Full version: Bonn-Ros
Alexandra
Efterlyser en ros som heter Bonn - efter staden Bonn alltså ... Hittade den i en 70-talsbok om rosor, men har aldrig sett den i nån affär....
MVH/
Alexandra
Helen i Skåne
Roslänk Sök här på Odla, det är någon som lagt in en länk tidigare om var man kan köpa rosor, där finns kanske det du söker!
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt internetsidan "Help me find roses" så hittar man att det är en Kordes ros. Klickar man på nursery/suppliers så hittar man inga nordiska företag som säljer rosen däremot så ska rosen enligt denna länk finnas att köpa hos David Austin roses + några andra europeiska företag. Jag kan dock inte hitta Bonn rosen på David Austins hemsida men skaffa katalogen som går att beställa på hemsidan det brukar finnas flera rosor där än de som finns på hemsidan.

http://www.davidaustinroses.com/

OBS! Vid beställning från utlandet kolla först vilken grundstam man använder det är vanligt att man använder ´Laxa´i många länder och den är inte speciellt härdig här i sverige.

Informationssidan,, Help me find roses:

http://www.helpmefind.com/rose/pl.php?n=793
Alexandra
Ett jättestort TACK och många kramar! Nu blev jag JÄTTEGLAD!!!!
MVH/
Alexandra laugh.gif
Katrina
Njaaa......fast nog är väl det en sanning med modifikation; att Laxa inte är härdig?
Den klarar sig alldeles utmärkt här i zon 3 (7:e året) och en väninna i zon 4 har haft sina Laxa-ympade rosor i 4 år.
Så ganska härdig är den, tycker jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt Rosor för Nordiska trädgårdar så ska Laxa vara härdig till zon 2-3. Laxa ska inte förväxlas med Rosa laxa. Grundstammen ´Laxa´är en utvald klon av Rosa dumalis ssp. coriifolia. Enligt boken är det förbjudet att saluföra rosor ympade på `Laxa´i sverige, fast med egen import från andra länder och EU:medlemsskapet kommer man ifrån det förbudet.

Sedan så kan man ju även lyckas med rosor ympade på ´Laxa´högre upp i landet beroende på läge, jordmån, planteringsdjup och liknande inga zoner är helt fasta + många rosor har ju förmåga att skjuta egna rötter från ädelveden (så även om rosen lever högre upp i landet behöver det inte betyda att grundstammen fortfarande lever).
Katrina
Ack & oj!

Aldrig är det nåt som bara är enkelt! smile.gif

Fast, det kan ju faktiskt vara så då, Åsa, att jag fått "rotäkta" rosor av mina Laxa-ympade!
Det skulle ju sitta fint biggrin.gif

Man kanske skulle kika efter framåt sommaren....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon