Full version: Grönsaksfrökedja
Margith
Nu ligger kuvertet i brevlådan.

Följande är med i kedja 2:

1. mallinpallin
2. Misty
3. Lina och Olav
4. Blomkronan
5. ingrid fuxwall
6. Epilobia
7. trientalis
8. lillja
9. Fröken Knuff
10. DykUnderYtan
11. Margith

Redigerat eftersom det tillkom en eftersläntare...
blomkronan
yahoo.gif ÄNTILGEN
och nr 4... då kommer jag inte behöva vänta så länge biggrin.gif
ingrid fuxwall
Och så kommer jag efter dig bravo.gif
Lina och Olav
OOOOOooo! Äntligen är vi i gång! Jag är redoooooooooooo!!!!! bravo.gif
mallinpallin
Jag fick det igår yahoo.gif
En massa spännande fröer!
Nu ska jag kolla igenom vad jag har själv att lämna vidare och hur mycket jag vill ha av det i brevet.
Jag hoppas att jag hinner posta redan i helgen!
mallinpallin
Jag har postat och det hann med postgången för dagen också, så med lite tur så är det hos Misty redan imorgon.
Misty
Åh vad trevliga fröer!
Kuvertet är vidareskickat idag!
Lina och Olav
Då är det snart min tur! Hoppas det hinner komma fram till imorgon!
Misty
Det tror jag nog, jag la på dem vid halv 4 och lådan ska tömmas vid 6-tiden på vardagar.
Trevlig helg!
Lina och Olav
Fröerna kom idag! Hade redan det mesta som fanns i kuvertet men 2 påsar blev det iallafall. Brevet borde vara hos Blomkronan på måndag!
blomkronan
VA... redan yahoo.gif vad snabba ni är tummenupp.gif då kommer vi hinna några varv innan det är dax att så...
Lina och Olav
Hoppas på det! Nästa varv önskar jag mig lite ärtor... santa.gif
Misty
Vad bra, tycker jag att skriva lite önskningar, för ja kan nog gräva ännu djupare i min låda, efter just ärter. Lina och Olav: Några speciella ärter?
Lina och Olav
Jag har bara odlat låga sockerärtor innan. Vet nästan ingenting om ärtor men har fått för mig att jag vill prova det i år. Förhoppningsvis hinner vi (minst) ett varv till i kedjan innan det är dags att så. Kanske kan jag hitta något nästa gång! rolleyes.gif
Fröken Knuff
Det här är min första frökedja, så jag vill inte gärna sticka ut hakan för mycket shy.gif

..men nu när det ändå talas om önskemål så skulle jag bli jätteglad om det damp ner några ruccolafrön hos mig
whist.gif kram1.gif
Peztis
Sorry! Då är du i fel kedja! biggrin.gif

(Vad jag menade med det var att jag stoppade ned en påse med rucola men det är i kedja 1, det!)
Misty
Men jag har massor av ruccola. Jag stoppar gärna i det i nästa varv. Vad säger ni andra, kan jag göra flera påsar av samma? Även om antalet sorter stämmer. så har jag överflöd av vissa fröer.
Någon som förstod vad jag menade?
ingrid fuxwall
Förstår precis vad du menade och som jag tror går det bra men andra tycker kanske annorlunda?

CITAT (Lina och Olav @ 05-02-2011, 06:08) *
Hoppas på det! Nästa varv önskar jag mig lite ärtor... santa.gif

Är det många här som sparar utsäde?

Vet med mig att man borde men jag äter upp mina giggle.gif
Peztis
Om man gör en minigrip-påse med mer frö i och som man kan "vittja" eller om man gör flera med mindre portioner där man kan ta hela påsen - det spelar inte så stor roll, tycker jag. Det får du bestämma själv! biggrin.gif

När jag förra året var med i mitt livs första frökedja så hade jag förberett mig med flera små kuvert av samma sort men sedan såg jag att de flesta använder sig av minigrip-varianten så nu gör jag också det.
blomkronan
Jag tycker nog man ska portionera upp fröna i flera påsar då om man har mycket av en sort, istället för att göra en stor och tjock. Skälet är att jag tror om vi börjar "nalla" ur påsarna så är det inte mycket kvar till dom som är sist i kedjan. Jag tror det hände mig i första rundan. I flera av påsarna jag fick att välja på fanns det väldigt lite frön kvar av sad.gif och med flera påsar är det lättare och veta vad som är "en portion" vill man ha två "portioner" lägger man dit två andra smile.gif
blomkronan
Idag låg fröna så snällt och vänta på mig i brevlådan, då jag kom hem från jobbet biggrin.gif
ingrid fuxwall
Hittade du något trevligt?
blomkronan
Ja då... jag hitta lite roligt smile.gif. men när jag satt och gick igenom min grönsaksfrölåda insåg jag att jag egentligen!! inte behöver mera sorter giggle.gif
MEN det är ju så kul... jag skickar vidare i dag, så du borde ha kuvertet i morgon Ingrid smile.gif
Fröken Knuff
Ja, det är verkligen inte svårt att känna begär efter fler fröer än man behöver... giggle.gif
ingrid fuxwall
Har haft besök av kuvertet idag.

