evachris
Hej!

I höstas gjorde jag nya "odlingsbäddar 120cm*700cm". Ovanpå gräsmattan la jag ca 30-40 cm halm och sedan halvt brunnen hästgödsel blandad med spån ca 10 cm och överst välbrunnen hästgödsel som varit blandad med halm ca 10cm.

Jag hade lite gröna blad som jag la mellan halmen och hästgödslet men det räckte inte överallt.

Min tanke var att få till något liknande odlingslimpa men jag hade inte så mycket grön att använda.

Vad tror ni?

Måste jag gräva upp bäddarna och ta bort grässvålen? Måste jag tillsätta en massa jord? Kan det bli bra att tillsätta hönsgödsel/guldvatten/nässelvatten för att få en snabbare nedbrytning av halmen och få tillskott av näring som behövs vid förmultningen av halmen?

Eller vad kan jag göra??? Måste jag göra om allt på ett nytt sätt?

I höstas tänkte jag att jag inte kan odla så mycket denna sommaren men självklart vill jag inte vänta utan jag vill kunna odla redan denna säsong.

Jag vill odla det mesta men kommer inte denna sommaren odla tex morötter, palsternackor mm som kräver djupare jord på de nya bäddarna.

hälsnigar

Eva-Christin
Peztis
När man gör varmbänkar så gör man ungefär så där som du har gjort. Överst lägger man dock ett lager med plantjord eller kogödsel på påse.
När gödsel och halm förmultnar så blir det varmt och då kan det bli uppåt 70 grader under fönsterglaset.

Något bör du nog kunna plantera men jag hade nog lagt något inte fullt så brännande överst för det andra blir nog alldeles för starkt för rötterna.

I höst bör du gräva om igen och då ska du se att det mesta är fin jord.
evachris
Tack för ditt svar!

Jag undrar om det händer något för bäddarna ser lika höga ut som i höstas och jag hade önskat att jag hade lagt på mer grönt i bäddarna men jag hade inte det så det gick inte. Om de hade förmultnat så borde de vara mindre. Hönsgödsel och nässelvatten kanske sätter fart på det till våren men hönsgödsel kan bli för starkt för växterna när jag ska odla.

Ska jag försöka få tag på lite grönt att blanda i bäddarna nu i vår eller kommer det förmultna själv?

Det är säkert en bra idé att lägga på jord överst och jag får väl göra det men känner att jag inte kan köpa så att det räcker till alla bäddarna nästan 30kvm.

I en bädd tänkte jag lägga i tidiga potatisar nere vid marken för det går ju att odla potatis i halm.

hälsningar

Eva-Christin
Preussen
om du slänger på lite jord kan du alltid odla solrosor som du använder som gröngödning. kål och majs gillar ju även de kväve så det går att odla oxå. tomat och chili skulle funka bra det oxå. eftersom du behöver stora kvantiteter jord kan du alltid beställa från jord/gruscentral till bra pris.
att det skulle hända något med bäddarna nu under vintern är lite mycket krävt med tanke på vintern och kylan. nedbrytningsprocessen kräver kväve så du kan alltid slänga på lite extra. I synnerhet spån kräver kväve för att brytas ned.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon