Motti
Har pelargoner som jag köppte på Pelargonmuse och som ranglat i väg på höjden ,tänkte faktiskt ta sticklingar nu och föröka dom ja så har man ju lovat bort en del också wink.gifär det för tidigt eller kan man chansa redan nu om man har soliga fönster till dom.Har bla en Vildpelargon så kallat Kanelpelargon som jag är väldigt rädda om ska jag våga att ta sticklingar redan nu ?vad tycker ni som har erfarenhet av Pelargoner.

Mvh Motti
gnon49
Tog sticklinga för ett tag sedan och igår planterade jag några i jord. Allteftersom rötter bildas sätter jag dom i jord. Skulle dom bli lite rangliga så toppar jag dom. Vet inte hur andra gör men pelargonerna börjar jag med relativt tidigt.
Eva i Skåne
Jag tycker det är helt okej att börja med pelargonerna nu. Jag brukar starta i februari, men vi är ju snart där. Jag har varit på väg att klippa i mina redan, men inte riktigt kommit igång.
Motti
Lite svårt att misslyckas igentligen tror jag så jag tar nog och klipper lite sticklingar försiktigt:)och försiktigt innerbär ju att man har mer att ta av om man skulle misslyckas ;)alltså tar man topparna först.Har också en French Vanilla att ta skott på smile.gif och en Tommy hängpelargon (nästan svart)alla har överlevt vintern tack och lov :)Pelargoner är underbara smile.gif
mamamaggan
Tar aldrig sticklingar före februari , har inga bra erfarenheter av det. För att lyckas bäst , som jag tycker , sätter jag sticklingarna direkt i såjord och nära kanten på krukan.

När de börjar växa vet man att de har fått rötter och kan sätta om dem i vanlig jord.
Platinum
Det beror väl också lite på när man väckt dom från vintervilan? Har hört sägas att man inte skall ta sticklingar förrän 2-3 veckor efter att de väckts och/eller när man ser att moderplantan vaknat ordentligt.
mamamaggan
Vad menar du med väckt dem från vintervilan ? Att du flyttar dem till rumstemp ?

Jag vinterförvarar mina i c:a tio plusgrader och dagsljus . När de börjar växa i februari tar jag sticklingarna. Sedan får de stå kvar på samma ställe och växa till sig.
Platinum
CITAT (mamamaggan @ 29-01-2011, 10:01) *
Vad menar du med väckt dem från vintervilan ? Att du flyttar dem till rumstemp ?

Jag vinterförvarar mina i c:a tio plusgrader och dagsljus . När de börjar växa i februari tar jag sticklingarna. Sedan får de stå kvar på samma ställe och växa till sig.

Jag förvarar mina mörkt och i lägre temperatur (2-5°C) och tar sedan fram dem i dagsljus och rumstemperatur.
ingrid fuxwall
Hade jag haft sådana där små runda grejor som man häller vatten på och som då växer - om jag haft det skulle jag tagit sticklingar redan. Får alltså vänta tills jag hittar dessa i handeln.
Peztis
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-01-2011, 12:09) *
Hade jag haft sådana där små runda grejor som man häller vatten på och som då växer - om jag haft det skulle jag tagit sticklingar redan. Får alltså vänta tills jag hittar dessa i handeln.

Du menar torvbriketter.
Kan du inte stoppa i ett glas med vatten så länge?
pelargonfreak
Det bästa är att gå på vad man tror själv för det som luckas för en går inte för en annan, jag har rotat i fönstret ,för ett par veckor sedan och rötterne kom fort, den här gången rotade jag i vatten fast man inte ska det och jag gör det aldrig annars, kul att testa sig fram rolleyes.gif
Fröken Knuff
Ja, håller med pelargonfreak, man får nog prova sig fram.. förra våren rotade jag sticklingar både i såjord och några i vatten. De som jag rotade i vatten växte om de andra med hästlängder och var sisådär dubbelt så stora när sommaren led mot sitt slut.. detta trots att vattenrotade får "känsliga" vattenrötter.. så det kan sannerligen variera! yes.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Peztis @ 29-01-2011, 22:06) *
Du menar torvbriketter.
Kan du inte stoppa i ett glas med vatten så länge?

I dag har jag köpt bricketter så nu ska jag klippa ner mina pelargoner
mamamaggan
Lyckas i stort sett aldrig med att få rötter på mina sticklingar i vatten , de bara ruttnar . När jag sätter dem i såjord dirrekt så lyckas jag nog med sådär 90% , tyvärr ibland för det blir så många pelargoner då . smile.gif
Peztis
Jag min toka är rät dålig på pelargoner men har precis nu beställt pelargonfröer. Tänkte att för mig brukar inte stiklingarna ta sig, de ruttnar alltid... Tydligen så står de alldeles för blött om foten.
Men jag vet att jag sådde ett eget frö för en massa år sedan och det blev en helt enorm pelargon av det fröet.
Så nu ska här sås!!! Dvs när fröerna kommer...
gnon49
CITAT (mamamaggan @ 31-01-2011, 21:23) *
Lyckas i stort sett aldrig med att få rötter på mina sticklingar i vatten , de bara ruttnar . När jag sätter dem i såjord dirrekt så lyckas jag nog med sådär 90% , tyvärr ibland för det blir så många pelargoner då . smile.gif

Tänk vad olika det är. Jag lyckas bäst med att sätta sticklingarna i vatten. Tjusningen är väl att det finns ingen trädgård eller trädgårdsentusiast som är den andra lik.
GroPia
Har tagit massor av pelargonsticklingar redan. Lite svårare ju tidigare man börjar med framför allt mögel.
Fördelen är att du kan toppa sticklingen ytterligare o få ännu en. Ca 17dagar har det tagit för mej att få dem rotade.

http://multifloras.blogspot.com/
Motti
Enligt expertisen ska man ju jordsätta sticklingar men jag tycker att tar man sticklingar i april maj verkar de ha lätt för att rota sig i vatten kanske på grund av att växtperioden har satt igång då.Mina Pelargoner har ståt inne i rumstempratur hela vintern har inget svalt rum att övervintra dom på men hörde på tv av en trädgårdsmästare att man kan smågöda dom och hålla liv i dom hela vintern om man vill så att de till och med blommar om de står i söderfönster.Jag lugnade mig faktiskt med att ta sticklingar men nu är det nog läge att sätta igång om det ska bli någon storlek på dom till försommaren.Måste skaffa mig en Pelargonbok !
Suz
CITAT (gnon49 @ 31-01-2011, 21:47) *
Tänk vad olika det är. Jag lyckas bäst med att sätta sticklingarna i vatten. Tjusningen är väl att det finns ingen trädgård eller trädgårdsentusiast som är den andra lik.

Jag lyckas också bäst med att rota dem i vatten!
Har provat annat men de bara ruttnar då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon