Full version: Dansk körvelsoppa
sanna
Min inomhusodlade danska körvel håller på att växa mig över huvudet! Har någon ett smaskigt recept på körvelsoppa - the Danish way?

Sanna smile.gif
Virgo
ur danskens kokbok:

2 l färska späda körvelblad
vatten, salt
ca 2 msk smör
2 msk vetemjöl
1 l vatten
1-2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl mjölk eller grädde
salt och peppar

Skölj körveln väl. Hacka grovt.
Smält smöret i en gryta, lägg i körveln och låt det fräsa med ett par minuter. Strö över mjölet och rör om, späd med buljongspad lite i taget, tillsätt ev mer buljongtärning samt mjölk eller grädde, låt koka ett par minuter.
Krydda med salt o peppar

Servera med gott vitlökskryddad bröd och en gammeldansk smile.gif
sanna
Dejligt Virgo!
Mange tak! wub.gif

Här skall njutas! Har bara ätit körvelsoppa i Danmark och där är det väl ett sant vårtecken om jag inte tar helt fel...?

Gammeldansk påbjudet, det låter som om jag kanske borde fixa en dansk afton för några vänner? Med mycket Tuborg också...
I så fall behöver jag lite smörrebrödrecept också! Eller andra exempel på
aftensmad?

Farvel sålaenge!
Sanna smile.gif
sanna
Virgo!
Gjorde din körvelsoppa, den blev delikat! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Tyckte att jag hade så mycket körvel, men jag fick ändå dryga ut med lite persilja, vilket säkert är helgerån ur dansk synvinkel, men som sannerligen inte försämrade smaken ur min! Till och med ett av de små kräsna barnen åt...wink.gif

Dansk körvel inomhus under vintern blir hädanefter min melodi! Rekommenderas! Vårkänslor!!! wub.gif

Sanna smile.gif
Virgo
Va kul att den smakade!
Har man inte tillräckligt med körvel kan man dryga ut med späda nässlor.
Men dessa är nog lite svåra att få tag i nu denna vargavinter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon