eNChili
26-01-2011, 12:40
Hej!
Jag har tröttnat på att ha rosor i min trädgård pga av rådjur. Tänkte i år att plantera en i växthuset. Vill ha en som doftar gott och inte blir så hög.
Skulle behöva förslag på lämpliga sorter då forumet kan mer om rosor än mig. Finns det några nackdelar med att ha den i växthus. Växthuset är 13 kvm.
/Niklas
Leta i mitt album/Austinrosor där finns många du kan ha och alla doftar gott. Kan du inte ställa ut rosorna utanför växthuset på sommaren, där lär väl bli en fuktig värme där inne annars som gynnar svampsjukdomar.
På vintern är det väl risk att hela krukan fryser, isolera den då och välja en kruka som tål frost, om du inte har frostvakt i växthuset ?
Jag har en ros iväxthuset,den tar sig in med rotskott trots att jag klipper ner den varje sommar.Den blommar tidigt och överdådigt men får massa med löss.Därför klipper jag bort den helt.Jag planterade en Reine Victoria där jag grävt upp en vinstock.Det blir spännande hur den trivs där.Får den ohyra åker den ut igen.Min står inte i kruka.Jag har ingen värme i växthuset.La Reine Victoria är inte riktigt härdigt här därav vill jag ha den i växthuset.Den stod förr i en kruka.Än så länge ser den grön och fin ut.Jag lade lite snö kring den så den inte torkar ut helt. Risken är att det blir för varmt i växthuset.
Jag hittade en bild från "inkräktaren"det är en Kungälvsros engångsblommande.
[attachment=57776:PICT0001..._xthuset.JPG]
Crazy4Flowers
21-02-2011, 14:00
Har sådan tur att rådjuren inte har ätit på mina växter ännu, (peppar peppar ta i trä)
Har du testat att spraya på växterna med hårspray? Läste om någon som gjorde det på tulpanerna och fick ha dom ifred.
Har gott om skog i närheten så dom håller sig där på sommarn men nu på vintern är dom här och mumsar på hästens hö.

allt ifrån 4-9st flera ggr per dag.
CITAT (eNChili @ 26-01-2011, 12:40)

Hej!
Jag har tröttnat på att ha rosor i min trädgård pga av rådjur. Tänkte i år att plantera en i växthuset. Vill ha en som doftar gott och inte blir så hög.
Skulle behöva förslag på lämpliga sorter då forumet kan mer om rosor än mig. Finns det några nackdelar med att ha den i växthus. Växthuset är 13 kvm.
/Niklas
Christina i Taxinge~
22-02-2011, 08:27
CITAT (renate @ 27-01-2011, 17:08)

/..../ Jag hittade en bild från "inkräktaren"det är en Kungälvsros engångsblommande.
[attachment=57776:PICT0001..._xthuset.JPG]
Ojojoj, va din Kungälvsros är vacker, Renate!
Instämmer, sagolikt vacker, berätta lite om den ?
Jag har inte varit inne på forumet på länge och äntligen fick jag siten att fungera.Jag fick ett rotskott av en granne,rosen fanns där när de flyttade in.Jag hittade en artikel om den i ett äldre ex av Rosenbladet,du hitta det på webben.Det är nummer 5 år 2006
Roseninventering i Väst.Jag har jordslagit rotskott av den,hoppas de klarat vintern.Jag byter gärna.
Såg också en bild av din Kungälvsrosen i sista nr av Rosenbladet, en maffig bild. Vad ska den klara för zon ?
Gallican Alain Blanchard har jag fått några nya skott av runt mamman, vill du ev byta med ett skott av den ?
Om du inte redan har den ?
Kungälvsrosen är nog den mest härdiga rosen jag har.den är förhållandevis frisk,några buskar angrips ibland av rosrost.Jag ta bort bladen eller klipper bort grenar,det tål den.Året därpå är den fin igen.Kajsa jag byter jättegärna.Alain Blanchard har jag inte.Jag har en hel del rotskott av Kungälvsrosen.Nu väntar vi att tjälen går ur marken.Hoppas det blir ett spännande rosår i år.
Här är den utanför växthuset.
[attachment=58835:2009_06_...__Large_.JPG]
CITAT (renate @ 13-03-2011, 17:45)

Kungälvsrosen är nog den mest härdiga rosen jag har.den är förhållandevis frisk,några buskar angrips ibland av rosrost.Jag ta bort bladen eller klipper bort grenar,det tål den.Året därpå är den fin igen.Kajsa jag byter jättegärna.Alain Blanchard har jag inte.Jag har en hel del rotskott av Kungälvsrosen.Nu väntar vi att tjälen går ur marken.Hoppas det blir ett spännande rosår i år.
Kajsa jag såg då ingen Kungälvsros i sista nr av Rosenblsdet.
Christina i Taxinge~
13-03-2011, 17:55
CITAT (renate @ 13-03-2011, 17:45)

Renate, jag har inget att byta med, vad jag vet.....kan jag få köpa ett skott av dig?
Jo sidan 17 längst upp ihop med Minette som en häck !
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 13-03-2011, 17:55)

Renate, jag har inget att byta med, vad jag vet.....kan jag få köpa ett skott av dig?
Det finns säkert skott till dig med Christina.
CITAT (Kajsa @ 13-03-2011, 17:56)

Jo sidan 17 längst upp ihop med Minette som en häck !
Haha Kajsa,jag upptäckte att jag glömt betala medlavg.så jag har inte fått nya Rosenbladet.Nu är det åtgärdat,hoppas tidningen dumpa snart ner i min brevlåda.Bra att du nämnde det.
Christina i Taxinge~
13-03-2011, 20:36
CITAT (renate @ 13-03-2011, 18:23)

Det finns säkert skott till dig med Christina.
Suveränt - tack!
Då kan vi höras längre fram?!
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 13-03-2011, 20:36)

Suveränt - tack!
Då kan vi höras längre fram?!
Ja det gör vi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.