Full version: Pop-up box
Lilla hjärtat
Hej!

Nyligen frågade jag i en annan tråd hur det här med underbevattningsmattor egentligen fungerar. Fick jättebra svar. Nu kommer en liknande fråga: hur ska man egentligen göra med pop-up boxarna. Det står att de är självvattnande, men när man köper boxarna så står det inte hur mycket vatten man ska hälla i underredet för att det ska fungera. Det vore sagolikt skönt med underbevattning, men jag vill inte dränka mina sådder och småplantor.

Undrar också om ni som har testat underbevattningen av dessa tycker att det fungerar bra - det vill säga om det blir lagom fuktigt.

Trevlig kväll!
//Linda
ingrid fuxwall
Har aldrig tänkt så mycket på hur mycket vatten man ska hälla i - häller i ibland whist.gif
Sabina87
Jag brukar spraya mina sådder, och börjar inte vattna fören det har blivit plantor. Förra året så gjorde jag så att jag fyllde botten med vatten, sedan fick jorden stå och dra åt sig, sedan hällde jag av vattnet. Att de skulle vara själv vattnande, blir inte jag heller klok på!
/Sabina
ingrid fuxwall
Korrigerar det jag skrev i går.
Ser alltid till att det finns vatten så att jorden kan dra åt sig - i början eftersom boxen då står under lysrör som lätt torkar ut jorden, fast det beror ju lite på vilken sorts jord man har också.

När jag använder boxen för femte gången och drar upp bönor/sockerärtor någon gång i maj använder jag mig av vanlig jord och har boxen ute, då får den inte så mycket vatten som nu under lysrören på köksbänken.

Så är det hos mig
TomatFantasten
Hej!

Jag undrade också om det där och kontaktade företaget som tillverkar plugboxarna. Mitt mail till dem såg ut såhär:

Jag har nyligen köpt en pluggbox och det verkar vara en mycket bra grej. En
sak som inte riktigt framgick i instruktionerna som följde med är hur
bevattningen ska skötas. Behöver vattennivån nå upp till undre kanten på
de koniska rören som man fyller med jord, eller kan plantorna på något
vis även suga upp vatten om
vattennivån är lägre än så? I instruktionerna stod mest att man kunde hälla
i vatten i det undre tråget för att underbevattna, men inte något om vilken
vattennivå som avsågs för att bevattning skulle ske.

...och deras svar såg ut såhär:

Jag brukar fylla upp tills det nästan rinner över= 1:a gången.
Sen håller jag ett litet öga på när nivån är nästan i botten, fyller då på
upp till ca halvt. Du kommer att se att det är skillnad emellan olika
planter, när det kommer
till uppsugningsförmågan.

...och då svarade jag:

Tack för svar. Jag är dock fortfarande lite undrande här...

Det jag alltså egentligen undrade var, något omformulerat, om det krävs att vattennivån når upp till jorden i "pluggarna", eller om vattnet ändå kan sugas upp på något (mystiskt?) vis om vattennivån är lägre än så?

...men detta fick jag aldrig svar på. Eftersom jag nu ser att det är fler än jag som undrar om detta så skickade jag ett mail till dem igen, för att be om svar på den där frågan trots allt. Jag återkommer om jag får svar. Vad jag har märkt själv så håller dock fukten väldigt länge i plugboxen om det står lite vatten i den och plastlocket ligger på ovanpå, så någon sorts nytta gör nog vatten undertill, även om den inte når upp till jorden i planteringscellerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon