Full version: Dansk krvelsoppa
sanna
Min inomhusodlade danska krvel hller p att vxa mig ver huvudet! Har ngon ett smaskigt recept p krvelsoppa - the Danish way?

Sanna smile.gif
Virgo
ur danskens kokbok:

2 l frska spda krvelblad
vatten, salt
ca 2 msk smr
2 msk vetemjl
1 l vatten
1-2 grnsaksbuljongtrningar
2 dl mjlk eller grdde
salt och peppar

Sklj krveln vl. Hacka grovt.
Smlt smret i en gryta, lgg i krveln och lt det frsa med ett par minuter. Str ver mjlet och rr om, spd med buljongspad lite i taget, tillstt ev mer buljongtrning samt mjlk eller grdde, lt koka ett par minuter.
Krydda med salt o peppar

Servera med gott vitlkskryddad brd och en gammeldansk smile.gif
sanna
Dejligt Virgo!
Mange tak! wub.gif

Hr skall njutas! Har bara tit krvelsoppa i Danmark och dr r det vl ett sant vrtecken om jag inte tar helt fel...?

Gammeldansk pbjudet, det lter som om jag kanske borde fixa en dansk afton fr ngra vnner? Med mycket Tuborg ocks...
I s fall behver jag lite smrrebrdrecept ocks! Eller andra exempel p
aftensmad?

Farvel slaenge!
Sanna smile.gif
sanna
Virgo!
Gjorde din krvelsoppa, den blev delikat! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Tyckte att jag hade s mycket krvel, men jag fick nd dryga ut med lite persilja, vilket skert r helgern ur dansk synvinkel, men som sannerligen inte frsmrade smaken ur min! Till och med ett av de sm krsna barnen t...wink.gif

Dansk krvel inomhus under vintern blir hdanefter min melodi! Rekommenderas! Vrknslor!!! wub.gif

Sanna smile.gif
Virgo
Va kul att den smakade!
Har man inte tillrckligt med krvel kan man dryga ut med spda nsslor.
Men dessa r nog lite svra att f tag i nu denna vargavinter!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon