Full version: Hur sr jag bst?
Garden bliss
Har ngra vanliga minivxthus som jag tnkte s div. grnsaker och blommor i och ha i fnstret tills det r dags att plantera ut. Kan stlla dem i sder-, vster- eller sterfnster. Vilket r bst? r det fr tidigt att s nu?

Har kollat runt hr p Odla och i en del bloggar och ser att mnga frsr under lampor. Vad krvs det fr armaturer och lampor? Vilken watt? Funkar det med vilka lysrr som helst som har rtt mngd watt?

Ska bl.a. s tomater, stockrosor, broccoli och purjolk.
octachoron
Jag har stt tomater under lysrr med gott resultat.
Helst kallvita lysrr fast det viktigaste hr r att lysrren ska vara nra plantorna, kanske 10-15 cm ver plantan.

Redigerat: stavfel
Garden bliss
S det funkar med vilka ljusrr som helst? Hur mnga watt?
Peztis
Tomater hade jag nog vntat med till slutet av februari - minst!
Chili r vl det man br brja odla nu i januari.
octachoron
CITAT (Garden bliss @ 28-01-2011, 17:26) *
S det funkar med vilka ljusrr som helst? Hur mnga watt?

Wattalet p lysrret beror p dess lngd.
Jag anvnder gammal kontorsarmatur som r ca 1,2 m lng. Till den stts det i lysrr p 36 W. Osram tycker jag har OK kvalit p lysrren och r billiga att kpa p t ex byggvaruhus.
EKLO
Purjolken tar lng tid, den kan du brja med snart, den ska du ocks klippa ned ngra gnger medan den vxer till sig, s blir den stadigare och tjockare. Men lysrr krvs fr att det ska funka. Kanske har du lysrr ver bnkarna i kket som du kan stlla dem under? Det brukar jag gra om det bara r ngra f plantor det handlar om. Palla upp s att vxterna hamnar 10 cm under lysrret. 12 timmar ljus om dagen brukar jag ha.

De andra ska du vnta med till kanske 6 veckor innan du tnker plantera ut.
kerstin z5-6
Fnsterljus r inte effektivt inte ens i mars.. kallvita lysrr 10 cm ver sdden -(gr bra i fnsterlst rum) ger s mkt bttre resultat.
14-16 tim ljus/dygn
Garden bliss
Nu har jag en sdd p g, hoppas det blir bra! Kom p att vi har ett gammalt akvarium med ramp, s dri har jag nu satt purjolks- och stockrosfr. Bara ett lysrr men ljuset r blvitt och fr skerhets skull satte jag det i fnstret ocks. Kul att vara igng!
Garden bliss
... och nu har det ven blivit stt lavendel och smultron. Var tvungen att trsta mig efter att ha gtt en tur runt p tomten tidigare idag och noterat att Amorosan har haft phlsning av rdjur. Hm ...

Kom nu vren, kom!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon