Full version: Hjälp med hönshus
Molngrabb
Efter ett par månader av att idéen om höns har växa så har jag och flickvän beslutat oss för att köpa. smile.gif
Det jag här i denna tråd vill veta är hur jag bör bygga mitt hönshus och gärna få se hur ni har byggt era.
Jag har beställt två böcker som handlar om att ha höns; "Höns i trädgård" av Karin Neuschütz och "Börja med höns" av Anette Sievers. I den förstnämnda ska det finnas lite tips på hur man kan bygga.

Vad bör jag tänka på när jag ska bygga? Isolering av rede eller inte? Jag har en idé om en grundram på antingen 3x2m eller 4x2 m och jag ska ha 4 hönor. Jag vet att det enligt jordbruksverket kan gå in ca 7 höns per kvadratmeter men jag vill ge mina lite plats. smile.gif
blomkronan
Vilket roligt projekt. Jag hoppa in i tråden för det vore kul om du kom med bilder och berättar om ditt bygge sen smile.gif

Lycka till smile.gif
Peztis
Har själv inte höns men de har på dagis så där måste man emellanåt kolla till - hua! Fåglar är inte min grej!
I alla fall...

Det är nog inte helt fel att ha det isolerat. På vintern blir det ju annars iskallt och det klarar de inte. På dagis har de hängt upp en värmelampa. En fd granne hade höns och hon hade även ankor och kalkoner då de större djuren hjälpte till att hålla värmen.
Molngrabb
Än så länge har jag klottrat ner långsida och kortsida efter måtten 4x2 meter. Men sen vet jag inte. Var ska jag ha redet t.ex? Ska jag ha det som en lös låda inuti buren eller ska jag ge mig på att bygga en låda där bakstycket sticker ut så att jag kan plocka äggen från utsidan av buren? Hur mycket plats behövs till fyra reden?

malarmaster
kan inget om höns men på alternativ.nu hittar du massor av folk som sysslar med fjäderfä.där finns ett eget forum på höns. Ulf
Therese3z
Vad roligt att ni ska ha höns! Det är underbart, de är otroligt charmiga och kul att ha och göra med! Jag har haft höns i 14 år, och än har jag inte tröttnat! happy.gif

Det verkar som att alla som har höns har sin helt egna uppfattning om vad som är "rätt & fel" om precis allt som har med hönshållning att göra. Man får lära sig sålla bland alla stormade åsikter och skaffa sig en egen!

Du skriver "rede" men jag antar att du med det menar är "hönshus" (eftersom måtten som står nämnda efter "redet" är mer av huskaraktär, sett till storlek.) smile.gif
Det finns många som inte isolerar sina hönshus det minsta och inte heller har någon värme på åt dem. Är det ett litet hus, med många djur (som då kan hjälpas åt att få upp temperaturen några grader) som dessutom är av en härdig ras så klarar de bevisligen detta. (Eftersom många har det just så.)
En del kör mellanvägen - isolerar men har ingen extra värme alls.
Jag själv isolerar och har sen dessutom ett element åt dem så det alltid är plusgrader åt dem. Dels för att jag tycker att de ska ha det så (för djurens skull helt enkelt!) och sen även av praktiska skäl. Bland annat så slipper man krånglet med frysande vattenskålar samt sönderfrusna ägg.

Men jag måste nog säga att jag inte riktigt förstår din fråga om vart du ska ha redet? Buren; är det ute i rastgården eller inne i hönshuset?

Klint
Hej! Jag har heller aldrig haft höns men funderar på att skaffa Kul tråd vill gärna se fortsättningen, Det jag tror malarmaster skriver är här på odlaforumet under Allmänt forun finns en avd Husdjur där finns en tråd Höns det är snart 1000 inlägg i den med många fina bilder och praktiska råd Hönsexperterna på odla håller till där!
Myosotis
Bästa boken: "Höns" av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman. Kolla på biblioteket.
Det räcker med ett rede till fyra hönor, kanske två men de behöver absolut inte varsitt. Storleken på redet är det inte så noga med, det beror ju på hur stora hönsen är också. Redet kan sitta en bit upp på väggen.
Hönshuset måste vara dragfritt, isolering är inte så viktigt (beror på hur långt norrut du bor och vilka raser du har), men vad som är väldigt viktigt är att undvika springor. Risken för att du får in ohyra, t.ex. kvalster, är ganska stor, och de bor i springor. Så om du har ett isolerat hönshus där kvalsterna kan krypa genom springor i väggen och bo i isoleringen kan du elda upp huset och börja om, då blir de så många att de äter upp hönsen, och de går inte att få bort utan att riva upp väggen. Sträva efter släta ytor som du kan måla för att kvalster/hönslöss etc. inte ska ha någonstans att ta vägen, detsamma gäller för rede, sovpinne, fönster, tröskel och andra vinklar och vrår.
Planera in en gödselskiva under pinnen, man slipper mycket skit på golvet och den är lätt att rengöra varje dag.
Var ska du förvara hönsmaten? Kan det vara en idé att planera in en hörna av hönshuset till förvaring av säckarna?
Ytor att ställa något på är också alltid bra att ha.
Jag har gjort felet att ha för små och för få fönster (det var ett trekantigt planerat uppe i gaveln också men det var feltänk) så det är lite mörkt, får fixa ett fönster till. Mycket ljus är bra, fönsternas yta ska tydligen vara 5-8% av golvytan. Om man sätter fönsterna högt upp skiner vintersolen in men taket ger ett visst skydd för sommarens höga, för varma sol.
När det är kallt och snö kan de vara ovilliga att gå ut, då kan det vara en bra idé att ge dem tillgång till sandbad inne. Fundera på att avsätta en hörna till det.
Kryddan03
Gödselskiva? Jag som trodde att att den korrekta termen var bajsbricka alt skitplatta. laugh.gif
Molngrabb
"Höns i trädgård" av Karin Neuschütz och "Börja med höns" av Anette Sievers är hemma. Tyvärr så blir det, på grunda av olika anledningar, inget hönsprojekt förrän nästa år så jag låter tråden ligga vilade så länge. Givetvis så mottages alla praktiska tips med stor tacksamhet. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon