Full version: Sidensvansar en masse
theseraphim
Ute och fotade med det groteskt stora objektivet och hittade någonstans mellan 12 till 16 sidensvansar på samma ställe i en stor flock, smått otroligt för mig som är glad om en fiskmås vill visa sig när jag fotar. Taget på ca 30-40 meters avstånd utan digital förstoring...:-)

[attachment=57767:sidensvans.jpg]
Huggorm
Riktigt bra bild för att vara på såpass långt avstånd. Kul med sidensvansar också, jag har inte sett några på flera år tror jag
omk
Kul fåglar de där "svansarna" ! Vacka också !

Här omkring drar de runt varje vinter som ett tonårsgäng vars fritidsgård brunnit ner. Än här, än där.
Grannens rönnbärsträd blev helt renrakat på bär på en dryg timma i slutet av november.

Ser dem aldrig på sommaren, dock. Då kanske de lever mera solitärt och ute i skogen ?

Jag ser att de sitter i en en. Äter de enbär också tror ni ? Trots den skarpa och bittra smaken ?
Olle A
På sommaren finns de inte i Syd- och Mellansverige alls, utan de häckar i Lapplands skogar och bortåt Sibirien. På hösten och vintern drar de söderut, olika långt olika år beroende på hur mycket rönnbär det finns. Om de äter enbär vet jag inte, men i brist på rönnbär duger också gamla äpplen bra.

Olle
omk
Aha, de gillar "svalkan" i Sibirien ... biggrin.gif

Ja, äpplen finns det ju massor av här (får/tar de rynkiga på jobbet), men jag ser dem aldrig i äpplena som ligger på marken, ska de högre upp kanske ??
Överbölingen
En underbar liten gynnare.

Det händer att vi missar nätet på havtornen före första frosten och ungefär vart tredje år missar vi skörden. Flockar på upp mot 200 fåglar passerar på väg sönnanut. En knapp time så är det renrakat på bär.

Men det unnar vi dem. De är ju så underbart vackra.
Olle A
CITAT (omk @ 27-01-2011, 00:09) *
Aha, de gillar "svalkan" i Sibirien ... biggrin.gif

Ja, äpplen finns det ju massor av här (får/tar de rynkiga på jobbet), men jag ser dem aldrig i äpplena som ligger på marken, ska de högre upp kanske ??

Jag tror inte att det är nödvändigt. Här har de ätit äpplen på marken också.

[attachment=57770:Sidensva...igerad_2.jpg]

Olle
omk
Okej, får vänta på nästa "invasion" ....
smuleborg
Vi såg sidensvansar idag, en bit upp i lönnen. Vi kan inte minnas att vi någonsin sett dem på tomten förut. Vi fyller femtioelva fågelautomater med hampa, solrosfrön och jordnötter (inga äpplen), så det är väl inte det som lockat hit dem. Ett gäng i lönnen, vi blev stående och bara tittade.
Olle A
Vad roligt! Det är alltid trevligt när sidensvansarna kommer och hälsar på.

Olle
Gossen Ruda
Hade ett par på besök förra veckan. De åt på äpplena jag slängt ut och det är väl nästan det enda man kan bjuda på som accepteras. Förutom rönnbär men de är nog definitivt slut nu.
Klint
På vårt nya ställe hade vi 40-50st idag! De satt i en ganska stor buske med röda bär jag var 1/2met ifrån dem
Sen flög de fram och tillbaks en stund Det var snart nästan rent på bär.Det var väl de som sjöng så fint?
Det var verkligen jätteroligt att ha dem där jag blev så där lycklig0 wub.gif
amaira
CITAT (smuleborg @ 06-02-2011, 20:30) *
Ett gäng i lönnen, vi blev stående och bara tittade.

På sidensvansar ska man framför allt lyssna!! biggrin.gif Eller, man hör dem först, sedan lyfter man blicken och ser dem. Så, ja Klint, det är de som "sjunger" så fint. Som de ljuvaste skira silverklockor låter de. wub.gif
Myosotis
Sidensvanslätet är verkligen underbart vackert, men det är inte sång utan kontaktlätet man hör.
smuleborg
CITAT (amaira @ 19-02-2011, 09:48) *
På sidensvansar ska man framför allt lyssna!! biggrin.gif Eller, man hör dem först, sedan lyfter man blicken och ser dem. Så, ja Klint, det är de som "sjunger" så fint. Som de ljuvaste skira silverklockor låter de. wub.gif

Vi lyssnade också, det ska du veta flirting.gif . Hörde först, det fick oss att lyfta blicken. Har varken hört eller sett dem sedan dess.
amaira
CITAT (smuleborg @ 20-02-2011, 19:44) *
Vi lyssnade också, det ska du veta flirting.gif . Hörde först, det fick oss att lyfta blicken. Har varken hört eller sett dem sedan dess.

Mmm, så är det oftast. Man hör dem först.
Jag kan barainte låta bli att "tala om" deras ljuvliga läte, när man pratar om sidensvansar. För visst är de något helt otroligt vackra! Ändå fascineras jag ännu mera av de spröda silverklockornas ljuva ringande i luften.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon