Hur bör man förvara vitlök så att det inte bara är ett tomt skal med svampsorer i när man skall ta vitlöken? Kylskåpsförvaring borde ju sakta ned svampens tillväxt men då tar väl andra matvaror smak av vitlöken?
CallEva på Öland
09-02-2004, 12:55
Hej där!
Jag förvarar min i jordkällare, dvs mörkt och svalt.
De brukar "hålla sig" fina fram till mars för att sedan relativt snabbt börja "växa"
Calle från Öland kisande mot solen
Ingrid på Västkusten
09-02-2004, 13:44
Bör är en ca 10-12 grader enligt mina böcker. Jag kör själv allt i rumstemp men råkar också ut för att vissa klyftor bara försvinner.
De asiatiska hller sig till starten av April sedan är de 'gonenrs' - 'silverskins' klara sig längre.
Av de asiatiska som klarar sig längst är det oftast de minsta lökarna så dte här med storleken är absolut inte sant alls. Ju mindre vitlök ju bättre hållbarhet.
Hälsar Ingrid
Susanna
10-02-2004, 19:45
Hej hej!
Jag förvarar min vitlök i rumstemperatur och det är efter råd i Vitlökshäftet skrivet av Åke Truedsson. Den har hållit sig åtminstone till i maj året efter skörd. Olika sorter har ju olika lagringstid men i maj tar min skörd alltid slut.
Enligt Truedsson tror en vitlök som ligger i kylen att det är vinter och den går då i vila. När man tar ut den i rumstemp tror den att våren och sommaren är här och då sätter den fart vilket gör att den ruttnar eller bara försvinner. Det problemet är vanligt med köpt vitlök eftersom affärerna ofta förvarar vitlöken med andra grönsaker i kylrum. När löken sedan kommer hem och hamnar på bänken blir den dålig.
Hälsningar från en vitlöksfantast
Susanna
Det just köpt vitlök som jag har problem med.
Så då bör jag alltså förutsätta att affären förvarat den kallt och då bör jag också förvara den kallt. För att undvika att andra matvaror tar smak av vitlöken har jag sett att det finns "lökformade" små behållare i oglaserad keramik som man kan förvara vitlök i , vet inte om det hjälper.
Ingrid på Västkusten
11-02-2004, 07:55
Aha - köpt :-)
Ner i kylskåpet med den!
Jag tycker inte den luktar alls i kylskåpet vad jag minns ;-)
Hälsar Ingrid
Tittiluringen
11-02-2004, 10:27
Hej hopp!
Jag har alltid min (köpta) vitlök i kylen och ALDRIG har jag kännt att nåt tagit smak. Dom luktar ju inte ens när dom ligger i sina naturliga förpackningar.
Jag tror inte du behöver inhandla några vitlöksgömmor, bara om du vill ha dom framme men ändå lite snyggt undanstoppade.
Kram Tittiluringen
(vitlök är ju så gott)
Jag köper aldrig vitlök i Sverige för den är ofta felbehandlad. Har förmånen att kunna handla i Spanien (20:- kr/kg!) det jag inte odlar själv. Köper ett halvt kilo åt gången och förvarar bara i rumstemp i en lerkruka. Visst händer det att någon klyfta är tom ibland, men det får man väl ta.
När vi ändå är inne på ämnet förvaring - jag blir ofta ledsen när jag handlar och ser hur frukt och grönt "misshandlas" i butiken (och antagligen på vägen dit). Tomater skall t ex förvaras i rumstemp. och MÖRKT, då eftermognar de fint, men när de legat eller transporterats i kyla så avstannar mognaden och de bara ruttnar.
Bananer tål inte lägre temp än 13 grader, men hanteras ofta fel på väg till butik och sedan hem. Jag slår alltid in dem i blompapper i affären när det är väldigt kallt ute.
Rekommenderar också varmt Truedssons häfte om vitlöksodling.
CITAT (Nina H @ 12-02-2004, 09:39)
Jag köper aldrig vitlök i Sverige för den är ofta felbehandlad. Har förmånen att kunna handla i Spanien (20:- kr/kg!) det jag inte odlar själv. Köper ett halvt kilo åt gången och förvarar bara i rumstemp i en lerkruka. Visst händer det att någon klyfta är tom ibland, men det får man väl ta.
Matpriserna inom EU närmar sig varandra, i Spanien går priset upp medan det sjunker något i Sverige. Vitlök för 25kr/kg är ju vanligt i Sverige, om än felaktigt förvarad vitlök!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.