Full version: Pomelo
mikaelk
Hej!

Jag satte ett dussin pomelokärnor för ungefär ett år sedan och alla tog fart efter ett par veckor. Jag sparade en som nu är c:a 25 cm hög och ser mycket välmående ut. Jag tycker att den här växten växer mycket snabbare än både citron och apelsin. Någon som har erfarenhet av just pomelo? Hur och när ska man beskära?

/Mikael
Alexander-VG-zon3
dom växer snabbt, och kan bli ganska stora med tiden om dom får rätta förhålladen. dom kräver mer värme än citron, apelsin och är köldkänslig. vill man odla den ute under sommaren bör man vänta med att ta ut den tills nätterna är varma (den kan växa saktare om den tas ut). annars sköts den som vilken citrus som helst (om man tänker på vämrebhovet).

vill du ha blommor bekär du så lite som möjligt. dock tar den lång tid på sig innan den blommar, och frukten utvecklas dåligt i sverige (blir stora frukter som behöver mycket värme för att utvecklas bra och mogna). annars beskärning som du gör på citron och apelsin. vill du ha buskform toppar du den tidigt efter ca 10-20cm. vill du ha den uppstammad så väntar du med att toppa den förens den har fått en stam.
mikaelk
Tack! Några frukter förväntar jag mig inte, men blommor är ju trevliga... Jag väntar nog med att beskära den då. Ungefär hur höga behöver de bli innan de sätter blommor?
Alexander-VG-zon3
i naturen blir de höga träd på 5-15m. men de blommor ju långt innan det. men dom behöver ju också få rätt ålder och rätt skötsel för att skapa blommor. nu har jag inte fått blommor på mina frösådda Ci. maxima men jag antar att man minst får vänta sig 10år innan dom blommar.

sedan är just höjden på växter svårt att mäta ålder. då får den mycket värme, vatten,näring och lite ljus så får man 10-15cm mellan noderna och en väldigt långdragen tillväxt då blir den hög snabbt fast den är ganska ung. har den svalare förhållanden och mindre näring, vatten. växer den saktare men kan ändå bli gammal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon