Full version: Häggmispel
eva_palsson@telia.com
Hej! Vi har en 30 år gammal häck av häggmispel som är både för hög och för bred. Vi har fått rådet att klippa ner den totalt till mellan 0-50 cm. Gör vi det försvinner ju vårt läskydd för många år framöver. Eftersom vi är 70+ är det inte så lockande. Finns det någon som har erfarenhet av att bara klippe ner en sådan här häck till lagom höjd och bredd nu på våren? Vi är tacksamma för alla råd.
Huggorm
Det som kommer hända är att den skjuter nya skott från där den kapas. Den kommer alltså se lite märklig ut, med en skarp kant mellan gammal och ny tillväxt. Och räkna med att den kommer skjuta ordentliga skott, säkert en halvmeter eller mer första året
Gossen Ruda
Jag funderar på om ni skulle kunna kapa stammarna olika höga? Min erfarenhet är att det kommer en grensamling i toppen på varje stam och om man då lägger snitten på olika höjd kan man behålla en del av skyddet samtidigt som man tar ner det värsta.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 26-01-2011, 20:55) *
Jag funderar på om ni skulle kunna kapa stammarna olika höga? Min erfarenhet är att det kommer en grensamling i toppen på varje stam och om man då lägger snitten på olika höjd kan man behålla en del av skyddet samtidigt som man tar ner det värsta.

Tycker också att det är värt att pröva, om man inte vill vänta de ca 5 åren det tar att få upp en tät häck på knappa 2 meter.
eva_palsson@telia.com
Ja, att det kommer mycket grenar där vi klippt ner den den, vet vi av erfarenhet. Vi klippte ner den rejält för många år sedan och det syns ännu. Men det där med att klippa grenarna i olika höjd tål att tänka på. Kan ju alltid prova. Blir det inte bra så får vi väl klippa den enligt expertisen nästa år. Tack för svaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon