Full version: Förgiftad barnmat
Vippan
Barnen matas med förgiftad mat som innehåller mangan, arsenik och kadmium det har framkommit i en svensk undersökning.Jag tycker barnmatstillverkarna borde stoppa tillverkningen omgående och sluta att förgifta små gulliga bebisar.
*Stintan*
Usch det är för jävligt helt enkelt. Har folk helt slutat laga egen mat till sina små kan man ju undra också. Tyvärr fanns det väl sån skit även i modersmjölksersättning och där borde man ju omgående se till att få bort sånt innehåll eftersom det är svårt att byta ut mot något annat.
Vippan
Ja har inte föräldralediga tid att laga mat till det bästa dom har visst är det lite konstigt,fast barnen får i sig gifter redan i navelsträngsblodet skrämmande..
theseraphim
Den viktigaste frågan är om det här har varit en engångsföreteelse dvs att det rör ett parti eller om det funnits i där länge. Å andra sidan kan det nog inte gjort det eftersom just barnmat testats ganska regelbundet.
Ingen fel på burkarna i och för sig så länge de inte innehåller tungmetaller, däremot tyckte jag att det nästan var vanligare att barnen bara fick burkmat för tex 20 år sedan än nu då det blivit trend att laga god och nyttig bäbbemat.
Vippan
Hur är det med innehållsförteckningarna på barnmaten är den utförlig??Låter sunt och bra att föräldrarna har börjat lagar nyttig mat till sina bebisar.
Gunilla T
Ja, det är lätt att bli upprörd när det gäller små barn men vi bär alla på hundratals kemikalier i vår kropp och en del följer med modersmjölken till barnen.

http://www.lakareformiljon.org/index.php?o...a&Itemid=22

Hela den industrialiserade matproduktionen bygger på stor användning av kemikalier. Var kan man garanterat hitta mat som inte innehåller kemikalier? Vi har massor med tungmetaller i våra jordar och vattendrag. Vi importerar foder och mat som framställts med farliga kemikalier av vilka en del är förbjudna i Sverige men importen är det inte.

Så länge vi som konsumenter accepterar och betalar så kommer detta att bli värre och värre.
JRo
Testerna gällde modersmjölkersättning och gröter till små barn. Halterna var under gränsvärderna inom EU, men eftersom Sveriges hållning är att de är för högt satta, så vill de nog skapa opinion för lägre gränser, nu lagom några veckor innan frågan ska tas upp inom EU.
Tillverkarna var fullt medvetna om vilka halter de hade. T.ex mangan hade några tillsatt eftersom det är en metall man kan ha brist på.
Så det är ju inte så att småbarnen blir förgiftade...
Anki på Öland
Och livsmedelsverkets reaktion på undersökningen var väl om något typisk.... "konsumenten behöver inte oroa sig, vi ska titta på undersökningen......"
Gunilla T
CITAT (JRo @ 28-01-2011, 13:08) *
Testerna gällde modersmjölkersättning och gröter till små barn. Halterna var under gränsvärderna inom EU, men eftersom Sveriges hållning är att de är för högt satta, så vill de nog skapa opinion för lägre gränser, nu lagom några veckor innan frågan ska tas upp inom EU.
Tillverkarna var fullt medvetna om vilka halter de hade. T.ex mangan hade några tillsatt eftersom det är en metall man kan ha brist på.
Så det är ju inte så att småbarnen blir förgiftade...

Det blir något konstigt att prata om gränsvärden när det t.ex. gäller kadmium som var en av metallerna i maten. Kadmium beräknas ha en halveringstid på 10 - 30 år vilket betyder att det anrikas i organismen.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=16395&a...=43058&l=sv
Carl
Tur att man är över 9 månader!
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 28-01-2011, 15:21) *
Det blir något konstigt att prata om gränsvärden när det t.ex. gäller kadmium som var en av metallerna i maten. Kadmium beräknas ha en halveringstid på 10 - 30 år vilket betyder att det anrikas i organismen.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=16395&a...=43058&l=sv

Problemet är väl just det att mycket av det här finns omkring oss hela tiden och slinker ner även om man äter enbart sådant som man odlar själv eftersom det finns mycket i backen som alltid funnits där men som även vi ahr tillfört via utsläpp o dylikt.

Skulle vara kul och se en undersökning på olika grönsaker och frukter, allt odlat i Sverige bara för att få en mer nyanserad bild av det hela. Lite ungefär som med Radon som en del tror bara kommer från Blåbetong....
gnon49
Läste en artikel om hur lukruativ handel med förbjudna bekämpningsmedel är i sydeuropa. Det förpackas tydligen i legala förpackningar o säljs sedan till mindre nogräknade frukt o grönsaksodlare. Inte undra på att vi får i oss både det ena o det andra. Ett äpple om dagen är inte fel, bara det kommer dfrån egna täppan. Kanske att hårddra det hela men ändå.
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 28-01-2011, 15:42) *
Läste en artikel om hur lukruativ handel med förbjudna bekämpningsmedel är i sydeuropa. Det förpackas tydligen i legala förpackningar o säljs sedan till mindre nogräknade frukt o grönsaksodlare. Inte undra på att vi får i oss både det ena o det andra. Ett äpple om dagen är inte fel, bara det kommer dfrån egna täppan. Kanske att hårddra det hela men ändå.

Det hittas även ett o annat "gammalt hederligt" bekämpningsmedel här i Sverige också från gång till gång. När jag var o fiskade för ett par år sedan utanför Vänersborg i en liten å stötte vi på en bonde som var ute på fälten och plöjde. Det blev lite att vi pratade eftersom pappa var från området så lite gamla minnen dem emellan osv, men så började vi prata om kräftbeståndet i ån som bara över ett år gått från rikt till heldött. Pappa frågade om det var pesten som kommit och det kunde förvisso bonden inte utesluta men så började han ju även nämna att vissa bönder kör med medel som slutade säljas för många år sedan men som de bunkrade upp med innan förbud för att sedan få viss dispens eftersom de redan ägde det men när den tiden tog slut så spädde de helt enkelt ut de tillåtna ämnena med de gamla för att boosta effekten. Återigen ska man inte dra alla över en kam men skulle man göra inspektioner på alla gårdar i Sverige så skulle man nog kunna hitta lite roliga saker.
Christa
CITAT (Vippan @ 28-01-2011, 12:22) *
Barnen matas med förgiftad mat som innehåller mangan, arsenik och kadmium det har framkommit i en svensk undersökning.Jag tycker barnmatstillverkarna borde stoppa tillverkningen omgående och sluta att förgifta små gulliga bebisar.

Det där har jag missat. Har inte lyssnat så mycket på nyheterna den här veckan. Har du någon länk till undersökningen? Jag som trodde att barnmat var renare än annat.

Mangan hör i och för sig till det vi behöver men för mycket är ju inte bra.

De största kadmiumkällorna i svensk mat sägs vara spannmål och potatis på grund av kadmiumhaltig konstgödsel och jordar med för lite organiskt material.

Dioxin och andra gifter sprids också i stor utsträckning genom att folk eldar avfall hemma.
Gossen Ruda
Halveringstid på kadmium? Mycket roligt kan man läsa men haveringstider på metalliska grundämnen har jag aldrig sett förut. Är det någon sort radioaktivt sönderfall?
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2011, 21:28) *
Halveringstid på kadmium? Mycket roligt kan man läsa men haveringstider på metalliska grundämnen har jag aldrig sett förut. Är det någon sort radioaktivt sönderfall?

Det vore bra om du först läste artikeln Gunilla länkar till, innan du laddar på med ogrundad sarkasm.

Det handlar om sk biologisk halveringstid, dvs hur länge ämnet finns kvar i kroppen.
Christa
CITAT (theseraphim @ 28-01-2011, 15:49) *
Det hittas även ett o annat "gammalt hederligt" bekämpningsmedel här i Sverige också från gång till gång. När jag var o fiskade för ett par år sedan utanför Vänersborg i en liten å stötte vi på en bonde som var ute på fälten och plöjde. Det blev lite att vi pratade eftersom pappa var från området så lite gamla minnen dem emellan osv, men så började vi prata om kräftbeståndet i ån som bara över ett år gått från rikt till heldött. Pappa frågade om det var pesten som kommit och det kunde förvisso bonden inte utesluta men så började han ju även nämna att vissa bönder kör med medel som slutade säljas för många år sedan men som de bunkrade upp med innan förbud för att sedan få viss dispens eftersom de redan ägde det men när den tiden tog slut så spädde de helt enkelt ut de tillåtna ämnena med de gamla för att boosta effekten. Återigen ska man inte dra alla över en kam men skulle man göra inspektioner på alla gårdar i Sverige så skulle man nog kunna hitta lite roliga saker.

De som producerar mat borde vara tvungna att gå en kurs i kontaminering och vad skadliga ämnen kan ställa till med. Kunskapen hos producenterna är för dåligt idag och det gäller även de som odlar ekologiskt. Jag har sett både det ena och det andra som har gjort mig beklämd. En bonde hade byggt upp ett gigantiskt bål där det blandat med grenar och ris fanns plasttak, gamla möbler och annat avfall och bålet låg på en ö mitt i en åker.

En producent av ekologisk getost använde pvc-plast som emballage när ostarna långtidslagrades trots att det inte är tillåtet. Vi vill inte en köpa ost som varit packad i pvc-film.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2011, 21:28) *

Varför så grälsjuk Ruda?

Visserligen är jag beteendevetare och inte kemist så visst kan det bli fel ibland även om jag försöker vara noggrann. Här läste du uppenbarligen inte länken utan hade väl bråttom..

Sarkasmer och syftet med att vara sarkastisk har jag dock en bättre kunskap om.
Cacki
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2011, 14:54) *
Varför så grälsjuk Ruda?

Visserligen är jag beteendevetare och inte kemist så visst kan det bli fel ibland även om jag försöker vara noggrann. Här läste du uppenbarligen inte länken utan hade väl bråttom..

Sarkasmer och syftet med att vara sarkastisk har jag dock en bättre kunskap om.

Jag tänker inte lägga mej i sakfrågan, men måste ändå få inflika att jag fnissade gott åt ditt slående svar, Gunilla! giggle.gif
Peztis
CITAT (Vippan @ 28-01-2011, 12:34) *
Ja har inte föräldralediga tid att laga mat till det bästa dom har visst är det lite konstigt,fast barnen får i sig gifter redan i navelsträngsblodet skrämmande..

Det där vill jag kommentera!

Jag anser mig vara en rätt bra matlagerska (eller vad man nu ska kalla sig för) men sonen föredrog helt enklet det som kom ifrån burkar.

Så vad gör man? Lagar mat man anser att ungen borde äta men inte gör det eller köper dyra burkar som ungen äter?

Man väljer det sista... men försöker emellanåt truga i hemkoket.
Gunilla T
Peztis...du har inte gjort något fel. Det är en missuppfattning att kadmium inte skulle finnas i hemlagad mat.

Kadmium är en icke nedbrytbar metall och förekommer i jorden och även i egenodlad gröda. Den läcker ut i ekosystmen på en rad olika sätt, konstgödsling, förbränning av fossila bränslen, förbränning och deponi av batterier, färgpigment av plaster, avloppsslam...

Kadmium är löst bundet i marken och tas upp av växter. Det tas även upp av träd och finns kvar i askan när vi eldat.

Det är omöjligt att undvika eftersom det finns i näringskedjan och vi människor är toppkonsumenter.
*Stintan*
CITAT (Peztis @ 29-01-2011, 18:38) *
Det där vill jag kommentera!

Jag anser mig vara en rätt bra matlagerska (eller vad man nu ska kalla sig för) men sonen föredrog helt enklet det som kom ifrån burkar.

Så vad gör man? Lagar mat man anser att ungen borde äta men inte gör det eller köper dyra burkar som ungen äter?

Man väljer det sista... men försöker emellanåt truga i hemkoket.

Men om man aldrig ger dom burkmat så kan dom ju inte föredra det eller? Mina barn fick aldrig burkmat men dom kanske också hade vägrat äta min hemlagade mat om dom fått möjlighet att smaka.
gnon49
Finns väl alltid en risk med färdiglagad mat. Den tillagas ju på ett helt annat sätt än den vi själva lagar. Smaken är nog viktigare än näringsinnehållet. Man vill ju sälja.
Peztis
CITAT (gnon49 @ 29-01-2011, 20:01) *
Finns väl alltid en risk med färdiglagad mat. Den tillagas ju på ett helt annat sätt än den vi själva lagar. Smaken är nog viktigare än näringsinnehållet. Man vill ju sälja.

Fast där är jag i alla fall så naiv att jag tror på att man kan inte sälja vad som helst och kalla det för barnmat, att det trots allt är stora kontroller på både innehåll och näring.
Det finns i dag tre stora aktörer på den svenska marknaden och de har nog en hel del ögon på sig.
theseraphim
CITAT (Peztis @ 29-01-2011, 22:02) *
Fast där är jag i alla fall så naiv att jag tror på att man kan inte sälja vad som helst och kalla det för barnmat, att det trots allt är stora kontroller på både innehåll och näring.
Det finns i dag tre stora aktörer på den svenska marknaden och de har nog en hel del ögon på sig.

Precis, konsumenterna och kontrollorganen är inte helt dumma och det är sällan så att när sådana här saker att någon i fabriken medvetet häller i en massa bly och kadmium för smakens skull.
theseraphim
CITAT (Christa @ 29-01-2011, 10:15) *
De som producerar mat borde vara tvungna att gå en kurs i kontaminering och vad skadliga ämnen kan ställa till med. Kunskapen hos producenterna är för dåligt idag och det gäller även de som odlar ekologiskt. Jag har sett både det ena och det andra som har gjort mig beklämd. En bonde hade byggt upp ett gigantiskt bål där det blandat med grenar och ris fanns plasttak, gamla möbler och annat avfall och bålet låg på en ö mitt i en åker.

En producent av ekologisk getost använde pvc-plast som emballage när ostarna långtidslagrades trots att det inte är tillåtet. Vi vill inte en köpa ost som varit packad i pvc-film.

Som jag skrev så tror jag att om man verkligen skulle börja rota på allvar hos svenska bönder så skulle vi nog inte bli allt för positivt överraskade. LRF lägger ju ner en hel del pengar på att helgonförklara den svenska jordbrukaren och misskreditera utländska sådana. Skulle minsta larm komma om något förbjudet preparat som hittats i små mängder i äpplen från Spanien så sitter de i TV soffor och dömer ut spanska odlare och att de hade minsan inte velat ta risken och käkat dem. När en odlare från Kivik gör samma sak så är det olyckligt missförstånd eller att något blivit fel och den berörda individen slarvat men alla andra svenska äpplen är okej.
De kör lite med samma stil som tex köttproducenterna i USA och hyllar allt sitt eget och ser till att konkurrensen nedvärderas.
gnon49
Företagen håller sig säkert inom lagens råmärke. Men lagen skiftar ju från land till land. Det som inte går att sälja i Europa går säkert någon annanstans. Mjölkersättning var väl på tapeten för några år sedan. Sedan är barnmat på burk säkert inte dålig men inte heller det ultimata när det gäller kvalite o näringsinnehåll. Men nu är det bara som jag tror.
Gossen Ruda
Nix, jag läste inte länken förrän nu men där det stod det mycket riktigt BIOLOGISK halveringstid, detta stod inte i Gunillas inlägg. Sakerna har en viss skillnad. Jag läser inte alla länkar, har inte oftast inte tid till detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon