|
Ja, i kampen om flest antal program i tv så vinner ju matrogrammen överlägset... Hittade denna lista på TV-planeten: OK, allt kanske inte går på kanaler som alla kan se men väldigt många i alla fall... Hur många program finns det för oss blom- och trädgårdsälskare? Eller man behöver ju inte ens vara trädgårdsälskare, man kan bara ha ett litet intresse och kanske vill ha idéer...
Huggorm
26-01-2011, 17:18
Ja, det är lite märkligt det där. SVT skall ju hålla ett brett utbud där alla skall kunna hitta något som intresserar dom. Men det finns ganska stor övervikt åt vissa håll, medan i princip inget gjorts åt andras intressen.
Ja matprogram finns det tretton på dussinet i alla tv-kanaler. Skälet kanske är att det är billigt att producera matprogram. Det enda jag kan se är masterchief från england. Riktigt bra trädgårdsprogram är sällsynta, men dom finns tack o lov. Även där utmärker sig England med bra program.
Aqvakul
26-01-2011, 17:43
CITAT (gnon49 @ 26-01-2011, 17:29)  Ja matprogram finns det tretton på dussinet i alla tv-kanaler. Skälet kanske är att det är billigt att producera matprogram. Det enda jag kan se är masterchief från england. Riktigt bra trädgårdsprogram är sällsynta, men dom finns tack o lov. Även där utmärker sig England med bra program.
Men vi behöver väl inte producera... köp in då! det köps ju in så himla mycket annat infernalisk skräp. Kolla alla reality-serier. Där kan man verkligen snacka om 13 på dussinet.
Meriona
26-01-2011, 21:42
Håller med om att det är för många matlagningsprogram, men väljer man ut de man vill se så är det mycket bättre kvalitet på dem än de trädgårdsprogram som finns. För de är under all kritik.
malcolm
27-01-2011, 12:47
Många trädgårdsprogram brukar klämma in lite matlagning också som trädgårdsfredag med Pernilla Månsson - Colt tex.
Huggorm
27-01-2011, 13:10
76 olika matlagningsprogram skall visas på de svenska TV-kanalerna den här veckan, hörde jag nyss på P3
malcolm
27-01-2011, 13:13
... och alla visar hur man gör köttbullar.
Men är det inte tragiskt....
Jo mycket mer trädgård/odlingsprogram! Och då svenska sådana anpassade för svenska växter/natur. Matprgorammen står mig upp i halsen.
fuchsian
27-01-2011, 18:45
Tål inte se det längre, och jag är ju inte så intresserad av det heller... så ut med de flesta.... Hoppas att de tar in fler trädgårdsprogram från olika delar av världen istället köttbullar på tvären ......  ..Fuchsian....
Jag ser hellre matprogram där jag ser mycken förnyelse och inspiration ... i trädgårdsprogrammen är det mest upprepningar och gammal skåpmat.
Aqvakul
29-01-2011, 07:25
CITAT (netha @ 28-01-2011, 23:37)  Jag ser hellre matprogram där jag ser mycken förnyelse och inspiration ... i trädgårdsprogrammen är det mest upprepningar och gammal skåpmat. Om det gjordes åtminstone hälften så många trädgårdsprogram som matprogram, så hade det nog rymt såväl förnyelse som inspiration...
*Stintan*
29-01-2011, 08:41
Jag gillar matprogram och då menar jag inte såna där det står nån bakom i ett annat program och vispar ihop något- Det tycker inte jag är matprogram trots att det fanns med på listan. Alla äter mat och jag skulle nog tro att väldigt många fler är roade av mat än av trädgård så att utbudet ser ut som det gör tycker jag inte är så konstigt. Skulle det ens gå att göra ett trädgårdsprogram som alla odlaiter var nöjda med för tror knappast att vi alla är roade av samma saker inom området. Dessutom...vilken nivå ska det vara på kunskapsamässigt så att alla blir nöjda? Men visst skulle det vara roligt med fler trädgårdsprogram så det sätter jag gärna på önskelistan.
