (Anma @ 26-01-2011, 00:17) *
Fan vad trött jag blir på mig själv att jag inte kan låta bli att svara.
Polisen frågar: "Erkänner du eller nekar du? Om du nekar hamnar det hos åklagare."

Tänka över saken, ja, kanske i dina drömmar de frågar om du vill.

Med tanke på att jag är chaufför och stöter på denna problematiken ganska ofta så vet jag hur det går till.
Jag behöver inte starta trådar om det. För att inte bli uppspikad på korset så handlar det inte om mig alla gånger, jag har ett antal kollegor också.

Man behöver inte erkänna ett dugg på plats. Man behöver inte skriva på något alls. För att förenkla polismannens arbete så kan man möjligtvis skriva på en "Underrättelse om förenklad delgivning" men det är absolut inget tvång.

Nu har du iofs inte skrivit något om vilken mätmetod polisen använde. Laserpistol är svårast att komma undan, kamera är lättast. Blir man uppmätt av bakomvarande polisbil så ska de dra av 15 km/h från sin hastighet när de mäter upp dig.

Du får säga vad du vill om den moraliska aspekten på mina svar, det var du som frågade om man var tvungen att betala.

Ha en underbar natt nu gumman.

Ska vi gifta oss?

Anma
CITAT (AndersKbg @ 26-01-2011, 00:28) *
Med tanke på att jag är chaufför och stöter på denna problematiken ganska ofta så vet jag hur det går till.
Jag behöver inte starta trådar om det. För att inte bli uppspikad på korset så handlar det inte om mig alla gånger, jag har ett antal kollegor också.

Man behöver inte erkänna ett dugg på plats. Man behöver inte skriva på något alls. För att förenkla polismannens arbete så kan man möjligtvis skriva på en "Underrättelse om förenklad delgivning" men det är absolut inget tvång.

Nu har du iofs inte skrivit något om vilken mätmetod polisen använde. Laserpistol är svårast att komma undan, kamera är lättast. Blir man uppmätt av bakomvarande polisbil så ska de dra av 15 km/h från sin hastighet när de mäter upp dig.

Du får säga vad du vill om den moraliska aspekten på mina svar, det var du som frågade om man var tvungen att betala.

Ha en underbar natt nu gumman.

Ska vi gifta oss?

Hahaha... vore jag singel så kanske... eller, nä, har tjafsat nog i mitt liv irl. Det är därför jag tar ut allt sånt här på Odla.

Grejen är ju att jag satt där bredvid och hörde vad polisen sa. Det var laser också. På en tvåfilig (eller om det var tre?) E4.

Jag frågade inte om man var tvungen att betala, jag frågade om man kan hävda att böteslappen är ogiltig. Same same, men ändå inte.

*Stintan*
Men det har ju inte med frågan att göra. Frågan är ju om polisens klavertramp kan vara en orsak till att ärendet avskrivs.

Svaret blir ju..... Nej inte om polisen skickat ett nytt inbetalningsanmaning med rättat datum inom en vecka.

Anma
CITAT (AndersKbg @ 26-01-2011, 00:03) *
Jag läser vad du skriver. Det gör säkert alla andra också som ser hur du slingrar dig.
Om du inte hinner redigera bort det vill säga.

Snyggt debatterat.

Du sitter där och dömer mig när jag ger ett tips som du själv ber om, eller åtminstone i samma ämne.

Falskt? -Japp. Som fan.

Missade detta inlägg tidigare.
Du har helt missförstått.

Redan när du kom med ditt tips hade jag klarlagt vad jag anser om att neka när man vet med sig att man gjort fel. (inlägg #12)

Om det är falskt? Ja, det får du och alla andra avgöra.

Dessutom, jag dömer inte dig. Jag har endast klargjort vad jag tycker är moraliskt och vad inte. den som lägger en massa värderinga i det är du, inte jag.
Vill du ljuga för polisen, var så god, jag vill det inte. Och uppenbarligen inte heller personen som körde för fort.

Nu stänger jag för natten. Go natt!
AndersKbg
CITAT (Anma @ 26-01-2011, 00:47) *
den som lägger en massa värderinga i det är du, inte jag.

Förnedrande.
Ringer det en klocka? Troligtvis inte...
Anma
CITAT (AndersKbg @ 26-01-2011, 00:50) *

Förnedrande, vadå? Nej det ringer inga klockor. Det är knäpptyst faktiskt. För ont och för trött.
Är det något i den här tråden kanske klockorna ringer i morgon, om det är nåt gammalt är det nog kört. Jag är alldeles för kortsint och alldeles för glömsk för att minnas sånt. biggrin.gif
Huggorm
CITAT (AndersKbg @ 26-01-2011, 00:50) *
Förnedrande.

Det var jag som använde det ordet. Ringer det en klocka nu?
AndersKbg
CITAT (Huggorm @ 26-01-2011, 00:54) *
Det var jag som använde det ordet. Ringer det en klocka nu?

Och vem var den första som applåderade åt det?
Ringer klockan högt?

Fan vad ni är sega idag...ni brukar vara mer vakna än såhär.

CITAT (Anma @ 25-01-2011, 23:33) *
Håller med dig 100%, bara en sån sak!

Typ här. Ang din kommentar om mitt förnedande tips.
Huggorm
CITAT (AndersKbg @ 26-01-2011, 00:58) *
Ringer klockan högt?

Förnedra nu inte dig själv genom att komma med långsökta bortförklaringar
AndersKbg
CITAT (Huggorm @ 26-01-2011, 01:00) *
Förnedra nu inte dig själv genom att komma med långsökta bortförklaringar

Vad menar du? Du skrev att det var förnedrande att neka en fortkörning och Anma höll med till 100%.
Vad är det konstiga?

Har ni två slagit skallen i ikväll eller?
Anma
CITAT (AndersKbg @ 26-01-2011, 00:58) *
Ringer klockan högt?

Tack! Nu vet jag vad du menade! biggrin.gif
Förnedra sig själv var väl ordet. Inte förnedra någon annan eller så.

Om jag skulle åkt dit för en fortkörning och jag nekade fast jag visste att jag var skyldig. Då skulle jag tycka att jag förnedrade mig själv.
Dömer jag dig då om du nekar? Du har ju dina gränser för rätt och fel, jag har mina.
Du har dina moraliska och etiska värderingar. Jag har mina.
Det som är förnedrande för mig behöver inte nödvändigtvis vara det för dig. Eller hur?

CITAT (AndersKbg @ 26-01-2011, 01:02) *
Vad menar du? Du skrev att det var förnedrande att neka en fortkörning och Anma höll med till 100%.
Vad är det konstiga?

Har ni två slagit skallen i ikväll eller?

Det känns onekligen som att jag slagit skallen. Men jag tror jag får fram vad jag menar i alla fall.
AndersKbg
CITAT (Anma @ 26-01-2011, 01:04) *
Tack! Nu vet jag vad du menade! biggrin.gif

Tack! Nu kan du förklara för Huggorm också, han verkar behöva det.
Jag lägger mig nu.

Kan ju inte hålla på som du och bara lova och lova att du ska lämna tråden hela tiden.

Gonatt! kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon