|
Therese3z
31-01-2011, 13:16
CITAT (Orkidétjuven @ 30-01-2011, 03:23)  Dock är stora älsklingarna slamkrypare. Små landlevande fiskar.
Fåglar är annars stora passionen och jag är imponerad av dina fåglar Therese. HAr du ngn webbsida? möjligen inte en med ngt som heter kull eller så? Säljer du? Min sambo hade fler arter av fasaner när han bodde på landet. Det är nog tänkt att den hobby drar igång igen när vi flyttar hem och hittar ett eget hus på landet. Slamkrypare är otroligt fascinerande! Jag förstår verkligen din passion för dem! Jo, du har helt rätt, det är jag som har hemsidan kullholen.se. Jag tyckte det var så frustrerande att det inte fanns någon vettig sida på svenska med fasanfakta, så jag försöker att skriva ner allt allteftersom jag lär mig och hittar "nya" fakta om deras skötsel och allt däromkring. Både för mig egen skull (så jag inte glömmer typ) men framför allt så att andra förhoppningsvis också kan ha glädje och nytta av det.  Jag säljer i den mån jag har några att sälja, det beror på hur avelssäsongen går helt enkelt. Jag har funderat på att ha en liten "till salu"-avdelning på sidan, men det har inte blivit av än. (Jag räknar med att om någon är intresserad så mailar väl den och frågar.)  Och det är klart ni ska ha fasaner när ni flyttar hem igen! Dom är underbara!
Orkidétjuven
01-02-2011, 07:20
CITAT (NiklasTyreso @ 31-01-2011, 09:24)  Tänk om man kunde förstärka metalicfärgerna med selektiv avel. Fina djur!
Instämmer! Man ska aldrig ha djur som är fångade vilt. Djur som inte förökar sig i fångenskap ska man låta bli. Det är dessutom olagligt att fånga djur i det vilda. / Niklas Man kan ju inte avla på några djur som aldrig har avlats i fångenskap. Alla husdjur var ju vilda från början. Mitt hopp är ju att kunna föröska dessa just för att slippa fånga i det vilda i framtiden. Detta gäller jhu alla djur. Dessutom är det inte riktigt så olagligt som du tror. Många arter är fortfarande vildfångade helt lagligt. Flera Grodor, ormar, fåglar och fiskar. Främst salvattensfiskar där majoriteten är viltfångade. Sen går det ju diskutera detta hurvida det är etiskt osv...
smuleborg
01-02-2011, 20:42
CITAT (Orkidétjuven @ 01-02-2011, 07:20)  Sen går det ju diskutera detta hurvida det är etiskt osv... Ja, det är ju det.
Visst kan vi diskutera det etiska i vildfångst av akvariefiskar. Vi kan börja med att jämföra med fångst av matfisk: Den mängd akvariefisk som fångas varje år, motsvarar viktmässigt betydligt mindre än en procent av all matfisk - inklusive vattnet som fanns i påsarna när akvariefiskarna vägdes. Det rör sig alltså om promillen, vilket är bra att känna till när akvariehobbyn utmålas som ett hot mot olika fiskbestånd. Så vitt man vet har akvariefiskfångt hittills inte utrotat några arter. Rykten går ibland, men när det granskas visar det sig så gott som alltid att miljöförstöring är den verkliga boven. Därmed inte sagt att man inte bör ha koll på det hela så att allt går rätt till. Ibland går också rykten om att en stor del av de fångade fiskarna är döda när de kommer fram. Sanningen är att en sändning med mer än 5% döda fiskar anses så dålig att grossisten i regel väljer en annan leverantör nästa gång. Att ge småfiskar ett ekonomiskt värde är en uthållig och bra inkomst för många byar läng med tropiska floder. I regel är fiskarna för små för att kunna ätas, men betalas mångdubbelt mer per kilo än matfisk. Avarter finns säkert, men i stort är akvariehobbyn inte det hot mot miljön den ibland utmålas som.
Olle
smuleborg
02-02-2011, 19:26
Att akvariehobbyn utmålas som ett hot mot olika fiskbestånd är något som gått mig förbi. Olle, jag tror att alla här - så även jag - har förstått att du är en sann djurvän.
Jag ställde frågan, varför hålla vilda djur som husdjur? Det kan väl ändå inte vara för djurens skull? Jag minns för en massa år sedan; under studierna hade jag ett sommarjobb, i fikarummet fanns en sköldpadda i ett litet akvarium. Den kravlade hela tiden mot glaset. Jag led med den och lekte med tanken att släppa ut den, men det hade inte heller varit (i vårt klimat) rätt resonerade jag (eller så hade det varit rätt). Jag har andra exempel. Visst, alla husdjur var vilda från början. Vi kanske ska sätta p för domesticering av vilda djur och sätta p för att hålla vilda djur (ormar, sköldpaddor o.s.v. os.v.) i fångenskap (om det inte handlar om skydd för artens överlevnad). Mitt exempel: sköldpaddan som kravlade mot glaset, såsom en möbel eller ett för människan tidsfördriv.
Nu ska jag hålla käft i denna tråd, förlåt trådskapare (och alla ni andra) för att jag ballade ur.
Smuleborg, jag tycker gott att du kan fortsätta att skriva då denna diskussion är ganska intressant. Det jag skrev om akvariefiskfångst var inte menat som ett försvar för egen del, utan för hobbyn i stort. Orkidétjuven skrev att de flesta saltvattensfiskar är vildfångade och ifrågasatte det etiska i det, så jag tyckte att lite fakta kunde vara på plats. Själv har jag inte många fiskar som har importerats kommersiellt. Jag håller mest på med killis, en fiskgrupp som anses besvärliga och kortlivade och knappast är intressanta att ha i lager. De flesta killis man ser på utställningar är privatodlade, och härstammar ofta från ett fåtal exemplar som någon akvarist har fångat och tagit hem själv.
Jag håller med om att det är fruktansvärt när någon håller en sköldpadda på det sättet du beskriver. Likaså att ha fiskar i små runda skålar, där de lätt får syrebrist och har det alldeles för trångt för att kunna växa naturligt. Ett skräckexempel jag hörde om en gång var när någon hade köpt en liten paroonhaj till en sådan kupa. Arten är visserligen ingen haj utan en mal, men kan ändå bli två meter lång i det vilda. Att ha vildfångade högre djur än fiskar (och möjligen vissa terrariedjur) är jag mycket tveksam till, och vilka djur man än väljer att ha måste man känna till kraven de har och kunna tillgodose dem. Det hjälper inte hur läckra djuren är, kan man inte ge dem rätt utrymme, miljö, foder osv ska man inte ha dem.
Olle
Orkidétjuven
03-02-2011, 06:48
Jag är medveten om det du beskriver om just gällande fiskar. När jag menade etiskt menade jag egentligen alla djur. Bara för att rätta mig själv lite.  Största hoten mot många djurarter fom extotiska fåglar är just till handeln, svarta marknaden för att "husdjur". Trafficking med djur är faktiskt större och mer inkomstbringandei vad jag har förstått än med handeln med människor är- Det är hemskt. JAg läste en undercoverartikel om och med en "smugglarkung" som kunde fixa allt. Om priset var rätt så en panda, och han hade tom en ödla på listan som har betraktasts utdöd i två årtionden.- Det var bara lite om det. Se om jag kan hitta artikeln till er ifall ni vill läsa den med.
Myosotis
03-02-2011, 13:36
CITAT (smuleborg @ 02-02-2011, 19:26)  ...Nu ska jag hålla käft i denna tråd... Nej gör inte det, det är en viktig diskussion. Jag undrar också vad vissa håller på med när de har stora ormar som ligger hoprullade tre varv i pyttesmå terrarier. Man får en känsla av att det är tufft att ha orm, en statussymbol, men det viktiga är ju att ormen får ett bra liv och att husse/matte är påläst. Dvs. jag tycker inte att det är fel att ha orm, men vissa borde inte få ha det. Men det gäller ju i och för sig hund också.
NiklasTyreso
04-02-2011, 10:44
CITAT (Myosotis @ 03-02-2011, 13:36)  Nej gör inte det, det är en viktig diskussion. Jag undrar också vad vissa håller på med när de har stora ormar som ligger hoprullade tre varv i pyttesmå terrarier. Man får en känsla av att det är tufft att ha orm, en statussymbol, men det viktiga är ju att ormen får ett bra liv och att husse/matte är påläst. Dvs. jag tycker inte att det är fel att ha orm, men vissa borde inte få ha det. Men det gäller ju i och för sig hund också. Jo, det gäller alla djur att man ska sköta om dem på rätt sätt. Jo, visst dras olämpliga personer till djurslag som kan uppfattas som tuffa och häftiga, precis som det olämpliga personer dras till vissa yrken. Synd om de som har ett genuint intresse och föder upp djur ska drabbas av olika stollar som skaffar samma djurslag (eller kanske växtslag också?). CITAT (Orkidétjuven @ 03-02-2011, 06:48)  Största hoten mot många djurarter fom extotiska fåglar är just till handeln, svarta marknaden för att "husdjur". Trafficking med djur är faktiskt större och mer inkomstbringandei vad jag har förstått än med handeln med människor är- Det är hemskt. JAg läste en undercoverartikel om och med en "smugglarkung" som kunde fixa allt. Om priset var rätt så en panda, och han hade tom en ödla på listan som har betraktasts utdöd i två årtionden.- Det var bara lite om det. Se om jag kan hitta artikeln till er ifall ni vill läsa den med. Hittade du en lista på utrotningshotade djur som var till salu så tycker jag att du ska ta en skärmdump av sidan och tipsa polisen (eller tullen). CITAT (Olle A @ 31-01-2011, 07:05)  Varför det? Det finns redan alldeles tillräckligt med konstlade fiskar i akvariehobbyn. Kan vi inte låta någon fisk se ut som den alltid har gjort? När djur föds upp i fångenskap annorlunda nya färger, mönster, former än de har i naturen, då minskar efterfrågan på viltfångade djur (som ofta har parasiter och är dåligt anpassade till ett liv i fångenskap). Ingen är intresserad av att ha vilda kinesiska karpar i akvarum, när det finns fina guldfiskar (odlade former). / Niklas
NiklasTyreso
04-02-2011, 12:31
CITAT (smuleborg @ 02-02-2011, 19:26)  Jag ställde frågan, varför hålla vilda djur som husdjur? Det kan väl ändå inte vara för djurens skull? Jag minns för en massa år sedan; under studierna hade jag ett sommarjobb, i fikarummet fanns en sköldpadda i ett litet akvarium. Den kravlade hela tiden mot glaset. Jag led med den och lekte med tanken att släppa ut den, men det hade inte heller varit (i vårt klimat) rätt resonerade jag (eller så hade det varit rätt). Jag har andra exempel. Visst, alla husdjur var vilda från början. Vi kanske ska sätta p för domesticering av vilda djur och sätta p för att hålla vilda djur (ormar, sköldpaddor o.s.v. os.v.) i fångenskap (om det inte handlar om skydd för artens överlevnad). Mitt exempel: sköldpaddan som kravlade mot glaset, såsom en möbel eller ett för människan tidsfördriv. Sätt inte P för domesticering av vilda djur! Domesticera och föd upp djuren istället så behöver man inte fånga vilda djur. Domesticerade djur är mycket bättre anpassade för ett liv i fångenskap och de har ofta vackra utseenden som inte går att få tag på hos vilda djur. Idag går det bra att köpa även svenskfödda landsköldpaddor med cites-intyg. /Niklas
Orkidétjuven
05-02-2011, 22:32
Som en liten notis föredrar jag att ha viltformen av djur än en människopåverkad ras, hybrid eller art.  Jag vill inte ha ngra nya mönster, färger eller förlängda kroppsdelar. JAg vill hellre ha djuret som det ska se ut i det vilda. Dessutom är ju många djur så otroligt avlade att det medför fler problem för deras livshållning. Detta gäller allt från hundar till fiskar. Visst kan man avla på djur, men behåll deras natur och avla dem inte som experiment för att göra dem mer estetiska.
Jag har två nakenkatter och fyra afrikanska jättesnäckor (landlevande)
Huggorm
03-04-2011, 10:50
Denna ryss har en del ganska ovanliga husdjur: Hemsida
Meriona
03-04-2011, 18:45
Det är tur att det är förbjudet i Sverige tycker jag.
CITAT (Platinum @ 27-01-2011, 14:56)  Malaysiska sandsnäckor är inte svåra att hålla. Ett litet minus kan de ges för att de förökar sig som ogräs dvs ganska fort och i hyfsad mängd, i mitt tycke är dock inte snäcktillväxten något problem då de mest håller sig i gruset så man inte märker av det stora antalet (till skillnad från en del andra arter som kan te sig som att de är på invasionståg). Ett stort plus får de dock för att de är suveräna städare, de håller akvariet rent från överblivet foder men låter bli att mumsa på växterna så länge det inte är döda växtdelar. Nackdelen kan man komma till rätta med genom att skaffa några Anetome helena, snäckätande snäckor. Fast risken är ju att de också börjar bli jättemånga... Förutom dessa två snäckor har jag just nu div. fiskar och räkor, vissa mer och andra mindre vanliga. De lite mindre vanliga är nog hypancistrus L316, prickig blåögonfisk ( Pseudomugil gertrudae) och regnbågsgobi ( Tateurndina ocellicauda). Har även en falsk kartsköldpadda (arten heter så, hon är en riktig sköldpadda) och en helt vanlig (men ovanligt fin  ) bonnkatt.
Har grekiska landsköldpaddor. En vuxen grupp samt några av deras ungar och ett gäng av de vuxnas blivande avkommor i äggkläckaren :-)
lottapotta
01-05-2011, 22:07
Vi har en alldeles vanlig hund av ovanlig ras (Broholmer) som är så ovanligt fantastisk att han räddade livet på en liten ekorrunge som kommit vilse in på vår gräsmatta... Han låg länge och tittade och buffade på något och vi såg inte vad det var. När vi gick dit för att se, så såg vi lille "Bidde" som vi kallade honom. Vi hade honom några dagar i en fågelbur och matade med getmjölk innan han lämnades bort till ett ställe där de tar hand om vilda djur som kommit fel. Där har han fått en annan liten ekorrkompis som ska ut när den blir stor. Så vi hade ett ovanligt husdjur i ett par dagar... Här är en bild på hjälten: [attachment=60234:hj_lten_Leo.jpg]
Biggan_
01-05-2011, 23:26
CITAT (lottapotta @ 01-05-2011, 23:07)  Vi har en alldeles vanlig hund av ovanlig ras (Broholmer) som är så ovanligt fantastisk att han räddade livet på en liten ekorrunge som kommit vilse in på vår gräsmatta... Han låg länge och tittade och buffade på något och vi såg inte vad det var. När vi gick dit för att se, så såg vi lille "Bidde" som vi kallade honom. Vi hade honom några dagar i en fågelbur och matade med getmjölk innan han lämnades bort till ett ställe där de tar hand om vilda djur som kommit fel. Där har han fått en annan liten ekorrkompis som ska ut när den blir stor. Så vi hade ett ovanligt husdjur i ett par dagar... Här är en bild på hjälten: [attachment=60234:hj_lten_Leo.jpg] Vilken underbar hjälte! Jag har kollat igenom din blogg om Leo, och vilka fantastiska bilder det fanns på honom där! Grattis till en jättefin hund!
skånepåg
02-05-2011, 00:34
Jag vill ha tarantlar igen, undrar vad katten hade tänkt då
Lunch ???
lottapotta
02-05-2011, 16:55
CITAT (Biggan_ @ 02-05-2011, 00:26)  Vilken underbar hjälte! Jag har kollat igenom din blogg om Leo, och vilka fantastiska bilder det fanns på honom där! Grattis till en jättefin hund! Vad kul att du kollat in Leos blogg! Och kul att du gillar bilderna! Jag berättade för Leo att du tyckte att han är en hjälte. Han såg mycket nöjd ut...
Alexander-VG-zon3
02-05-2011, 20:08
CITAT (ohlson @ 15-04-2011, 09:06)  Har grekiska landsköldpaddor. En vuxen grupp samt några av deras ungar och ett gäng av de vuxnas blivande avkommor i äggkläckaren :-) så söta, vi hade något likande när jag vare yngre och bodde hemma. någon sköldpadda med samma typ av skal fast från Turkiet. vet inte vad den heter, kanske nåt så enkelt som turkisk landsköldpadda ? är dom dyra dessa ? vad vill dom ha för utrymme ? kan dom vara ensamma eller fler ? kan två av samma kön trivas ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|