Aqvakul
29-01-2011, 09:25
Fler trädgårdsprogram innebär större variation och större möjlighet för många att hitta det program just de söker...
*Stintan*
29-01-2011, 09:37
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2011, 09:25)  Fler trädgårdsprogram innebär större variation och större möjlighet för många att hitta det program just de söker... Självklart men det skulle kanske vara både svårare och dyrare att göra.
Men England har ju en hel del trädgårdsprogram - och matprogram - så varför inte köpa in fler därifrån? Norge, Danmark...?
Självklart har alla olika önskemål om hur hög kunskapsnivån skall vara men samma sak gäller ju inom alla områden - även matlagning.
Jag tror intresset är STORT! Det finns i alla fall tre "vanliga" trädgårdstidningar i mataffären en hel del reportage om växter i andra. Trädgårdsmässorna är knökfulla, det är alltid folk inne på Plantagen och handlar osv. En stor del av befolkningen har villa, en liten radhustäppa, kolonilott, balkong, terrass... Och dessutom fönstren fulla med krukor.
Så visst borde det vara berättigat med fler växtprogram!
Synd att man inte kan ändra rubriker för då kanske jag borde ha ändrat till just växtprogram i st f trädgårdsprogram.
Det behöver ju inte handla om hur man anlägger en rabatt. Det kan ju handla om krukväxter, hur man gör buketter, hur växter är uppbyggda (ÅH! Kan de inte visa David Attenboroughs "Växternas hemliga liv" igen!) mm och osv.
I somras tex gick det ett danskt trädgårdsprogram hade aldrig upptäckt det om inte mamma ringt och tipsat men det gick nästan varje dag på förmiddagarna och hur många tittar då?Matprogram som jag också tittar på ibland går ju på bästa kvällstid
Piccante
29-01-2011, 16:17
Jag tycker det är svårt att dra alla mat och trädgårdsprogram över en kant. Det finns både bättre och sämre program inom båda områdena. Jag ogillar när program blir för snuttifierade så man inte får varken fördjupning eller chans att lära sig något nytt. Jag tycker det är lite dålig balans just nu mellan programmen. Hälften av matprogrammen kan man nog skippa.
Nu följer jag:
Trädgårdsapoteket
Halv åtta hos mig
Restaurang i vårt vardagsrum.
Sen ser jag sporadiskt på Jamie Oliver och River Cottage som handlar om matlagning i första hand men även pratar om odling ibland.
Det jag saknar är ett program om odling.
Kan inte komma på vad det där danska hette men det var hemma hos en kvinna Du hade nog gillat det!
tilägg:hittade det här på forumet Camilla Plum i trädgården eller Camilla i haven!
Piccante
29-01-2011, 16:36
CITAT (Klint @ 29-01-2011, 16:21)  Kan inte komma på vad det där danska hette men det var hemma hos en kvinna Du hade nog gillat det!
tilägg:hittade det här på forumet Camilla Plum i trädgården eller Camilla i haven! Ett danskt program jag gillade var 100% bonde, som mer handlade om självhushållning som livsstil men ganska ofta var det odling, grävning, förädling, beskärning mm. Tyvärr får vi inte se BBC Play i Sverige. Man kan ju jämföra hur mycket de olika bolagen verkar satsa på trädgårdsprogram och hur mycket de har producerat själva om man jämför BBC Gardening och SVT trädgårdssida
Det är ju så man kan gråta...
*Stintan*
29-01-2011, 18:07
Fast programmen behöver ju inte nödvändigtvis vara svenska om det nu finns bra att köpa in.
Engelska trädgårdsprogram kan säkert vara bra, men då är vi ändå i ett annat klimat än vårt svenska. Jag tycker nog att SVT borde satsa på något riktigt bra svenskt trädgårdsprogram, helst inte inspelat i Skåne utan någonstans i Mellansverige så att folk ser att man kan få det fint även i högre zoner. Gunnel Carlsson, var är du???
Olle
CITAT (Olle A @ 29-01-2011, 18:20)  ... Jag tycker nog att SVT borde satsa på något riktigt bra svenskt trädgårdsprogram, helst inte inspelat i Skåne utan någonstans i Mellansverige så att folk ser att man kan få det fint även i högre zoner. Gunnel Carlsson, var är du???
Olle En utmärkt idé!
Blomstertanten
29-01-2011, 23:10
River Cottage är ett underbart matlagningsprogram! Det enda riktigt sevärda enligt min mening Fattar inte attdet knappt visas några trädgårdsprogram, trädgårdsintresset ökar ju otroligt mycket. Och det är ju nu på vintern som man har tid att titta!
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-01-2011, 07:42
CITAT (Olle A @ 29-01-2011, 18:20)  Engelska trädgårdsprogram kan säkert vara bra, men då är vi ändå i ett annat klimat än vårt svenska. Jag tycker nog att SVT borde satsa på något riktigt bra svenskt trädgårdsprogram, helst inte inspelat i Skåne utan någonstans i Mellansverige så att folk ser att man kan få det fint även i högre zoner. Gunnel Carlsson, var är du???
Olle Jag tycker också att det skall vara trädgårdsprogram för Sverige. Även när Gunnel hade Gröna rum så blev det till slut mycket från England. Visst kan det vara roligt att se trädgårdar i andra länder men inte bara. Matprogram gillar vi men inte alla. Även där gillar jag program som man kan lära sig något av, få lite tips och råd Elisabeth
Inga från Närke
30-01-2011, 17:11
CITAT (xlxl67 @ 27-01-2011, 18:39)  Jo mycket mer trädgård/odlingsprogram! Och då svenska sådana anpassade för svenska växter/natur. Matprgorammen står mig upp i halsen. Håller helt med. Trädgårdsprogrammen borde vara anpassade till oss i Sverige från norr till söder och vid de rätta tidpunkterna för odling. Oftast så kommer de i efterhand när allt är planterat eller så. Matlagningsprogram är inte för oss som måste tänka på vad man ska äta p.g.a t.ex. diabetes och smalmat eller liknande. Vore mycket bättre om de gjorde något program för oss och andra som behöver specialmat för att inspirera. Tänk på Leilas bakningar m.m. vad mycket socker m.m.
Men vad tråkigt om allt bara är för och ifrån Sverige! Det är ju som att vi alltid skulle äta blodpudding... aldrig pizza från Italien, aldrig baklava från de östra Medelhavsländerna, ingen sushi från Japan... Mycket av det som är i den maten finns ju inte i Sverige utan måste importeras (tänk växthus) eller anpassas (tänk silverpäron i st f olivträd i Medlehavsträdgården i Stockholmsområdet).
Jag tycker det är jätteskoj att se hur de gör saker i andra länder och få annan inspriation än den svenska eller Nordiska. Sedan är det ju en hel del saker som sätter käppar i hjulet, inte minst ens egen hjärna som är för fyrkantig ibland.
smuleborg
30-01-2011, 22:17
Trädgård: Just nu följer jag ingenting. Förra året (säsongen): BBC och "Trädgårdsfredag". "Mandelman" som gick för ett par år sedan tycker jag var bättre än (förra årets) "Trädgårdsfredag". "Gröna rum" var vida bättre än "Trädgårdsfredag" (och bättre än "Mandelman"). En vidareutveckling av Gröna rum är att önska. Mat: Just nu följer jag ingenting. Tittade, med viss behållning, på Gordon Ramsay:s matresa i Indien som gick för ett litet tag sedan. Niklas Mat var sevärd. Camilla Plum bra. Den nakna tappade jag för några år sedan. Jo, det händer att jag tittar på Masterchief från England. England som inte är ett matland  .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|