Eftersom jag fått veta innan var det bara att välja ut det som jag hade mest behov av - ganska mycket men jag stoppade i 19 påsar så i slutändan växte samlingen. Sedan åkte hunden och jag till närmsta samhälle och stoppade på/i brevlådan

Hoppas nästa får post i morgon
Lina och Olav
19 påsar!!!!! Inte illa att vara efter dig i kedjan då! laugh.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Lina och Olav @ 09-02-2011, 20:25) *
19 påsar!!!!! Inte illa att vara efter dig i kedjan då! laugh.gif

Har du tur finns några av ärtorna/bönorna kvar när det är din tur igen
Lina och Olav
Skynda på! Nu vill jag påbörja varv två!!! laugh.gif
Epilobia
Nu damp brevet ner hemma hos mig smile.gif
Jag håller på och öppnar det just nu, så jag har inte sett vad som finns ännu wink.gif
Epilobia
Hihi vad många fina frön det fanns smile.gif

Jag skickar brevet redan ikväll wink.gif
trientalis
Och jag fick ett väldigt trevligt brev igår, fredag, gör iordning och skickar det vidare på måndag.
blomkronan
Här går det undan... tummenupp.gif Jag sitter nu och gör i ordning små påsar till nästa varv så jag är bättre förberedd till nästa gång smile.gif
Lillja
Fick också ett trevligt brev idag. Har tagit vad jag behöver och lagt i
nytt. Så nu åker det iväg till "Fröken knuff" i morgon.
Fröken Knuff
Wohoo!!! Äntligen!! Jag väntar med spänning bravo.gif
Har inte fått nåt idag, men imorn imorn!!! *håller tummarna*
Peztis
Skoj! Snart kan nästa varv börja! biggrin.gif
Fröken Knuff
Kuvertet har landat!!! yahoo.gif

Hittade en del kul, bland annat kronärtskocka... ni som har lite mer erfarenhet, är det helt och hållet försent att så det nu??
TindraT
Kul att se att det är sån fart på er kedja!

Det här är första gången jag odlat kronärtskocka, sådde dem för ganska exakt 3 veckor sedan. Det tog en vecka för fröna att gro. Nu är de "jättestora", typ 1 dm. Samt att det 12e av 12 frön grodde idag. Enligt min mening är de väldigt lättodlade - gror snabbt och växer snabbt.

Svaret på din fråga: Jag tror absolut inte att det är försent att så kronärtskocka, tror snarare att nu är en perfekt tid att så dem med tanke på hur snabbt och mycket de växer.

Jag gullar med mina små raringar till plantor morgon och kväll men undrar hur jag ska kunna klara av att hålla dem friska och fina tills det är dax att börja vänja dem vid utomhus...

http://tindrastrdgrd.blogspot.com/2011/02/...ckor-gamla.html

Lycka till!

/TindraT
Fröken Knuff
CITAT (TindraT @ 18-02-2011, 20:48) *
Kul att se att det är sån fart på er kedja!

Det här är första gången jag odlat kronärtskocka, sådde dem för ganska exakt 3 veckor sedan. Det tog en vecka för fröna att gro. Nu är de "jättestora", typ 1 dm. Samt att det 12e av 12 frön grodde idag. Enligt min mening är de väldigt lättodlade - gror snabbt och växer snabbt.

Svaret på din fråga: Jag tror absolut inte att det är försent att så kronärtskocka, tror snarare att nu är en perfekt tid att så dem med tanke på hur snabbt och mycket de växer.

Jag gullar med mina små raringar till plantor morgon och kväll men undrar hur jag ska kunna klara av att hålla dem friska och fina tills det är dax att börja vänja dem vid utomhus...

http://tindrastrdgrd.blogspot.com/2011/02/...ckor-gamla.html

Lycka till!

/TindraT

Vad roligt! Tack för ditt svar smile.gif

Är det så att kronärtskockor ska sås i näringsrik jord??
TindraT
Jag har använt vanlig såjord och det verkar ju ha gått bra eftersom vartenda frö har grott. Men jag är ju ingen expert... Kanske att det behövs mer näringsrik jord när det är dax för omplantering (vilket är snart med tanke på hur snabbt de växer)?

/TindraT
Fröken Knuff
Tack Tindra! Jag följde ditt exempel och sådde i såjord. tummenupp.gif

Kuvertet är i postgången och borde vara hos DykUnderYtan imorn!
DykUnderYtan
Kuvertet har landat hos mig, ska sätta mig och kika ordentligt ikväll. smile.gif
Margith
Idag landade det här kuvertet hos mig.

Kuvertet innehöll 33 fröpåsar, 12 av dem vill jag behålla fear.gif
Jamen, snälla, hur stor trädgård tror ni att jag har?

Tack och lov kan jag fundera lite på det här medan jag väntar på de andra 2 kuverten i kedjan a0a.gif

Tack snälla ni som hjälpt till att byta ut innehållet i kuvertet blomma.gif

Nästa varv startar så fort jag fått tillbaka alla 3 kuverten.

Misty
Åh, vilken tur att du skrev idag, jag började undra var kuvertet hade tagit vägen.
Härligt att kedjan fungerar och att alla hjälper till att hålla den igång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon