sydlappen
  29-01-2011, 11:23

Hej p er 
Jag har ett problem med mitt Drgmadarin trd
Jag had edet ute frra ret nda till det brjade bli minusgrader ute och d verkar den mtt bra.
Sen tog jag in det i vardagsrummet i Novemebr och till en brjan verkade det som om trdet mdde finfint
Men nu sen ngra veckor tillbaka har den brjat tappa bladen
jag vill inte stlla ut det n. jag har inglasad balkong men ingen vrme dr
jag lter trdet st s ljust jag kan men inte nrma elementen
nn som har nn bra ide p vad jag skall gra
eller r det bara att lta bladen fall och hoppas p nya???

hur mycket frost fick den i hstas ? mandarin tl visserligen ngra frostntter i kruka (men inte frukt, blommor, knoppar, kart, nytillvxt). men mer n lttare frost br den inte utsttas fr. 
annars hur vattnas den ? vervattning och torka ger bladfall. ser du ngon ohyra ? fr du grentorka ?
har den extraljus ? mandarin r vldigt knslig nr det gller mrker (mer n andra citrusar) och ska den st varmt r nstan extraljus ett mste fr att den inte ska tappa blad/frukt. min str strax under lysrret p sidan s det r bara halva kronan som belyst starkt men den tappar nd massor av ljusbristen. 
men slnge grenarna inte torkar in och dr s kommer det nya skott med blad. ta ut den igen nr frostrisken r frbi. de flesta citrus vxter behver inte frost fr att ''m bra'' drfr kan du ta in den nr ntterna regelbundet brjar gr ner till 0grader. alt kan man ju ta ut den igen efter den frsta frostnatten.

Hej
Den saknar ljus inne s trd tappar blad fr att anpassa sig med ny milj s jag tycker om du kan hjlpa med lysrr. 
H:Bassam

sydlappen
  01-02-2011, 09:20

Tack fr era svar.
Den fick ingen frost p sig mjligen nn natt bara men inget jttekallt
Balkongen r inglasad i sydvst lge
jag bor p sydkusten s riktigt kallt blir det aldrig
Jag vattnar inte mycket nu men den fr aldrig torka ur
sen har sen blivit "kletig" p bladen typ sav
skall jag flytta ut den fr ret????
kanske bttre jag lindar en fillt om krukar och stller ut den, s vida det inte blir jttekallt
hr ligger det oftast runt 0 grader +-5 vid denna rstid