Full version: Grodda Bovete?
Lisen66
Kan nån tipsa mig om hur jag skall grodda bovete? När jag provat har det groddats ojämt och fröskalet lssnar inte så d är inte så goda crying.gif
Preussen
CITAT (Lisen66 @ 26-01-2011, 16:22) *
Kan nån tipsa mig om hur jag skall grodda bovete? När jag provat har det groddats ojämt och fröskalet lssnar inte så d är inte så goda crying.gif

enligt denna artikel är groddat bovete inget att äta pga innehåll av fagopyrin.
med andra ord, låt bli!
Christa
CITAT (Preussen @ 26-01-2011, 19:25) *
enligt denna artikel är groddat bovete inget att äta pga innehåll av fagopyrin.
med andra ord, låt bli!

Man skall ju skölja bovete noga innan man kokar det också pga ett ämne som kan skada ögonen. Tror det är Fagopyrinet men minns inte riktigt. Blir det mer i groddningen? (Jag är värdelös på engelska så jag hade lite svårt att läsa dokumentet du länkade till.)

Jag groddade f öv sesamfrön och det skulle gå enligt uppgift på nätet men det brände i hela munnen. Fröna innehåller ju oxalsyra så det kanske var det.
Lisen66
jag tror det är bäst att låta bli det där bovetet, kanske kan så det ute i sommar?
tack för tipset om sesam, då behöver jag inte göra det misstaget tummenupp.gif
Preussen
det kan du göra. fungerar bra som gröngödning. det är släkt med typ rabarber så det passar fint in i växtföljden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon