broccoli
Nu behöver jag nog lite goda råd.. jag har sått en del perennfrön inomhus idag som jag tänkte slänga ut under snön imorgon. Grejen är nu den att jag har perlite och undrar om man kan strö ett lager av det över sådderna? Eller ska det va vermiculit? Har varken smågrus eller sand att använda men om man eventuellt kan använda lecakross skulle det oxå va möjligt. Vad är egentligen skillnaden på alternativen?

Jag hoppas så på att få många nya spännande perenna plantor till våren och skulle va glad för lite hjälp blomma.gif
Red Top
Om du har sått ljusgroende fröer går det utmärkt med perlit.

På mörkergroende går det bra med vermiculit.
kerstin z5-6
perlit är även bra att blanda i såjorden, gör den luftig och ger bra rotutveckling:)
Lycka till!
broccoli
tackar för svaren smile.gif har nu sått och ska låta dem dra i sig lite värme och fukt före de slängs ut under snötäcket.
Helen i Piteå Zon 5
Jag använder perlit i såjorden och vermikulit att täcka sådderna med vare sig fröna är ljusgroende eller mörkgroende.
Fungerar nog lika bra oavsett vilket man väljer smile.gif
broccoli
Tack helen för tipsen. Som du beskrev har jag gjort nu då jag sått en del frön från ifjol i väntan på att de nya beställningarna ska dimpa ner i postlådan.

Ska passa på att säga att du har en jättefin hemsida och blogg bravo.gif !! Man blir riktigt inspirerad av frösådd.
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (broccoli @ 30-01-2011, 22:59) *
Tack helen för tipsen. Som du beskrev har jag gjort nu då jag sått en del frön från ifjol i väntan på att de nya beställningarna ska dimpa ner i postlådan.

Ska passa på att säga att du har en jättefin hemsida och blogg bravo.gif !! Man blir riktigt inspirerad av frösådd.

Tack snälla broccoli för berömmet. Roligt att du blir inspirerad biggrin.gif
Eva 33c
CITAT (broccoli @ 28-01-2011, 18:15) *
Vad är egentligen skillnaden på alternativen?

Skillnaden på vermiculit och perlite är att vermiculit, som är ett sorts lerskiffer har jag läst, kan suga åt sig och behålla fukt. Därför är det bra att täcka små fröer med som man sår ytligt som annars lätt torkar ut. framför allt vi inne sådd.
Perlit kan inte suga åt sig fukt, men har en bra förmåga att "hålla formen" på jorden så den inte sjunker ihop och blir kompakt. Bra att bland i såjorden alltså, speciellt för fröer som behöver lång tid på sig att gro.
fuchsian
Jag har en undring, har strött perlit på mina sådder, akleja och viol.
Sen undrar jag om det räckte med att täcka fröerna med det? Nu är de ute och "fryser". Hur länge?

När/om det bli en fråga sedan att plantera dessa till större krukor, använder ni också perlit att blanda med blomjorden?
Jag har gjort så här: lecakulor i botten och sandblandat manuellt med blomjord.

För mörksådd --- går det att använda sand och såjord - blandning, eller ska man ha den andra sorten som är för dessa fröer? Är det bättre att skaffa vermiculit? -- confused.gif ---Jag vet att smaken är delad och man hittar sitt sätt med övningar och råd, det vet jag ......

Har samlat ihop massa toarullar/hushållsrullar och tänkte så luktärter och andra som växer på höjden.
Hur förbereder jag detta? Bor i zon 3-4, när är det dags att så dessa?
Sand i botten av fatet med kanter, men hur går det då med den jorden som finns i rullarna? Rinner ut?
Kan man använda bevattningsmatta till detta senare på våren när rötterna kommit ordentligt ner?... help.gif ..
...Fuchsian ..... (Obs. har börjat äntligen få ner mina bilder) ......... bravo.gif
katah
Tänkte fortsätta mina funderinga här!

Jag ska så några perenner nu inomhus och i såanvisningar står det täck med perlit.
Jag hittar inte något hemma nu och började spana på nätet och butiker.

Perlit ska vara någon form av glasprodut. Enligt mina öron inte så bra ur miljosynpunt.
Vermiculit är någon vulkaniskt material , naturligt? eller efter någon kemisk prosses undrar jag.

Men rent tekniskt, fungerar det lika bra med sand och grus?
Förutom att dessa kan inte suga i sig vatten.

Om jag nu skulle så perenner utan dessa nymodighter skulle det fungera så här:

blandat sand och planteringsjord på botten
blandat sand och såjord på ytjorden

Ljusgrående fröer överst.
Mörkgrående under en tunn täcke av sand och såjord / bara sand

vad säger ni?
Eva 33c
Det kommer att fungera bra tror jag.
Skippa att ha plantjord i botten på krukorna. Tanken att ha en näringsrik jord i botten för framtida behov fungerar inte i verkligheten. Så fort jorden blir fuktig kommer näringen i från jorden i allafall att vandra in i såjorden. Perenner är mycket känsligare för detta med näring i jorden än grönsaker och sommarblommor. De får mycket bättre rotsystem när jorden är näringsfattig. Bättre då att näringsvattna med svag lösning när plantorna blivit större och man inte hinner skola om på en gång.

Perlit brukar finnas i den lite dyrare såjorden. Den hjälper till att hålla strukturen på jorden, speciellt om krukorna ska stå utomhus, och om fröerna tar lång tid på sig att gro. Själv tycker jag perliten blivit för dyr. Har använt småleca (köpte 60 l på byggvaruhuset för ca 100kr) och i år hittade jag "sandningsgrus" utan salt på byggMax. Detta fungerar lika bra.

Vermiculiten strör jag tunt över fröerna, det hjälper till att hålla fukten kvar. Jag täcker aldrig föerna med jord och föresten inte med perlit heller... Väldigt få sorter är mörkergroende (de täcker jag i så fall med en bit papper) men desto fler gynnas av ljus. Vermiculiten släpper igenom ljus. Men sand går lika bra. Sen täcker jag sådder som ska stå ute med grus, håller ytan fri från mossa och alger, hindrar jorden att bilda "skorpa".
katah
Tack Eva!

Då skippar jag plantjorden. Dessa ska växa inne och jag försöker omskola dom så snart det går,
de är sorter som jag hoppas kan blomma redan i år. Det är planen i alla fall.

Jag ska ta en extra funderare med perlit.
Jag har oftast blandat det i såjorden själv, men det är nu bara slut hemma. ( jag har ingen butik i närheten)

Det börjar vara dax att så NU, så jag tror att jag tar sanden/ gruset jag har hemma.

Sabina87
Jag brukar blanda 1 del vermikulite, 1 del perlit och 3 delar yrkesodlar jord. Jag bredsår mycket och då är det jättelätt att pilla isär plantorna utan att skada rötterna. Perliten väger ju inget om man gämför med grus i samma storlek, och är full av minimala små hål. Vilker gör att jorden blir lättare och mycket mer syrerik.
Men det finns lika många sätt att göra på som odlare =)

/Sabina
Azur
Måste vara bra lönsamhet för trädgårdsfirmorna på perlit, råpriset från producent är $60 per ton, vilket motsvarar 7 kubikmeter perlit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon